En liten varning

Vill bara utfärda en liten varning här på forumet till dom som använder 425g kolsyretub och trapetz adapter. I dag när jag bytte tub så ville den inte täta när jag skruvade på tuben. Har alltid varit klockren tätning innan direkt. men Tror att det var för att tuben förvarats liggande  och jag bara tog den och skruvade dit. Hade inga verktyg i närheten då jag alltid bara använder handkraft att dra trapetzen med. Men som sagt så tätade det inte alls så jag höll kvar och tog i mer och mer. Men till följd av detta (snål som man är får man panik och låter inte det pysa ut medan man hämtar verktyg), så blev det ju följdaktligen ganska svalt i handen där jag höll. Ett fingen är nu förfruset/brännskadat av kolsyran. Nu är det ingen fara, då det bara är typ huden som fått blåsor.

MEN! Hämta en stor skiftnyckel eller polygrip eller liknande INNAN ni dockar ihop tuben med trapetzen!

bara ett förslag smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: En liten varning

Hej Scary-Mange !

Har hört att "Brännt barn skyr elden"
men vad skall man kalla din incident?
"Icey come, but dont let go"

Sorry från Raasken ;-))

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

ha ha... jag är ganska ärrad nu, så det märks inte med lite extra skador:)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Är det inte "bränt barn luktar illa" ???
:-)

hominem coquo cervisia

Liknande hände mig i början men utan blåsor. Nu kör jag alltid med skiftnyckeln.
Börjar dock bli trött på dessa småflaskor, tycker dom går åt som smör.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Det kan gå ganska illa faktiskt. Jag kör alltid med handskar numera när jag skruvar dit tuben - fast det är med de gamla 300g-tuberna som är lite svårare att få täta.

Jag kan spä på med varningar. Jag hittade en liten nätt regulartor i tyskland som skulle sitta finfint på en sodastream flaska med hjälp av en adapter. Regulatorn var jättefin och inget billigt skräp. Det var väl bara det att det var en flödesregulator och ingen tryckregulator. Fullt tryck ut på 50 bar på gaskopplingen var ingen höjdare, den flög lång väg och jag fick en skråma på armen. Jag kom billigt undan. Det farliga var att det fanns en manometer monterad, vid närmare titt var den graderad 0-100 bar inte 0-10 som jag inbillade mej av någon anledning.

Detta kanske bara händer mej, men nu är det sagt iaf.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer