1 Senast ändrad av nicke666 (2011-09-01 18:43:02)

En ganska simpel IPA

Hejhopp!

Upptäckte förra veckan att det finns humle från Nya Zeeland skördat under 2011 i lager och var ju tvungen att beställa och sätta ihop ett recept! Har inte själv nån erfarenhet som säger att det skulle vara någon större skillnad, just när humlen ändå är torkad, men ju färskare desto bättre sägs det ju.

Såhär ser receptet ut iaf:

23l

6,5kg Pale ale
0,3kg Caramünch I
0,2kg Caraamber

50g Rakau 60min
20g Rakau 10min
20g Wai-iti 10min
30g Rakau 0min
30g Wai-iti 0min

100-150g Wai-iti till torrhumling

1056 American ale

Est. OG 1064
Est. FG 1015
Est. ABV 6,4%

IBU 68 (räknar dock med att få lite lägre utbyte eftersom jag kör BIAB)

Några tankar om detta? Någon som har testat dom här humlesorterna innan? Framför allt nyfiken på åsikter om den nya(?) Wai-itin!

Hej

Sv: En ganska simpel IPA

Har en IPA med Rakau, Citra och Warrior på jäsning och beställde Kohatu igår. Nu ger du inte alla receptdetaljer men spontant känns det väldigt mycket med 50g bitterhumle.

mankang skrev:

Har en IPA med Rakau, Citra och Warrior på jäsning och beställde Kohatu igår. Nu ger du inte alla receptdetaljer men spontant känns det väldigt mycket med 50g bitterhumle.

Trevligt! Hur verkar Rakau?

Min plan är ju att lägga mig på 1 i Bitterness ratio som det heter i beersmith (IBU/OG). Sen tog jag väl i lite till eftersom det sägs att man inte får lika bra utbyte på beskan när man kör BIAB. Dessutom ska ju Rakaun ha en "mjukare beska tack vare låg halt av kohumulon" för att citera beskrivningen i shopen!

Men jag håller med dig, det låter mycket! Och det kan hända att jag drar ner lite, men bara lite smile

Ca 23l ner i jäshinken är planerat, glömde jag skriva i första inlägget oxå.

Har inte provsmakat ännu, det blir om ca en vecka. Den ligger också på 1,05 i IBU/OG, totalt 58 IBU men endast ca 8 i bitterhumle. Resten åkte vid 21 minuter och sedan ökande mängd var tredje minut tom 0 minuter. Mitt recept är inspirerat av den här artikeln av Jamil Z. Citra och Warrior har också låg halt av kohumlon.

Varför skulle man få lägre utbyte av humlen vid BIAB? Alfasyran drar sig till grumset i vörten?

Du kan ju flytta lite humle till 15-20 minuter och 5 minuter istället.

Wai-iti låter riktigt intressant! Väntar med spänning på resultat!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Du får snarare bättre utbyte av humlen med svagare vört (om du får sämre utbyte av malten iom BIAB).

TheJaff skrev:

Du får snarare bättre utbyte av humlen med svagare vört (om du får sämre utbyte av malten iom BIAB).

Nja kan man verkligen tänka så? Du vill ju ha samma OG ner i jästunnan för den öl du designat oberoende av mäskteknik.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Fast om jag flyttar bitterhumle till senare så kommer det ju gå åt mer humle för att komma upp i samma ibu!

Ja teorin om sämre humleutbyte med biab verkar grunda sig i grumligare vört.. Dåligt utbyte av malten har jag inte.

Wai-itin ska bli kul!