1 Senast ändrad av McGordon (2011-08-22 18:21:02)

Tips inför ölprovning?

Är en relativt orutinerad öldrickare som skulle behöva en del hjälp i att leda mina smaklökar i rätt riktning. Jag har mer och mer fattat tycke för överjästa ölsorter, främst aningen beskare pale ales (Apa/ipa) (typ Nils Oscar India Ale).

En tanke som har slagit mig är att ha en liten smakprovning för att ta reda på olika intressanta öler med olika karaktär, för att lära mig känna igen och uppskatta olika smaker.

Jag skulle gärna vilja få några olika förslag på öler med olika typer av humle och olika mängd specialmalter (inom ungefär samma kategori, dvs pale ales/ipas/american pale ales osv).

Vore förstås även kul att kunna få en liten beskrivning kring vilken humlesort/maltkombination ölet du föreslår, eller vad som kan tänkas göra ölet unikt.

Vinnaren i min "tävling" kommer jag sedan att försöka brygga.

Tacksam för svar!

Sv: Tips inför ölprovning?

jag förstår inte.. vill du ha tips på kommersiella öl eller vill du ha tips på recept?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av McGordon (2011-08-22 18:45:05)

Kommersiella öl som jag kan hitta på systemet utan att behöva beställa. Ev. provar jag att klona något öl jag tycker om senare.

En utomordentligt god ide!

Att bjuda in sina vänner på en ölprovning är en skitkul grej.
Du berättar kort om varje öltyp och sammanställer sedan allas olika intryck av respektive öl.

Problemet är så klart åldern och skicket på ölen ni provar, men om man mentalt kan kompensera för den biten så har man mycket att vinna på en
sådan provning. Det är helt klart ett lysande tillfälle att kunna sitta med 4-5 olika öl i glasen framför sig och A-B testa dem.

De flesta bryggerier i USA brukar ha en hyffsat bra beskrivning på respektive hemsida ang. malt och humlesorter.
Saknas sådan brukar man få mailsvar efter ngn dag...

Om du bor på en större ort kan du förmodligen beställa ett gäng öl och köpa det du behöver, resten hamnar på "tillfälligt i sortimentet hyllan".
Se till att alla har provningsprotokoll .

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ja, det var något liknande jag tänkt mig Thomas. Finns det något 'standardprotokoll' som man brukar använda sig av? Du kan inte spontant säga några typer som är utmärkande i vissa riktningar? Jag vet inte riktigt i vilken riktning jag ska börja leta. tack

När vi gjorde en öl test använde vi oss utav SHBF:s dömningsprotokoll finns här att ta ner: http://www.shbf.se/documents/domarproto … l_2010.pdf

Finns säker bättre men den funkar

tack för länken, ska användas!
Fortf. ingen som har några roliga förslag på vad vi borde testas? Tipsa gärna om era favoriter och varför ni tycker om dom!

Jag tycker du ska prova Fuller's London porter, riktigt god och säkert "typriktig" porter!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Du kan alltid lägga upp ölen i beskhetsordning. För om du t.ex. skulle börja med en Punk IPA (besk) och sen gå vidare till en Fullers ESB (mycket god Extra Special Bitter) så kommer den andra inte att komma till sin rätt då smaklökarna kommit i vinkelvolt.

Du kan ju alltid titta lite på http://beeradvocate.com för att hämta inspiration.

Sen kan det alltid vara kul att lägga in en joker i provningen (om ni kör blindprovning) typ något av de mest sålda eurolagers på bolaget.

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-30 21:00:05)

Om du bor i närheten av en välsorterad pub ex bishops eller liknande kan det kanske vara en god idé att ha provningen där en lugn eftermiddag mitt i veckan eller tidig helg.

Dom har oftast ett betydligt bredare sortiment än bolaget, dessutom är flaskorna förvarade kallt en tid i vart fall till skillnad från bolaget. Lägg sedan till kunnig personal och det faktum att de har rena glas i mängder och diskmaskin wink

Kolla vilka öl de har och gör lite efterforskning innan eller efter provningen och jämför med dina anteckningar.

Kanske en smula mer kostsamt, men är ni 3-4-5 som delar på notan...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Om du bor i närheten av en välsorterad pub ex bishops eller liknande kan det kanske vara en god idé att ha provningen där en lugn eftermiddag mitt i veckan eller tidig helg.

Dom har oftast ett betydligt bredare sortiment än bolaget, dessutom är flaskorna förvarade kallt en tid i vart fall till skillnad från bolaget. Lägg sedan till kunnig personal och det faktum att de har rena glas i mängder och diskmaskin wink

Kolla vilka öl de har och gör lite efterforskning innan eller efter provningen och jämför med dina anteckningar.

Kanske en smula mer kostsamt, men är ni 3-4-5 som delar på notan...

Jag håller med där. Dessutom så får ni förmodligne ölen serverad i typ-riktiga glas som har en viss inverkan och ger eran provning en ännu bättre känsla.

www.brygg.se

annars är ett kul upplägg att köra landvis säg 3 belgare, 3 engelska, 3 amerikanska och någon tysk eller dyl.

Då får man en stor spridning och förstår kanske öltyper i ett sammanhang.

www.brygg.se