övriga recept med öl

Hej.
Jag tycker det är rätt sköjj att använda sig av öl och drav i matlagning och i bak.
Jag undrar om det är fler som delar mitt intresse för främst bakning.
Jag har gjort några bröd där jag hade med lite av dravet från bryggning. Det blir riktigt gott faktiskt! Väldigt mustigt och fint.
Jag vill minnas att jag hittade ett recept i Ekelin och LUndgrens bok Ölbryggning.
Vore trevligt om det är några andra som använder sig av öl i maten och i så fall vill dela med sig av recepten.

PS. Jag vet inte riktigt var denna tråd hör hemma men det handlar ju trots allt om recept och ölbryggning...

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

Sv: övriga recept med öl

Jag har själv aldrig provat, men skulle gärna testa.
Man kan ju sätta igång en surdeg också samtidigt som man börjar odla upp jästen.
Hur mycket brukar du tillsätta i förhållande till mjölmängden?

Jag har använt mig av hembryggt öl i hemmagjord pizzadeg.
Inbillar mig själv att det jäser bättre då! smile
Hursom, lite kul. Har även gjort nån stek nångång smaksatt med mörk öl.

Jag har bara testat ölsåser, men det blev inte så lyckat smile Har dock ofta konjak i såser och det brukar bli jättegott. Använder dock använt öl i frityrsmet, och det tycks ge en viss bra smak och doft. Lite halvmörk öl brukar jag ta. Typ mörk lager eller bayersk stil. För övrigt så har massa okrossad weyermann pilsnermalt jag köpte i tron att det skulle gå bra att krossa, så det har blivit kaninmat och kaninen klagar inte smile

/Fredrik

Här är mitt recept på senap som jag gärna delar med mig av. God! Jag har provat med en tripel och en belgisk brown ale, men det mesta funkar nog bra. Är ölet mycket mörkt påverkar det färgen på senapen, men det behöver ju inte vara negativt.

30g bruna senapsfrön
50g gula senapsfrön
180g öl
1 1/2 msk vitvinsvinäger (maltvinäger blir säkert också bra)
1 msk socker
1 tsk salt
3 msk rapsolja
2 tsk torkad dragon

Senapsfröna läggs i blöt i ölen över natten. Sedan hälls fröna med ölen i en mixerskål tillsammans med vinäger, socker och salt, och så får mixern gå i 5 minuter. Därefter tillsätts olja och dragon som får gå med i 10 sekunder. Senapen bör lagras några dagar så att smakerna går ihop.

/Per

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-02-07 23:00:25)

Ja att ersätta degvätskan helt till pizzabotten med öl har jag också kört på länge.
Bäst är det såklart om degen sedan får kalljäsa ett dygn i kylen.

Ang öl i mat i övrigt så finns det ett par tumregler ex. när du slår i ölet och ex. får 2,4dl sås i grytan,
så är det 2,4dl sås du ska ha när såsen är klar.

Att använda öl på samma sätt som vin går inte riktigt.
Använd kreativt ex. öl kryddat med koriander i ngt asiatiskt osv...
Att hälla ner en back pripps i en gryta chili kan man ju samtidigt bespara sig;)

A little goes a long way;)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sjömansbiff ska ju innehålla en flaska porter, jag har använt stout - vanlig Guinness - med bra resultat.

Sjömansbiff ska innehålla bakdelskött, typ fransyska eller ytterlår, men det funkar med bra bringa eller högrev också, man får lite längre koktid.

Köttet sta vara tärnat, och man fräser bitarna lätt i smör och/eller olja. Margarin (förstörd matolja) använder jag aldrig av princip.
Några gula hackade lökar - inte alltför fint hackade - ska vara med när man bryner köttet. Därefter läger man i ganska grovt tärnad potatis av någon mjöligare typ, häller öven en flaska stout eller porter, smakar av med salt och peppar, några kryddpepparkorn och 1-2 lagerblad. Koka till köttet är mört.

8 Senast ändrad av magnus63 (2011-08-30 18:39:04)

Ett recept utan öl, men som passar väldigt bra med en öl till, är ungersk pörkölt med klimp (galuska pörkhöltöz), det som brukar kallas gulasch på svenska. Gulasch, gulyás, är egentligen en matig soppa.  Ingredienserna är iofs. snarlika.

Ungefär 1 kg nötkött, typ bättre grytkött som fransyska eller ytterlår. Skäres i kuber ca 2x2x2 cm...
En skvätt olja eller ännu hellre en klick ister, att steka i.
3 mycket finhackade gula lökar
1 smal röd paprika, hackad, den ska vara söt och lite stark (picknickpaprika?? Snackspaprika?)
3-4 klyftor hackad vitlök
1 liten grön paprika, hackad
1 stor flådd och tärnad tomat, kan "förstärkas" med lite tomatpuré
2 msk stött kummin
2 msk paprikapulver, starkt, bästa hittar man på orientlivs och liknande affärer.

Stek löken genomskinlig i fettet. Lägg i kött och vitlök, stek till det får färg. Vänd ner den hackada paprikan, fräs lite till. Vänd sedan i tomathacket,
späd med en skvätt vatten (eventuellt kan man lägga i tomatpurén också), och lägg i kummin och paprikapulver. Fräs inte paprikapulver för det blir beskt! Koka till köttet är mjukt. Smaka av med salt. Det ska bli en köttgryta.

Till denna gryta ska man äta klimp, galuska. Det är egentligen små pastabollar, som kokas i saltat vatten.
1 ägg
2,5 dl kolsyrat mineralvatten
5 dl vetemjöl.
lite salt

Arbeta ihop en fast deg, nyp ihop körsbärsstora kulor och koka i rikligt med starkt saltat vatten, till de flyter upp. Bryn ett par matskedar smör och häll över galuskan. Serveras till pörkölt.
Gräddfil, pickles och färsk hackad grön pepperoni som tillbehör.