surkål, revbensspjäll och en regäl tysk pilsner

En återkommande delikatess hemma hos mig.

Så här brukar jag göra egen surkål.
Det börjar med att man på hösten köper på sig kilovis med vitkål när den är som billigast. Strimlar upp kålen i matberedare och packar med salt i en öltunna, man ska pressa så att vätskan trycks ut ur kålen och det blir simmigt. Sen kan man gärna tillsätta lite mjälksyrabakterier asidofilus och bifidus. Täck den rivna kålen i tunnan med vitkålsblad lägg på ett glas eller plåtlock med en tyngd på för att vätska hela tiden ska täcka kålen. På med locket på tunnan och sätt på ett jäsrör man fyller med aktivt kol, så slipper man obehaglig lukt i huset. Låt stå i 2-3 veckor. Smaka av och burka upp.

Det finns många mycket goda recept med surkål.
Det är klart underskattat i Sverige.

Sv: surkål, revbensspjäll och en regäl tysk pilsner

http://www.youtube.com/watch?v=DKbDgpANWLQ

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: surkål, revbensspjäll och en regäl tysk pilsner

Rimmad griljerad fläsklägg (Eisbein) är inte dumt till kumminkokt surkål det heller!

Jag brukade köpa korv och charkuterier hos en bosnisk slaktare i Linköping, men tyvärr lade hon ner butiken för några år sedan. Sedan finns ju iofs. Szábos Hemchark och deras rullande butik, det har sudjuk, sremske, kolbasz och andra korvar som man kan slänga i surkålskoket. Har gjort korv själv några gånger också, men tyvärr är ju fjälster säsongsvara så det är svårt att få tag på utom runt jul   sad

Sv: surkål, revbensspjäll och en regäl tysk pilsner

Just det, polsk bigos (surkålsgryta). Jag kan inte proportionerna, och förmodligen finns det ett otal familjrecept och varianter... Gott är det i alla fall!

Basen är surkål, och det ska vara lite lök, gärna svamp, några enbär, lagerblad, en skvätt vin, rökta korvar och rökt sidfläsk i grytan. Äts i ett urgröpt bröd, så grytan ska inte vara för slaskig för då löser brödet upp sig.