Varför separat termostat?
Jag har förstått att många använder en separat termostat till sina ölkylar. Varför?
Är den inbyggda termostaten så rutten att den inte klarar att hålla en kyl +/-3 grader?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Varför separat termostat?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har förstått att många använder en separat termostat till sina ölkylar. Varför?
Är den inbyggda termostaten så rutten att den inte klarar att hålla en kyl +/-3 grader?
Kort sagt: ja. Min andra kyl, som mest används för att kyla färdig öl, kan variera från 3-8 grader och är dessutom alldeles för okänslig för temperaturväxlingar. Humlegårdens termostat är så sjukt värd.
Ibland vill man också mäta på en temp på en specifik punkt. Ex när jäser i kylskåp så sätter jag alltid fast den externa termostatens mätare på jäskärlet med med liten bubbelplats som isolering.
Jag har en för att kunna jäsa 19C i en lägenhet som har 25-30C dygnet runt med öppen balkongdörr och fläktar.

(Skåpet blåser in kallluft högst upp, därav abrovinkeln för att den inte ska blåsa rakt på jäsröret)
Blir tvungen att följa upp denna fråga då jag kan alltför lite om det:
Om man har en kyl som på egen hand inte kommer ner under fyra grader med det egna vredet som står på 5 av 5 möjliga kommer den externa termostaten från Humlegården pressa kylaggregatet att jobba oftare/hårdare så att man faktiskt inte bara får mindre temperatursvängningar utan även kommer ner i en lägre temperatur.
Naturligtvis förstår jag att alla aggregat har sina begränsningar i temperatur, men kommer en extern termostat tvinga det att jobba mer än det interna vredet tillåter?
Om den ej kommer ner i din temperatur om den står på max så måste du isåfall testa och montera bort/flytta kylens egna termostat. Typ ställa den utanför kylskåpet överlag så den tror att det alltid är rumstemperatur i kylen och således kör kompressorn till dess att universaltermostaten slår av strömmen.
Det finns andra knep också, som att styra kompressorn direkt från universaltermostaten, men detta kräver lite mer pillande.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Varför separat termostat?