Inte nudda glas

Läser Duvels "regler" för perfekt upphällning. Inga konstigheter, men en punkt de trycker hårt på som jag inte känner igen riktigt är att man absolut inte får nudda glaset med flaskhalsen när man häller upp. Vad är det för fel med lite stöd i början så länge vinkel och fallhöjd är korrekta?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Inte nudda glas

Säkert ingen praktisk betydelse. Det har nog bara med elegans att göra. Men ölen ska ner i magen, så varför hålla så hårt på en sån sak?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Du ser ju alla dina öl som inte är helt klara som misslyckande? Vad spelar det för roll om ölen är grumlig när den ändå ska ner i magen?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ha! Bra pik där.... men min ide till trådskaparen var just att det ser säkert mer elegant ut vid en tillställning eller vid ett restaurangbord om han som häller upp ölen, gör det på rätt sätt. Nu vet jag inte hur en sån öl ser ut, men säkert mycket mer klass på den än lageröl.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

hehe lät lite väl taskigt när jag läser det igen, det var inte mening. Kan det vara så simpelt att Duvel glasen är väldigt sköra och man riskerar att förstöra glasen om man dunkar dit flaskan?

I så fall har det en högst praktisk poäng. Man vill inte dricka halva öl..... smile

scaryeyes skrev:

Ha! Bra pik där.... men min ide till trådskaparen var just att det ser säkert mer elegant ut vid en tillställning eller vid ett restaurangbord om han som häller upp ölen, gör det på rätt sätt. Nu vet jag inte hur en sån öl ser ut, men säkert mycket mer klass på den än lageröl.

Haha Scaryeyes drar alla ales över samma kam och Chubb drar alla lageröl över samma kam. Det roliga är att Scaryeyes är lite av en unik hembryggare som helt går mot strömmen. Jag kan känna igen mig litegrann då jag fasktiskt har bryggt fler underjästa än övjästa. Men jag är inte alls lika extrem.

HA HA! Jag har faktiskt bryggt en ale! En kolsh. Helt grumlig till sista droppen! Oavsett om jag nuddade kanten på glaset eller ej. smile

megen skrev:
scaryeyes skrev:

Haha Scaryeyes drar alla ales över samma kam och Chubb drar alla lageröl över samma kam. Det roliga är att Scaryeyes är lite av en unik hembryggare som helt går mot strömmen. Jag kan känna igen mig litegrann då jag fasktiskt har bryggt fler underjästa än övjästa. Men jag är inte alls lika extrem.

Jag nämnde iof inget om varken ale eller lageröl big_smile Sug på en smörkniv Megen!

Nej det gjorde du ju faktiskt inte. Det var jag som var dum dum. Hjärnan arbetar på övertid. Det var ju helt tvärtom han som skrev att det förmodligen var högre klass på det än lageröl. Oj nu blev jag alldeles snurrig. Bäst att stoppa in smörkniven i käften och gå till sängs.

Chubb dricker öl ur kaffekopp..... Det är inte ett Duvel glas va? smile:)

12 Senast ändrad av Chubb (2011-08-21 20:58:48)

Så jag tar min frukost vettu, en breakfaststout i kaffekoppen och så suger jag på smörkniven till det!

smile:)

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-21 22:01:36)

Att inte nudda glas har att göra med hygienen.

Man vet aldrig vem som ex. inte tvättat händerna och sätter sina bajamaja-fingrar på den delen av flaskan du lägger mot glaset och sedan sätter läpparna mot. Eller är det kanske servisen som just städat pissoaren och sedan fyller upp kylen med öl efter stängning så den är kall och god till du kommer dit på after work nästa dag wink

Samma sak gäller om du häller upp en öl från tappkran, aldrig doppa pipen i glaset.

Öl är hygien hela vägen wink

På tal om sådana saker såg jag något ganska vidrigt för ett tag sedan. En hundägare med hund gick förbi en grönsaksbutik med frukt på display
utanför butiken. Hunden lyfte på benet och pissade rakt på korgen med äpplen.
Hundägaren väntade kallt in hunden och när den var klar gick de vidare som inget hänt. Det kunde lika gärna varit en låda öl.

yum yum!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Då fick vi svar på denna söndertuggade tråden till slut.
(men jag fortsätter dricka lager ur flaska) smile:)

Do it wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nu kom svaret från Duvel:

"The reason we suggest that the bottle should not touch the glass is to keep the pouring one fluid movement. If the bottle will touch the glass, it is often the case that the pouring will become a flared movement. Which might have an effect on the foam and the yeast."

http://bistron.tumblr.com/