1 Senast ändrad av OldGowrie2 (2011-08-27 21:57:23)

Vintervärmare 2011

Dags att sätta julölen för året. Jag har satt ihop den här lite på en höft. Tanken är att skapa en öl som går åt det klassiska hållet. Vi snackar inte barley wine här, utan en fyllig relativt alkoholvärmande brygd att sippa på framför brasan.
Funderade på om jag skulle ha några kryddor i den, men skippade det och hoppas på att få en karamellig, russinaktig ton istället.
Jag hoppade över det rostade kornet och svartmalten för att hålla tillbaka den brända beskan.

Kanske jag ökar basmalten lite för att få upp alkoholen ett snäpp (det värmer ju så gött...).
Men jag vill gärna ha lite respons, och så funderar jag på hur mycket jästen pallar.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Sk%E4rmavbild%202011-08-27%20kl.%2022.45.42.png

Sv: Vintervärmare 2011

Jag hade ökat bitterheten lite till. Dels så avtar den relativt fort och dels så tyckar jag om att ha stöd ifrån beskan i öler som tenderar att ha en viss sötma.

www.brygg.se

Og jeg havde nok valgt en anden gærtype, fx. Wyeast 1728 Scottish Ale / WhiteLabs WLP028 Edinburgh Scottish Ale Yeast. Disse gærtyper synes jeg fremhæver maltsmaken bedre end S-04.

4 Senast ändrad av OldGowrie2 (2011-08-28 20:45:00)

michel skrev:

Jag hade ökat bitterheten lite till. Dels så avtar den relativt fort och dels så tyckar jag om att ha stöd ifrån beskan i öler som tenderar att ha en viss sötma.

Nja, jag vet inte. Inte mycket i så fall, inte över BU 32 i alla fall. Vill att malten ska dominera, typ Traquair House Ale

jkjen skrev:

Og jeg havde nok valgt en anden gærtype, fx. Wyeast 1728 Scottish Ale / WhiteLabs WLP028 Edinburgh Scottish Ale Yeast. Disse gærtyper synes jeg fremhæver maltsmaken bedre end S-04.

Jo jag överväger det. Det handlar om att det är den jästen jag har hemma. Men får nog göra en beställning.

Funderar också på att ha lite kardemumma i den, kan bli mumsigt...

Jag tror 27 IBU blir alldeles lagom för ölstilen. Ser överlag jättegott ut, bortsett som sagt från jästen. 1728 är en jättetrevlig jäst, särskilt om du fiskar efter något som liknar ölen från Traquair. Fan, nu blev jag sugen på att brygga upp Kenneths THA-klon inför vintern. Men har ingen Golden Promise hemma. Fast det blir gott med Maris Otter också.

Think globally. Drink locally.