"Prime' a" på 5 liters partyfat

Jag tänkte "prime' a" och buteljera i helgen, men kom på att jag kanske skulle ta och använda mina 5 liters partyfat för första gången. Har hört att man skall vara försiktig med "karboneringen" så jag undrar hur mycket öl jag skall fylla på fatet? Brukar använda en mockabit/halvliter i flaskorna, och lämna ca 4 cm fritt i halsen. Skall jag sikta på 4,9 liter eller?
mvh a

Sv: "Prime' a" på 5 liters partyfat

Har du kontroll på utjäsningen är det inga problem. Läste om en som testade vad såna tål. 80 psi och då deformerades locket lite. Men fatet håller och blir ingen granat. Jag brukar vid flaskjäsning(länge sen nu) använda 1 bit till 33 cl. Lagom för lageröl. Samma mängd när jag prajmade 5-liters fat. Men jag har gummiplugg med säkerhetsventil. Jag var lite nervig som dej. Men nu är jag modigare. (jag blev kärring efter min flasksprängning i min hemmagjorda sodastream/trycksättare till glasflaskor. Mycket rött över hela köket)
Jag har återfått modet......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

(jag har bruna pluggar med ljusbrunt centrum, av märket "Fass*Frisch")

Jag har bryggt en Pale Ale (BIAB) OG: 1052 - FG: 1010. Så utjäsningen är ju ok...
...men jag undrar över mängden öl som ska ner i fatet.
Fyller jag det till bredden kan det väl inte karboniseras??
och fyller jag upp det för lite kan det väl överkarbonisera??
...eller är det inte så noga, så kör jag på 4,9 liter?

mvh a

http://www.holzeis.com/product_info.php … ts_id/1347

Skål
/Bf

Tack för tipset!
Men jag undrar fortfarande:
Hur mycket öl skall jag fylla upp på fatet? 4,9 lit?

Ja tror jag lämnade en cm ungefär och det funkade bra.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Underbart! Tack för hjälpen. Nu skall här partyfatas!
mvh a

Och nu till avdelningen "dumma frågor".`
Kan man fylla flaskor från fatet, och behålla kolsyran, efter primningen?

9 Senast ändrad av scaryeyes (2011-08-23 17:17:47)

Jag har gjort det. Men tryckte bara i en flaskfyrrae i picnic kranen utan att ha mottryck. Ölen höll -1 så det funkade nästan bra. Med en silikonpropp på flaskfyllaren (som jag införskaffat nu) kommer det att funka bättre. Samma sak som att fylla från corneliusfat.

EDIT

Men då måste man bygga lite förståss.

Misstänker att den metoden har diskuterats ett antal gånger här... men ändå, kan du peka ut någon tråd med bra info så är jag ytterst tacksam.

Sitter avigt till för att posta länkar (ipaden är toppen att surfa med, men klippa och klistra och greja är ett väldigt besvär). Sök här på forumet efter "mottrycksfyllare" och spana särskilt efter referenser till homebrewtalk-modellen. Och sök på Youtube efter "counter pressure bottle filler", så ser du hur det funkar, särskilt själva "pys"-momentet. Billigt och enkelt. Men som scaryeyes skriver, ölen skall vara kall.

Think globally. Drink locally.

Hej!

Om det är favorit vet jag inte men repris är det definitivt ;-))

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4167
eller samma fast med artikelnummer och bild längre ner i tråden
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3965

Mvh Raasken en flaskfyllare bland många andra...
men vem är det som strax tömmer dom ?

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Okej nu har jag fått nys på ett nytt hobbyprojekt som kan avleda uppmärksamheten från mitt arbete...

Tack!