Död Cider?

Hej

Jag upptäckte till min stora glädje att jag hade en passeringsfunktion på min hushållsassistent från 70-talet vilken tillät mig att musta ur mina äpplen riktigt fint.
Nu tänkte jag göra cider på denna must och tappade därför igår upp den i en jäshink tillsammans med ett knappt gram vinsvavla och lagom mängd champagnejäst.
24H senare har det ännu inte hänt något ting! Inte en bubbla i jäsröret eller det minsta tecken på liv.

Någon som har några kloka råd om vad man ska ta sig till?
Jag vill inte gärna slänga de ca 10L must jag fick ihop på 4H bakom maskinen.

Sv: Död Cider?

Tålamod, det kan ta ytterliggare 48 timmar innan jäsningen blir märkbar. Var bäst-före datum passerad på jästen? Har du lite must i ett stort jäskärl kan det ta längre tid innan du märker av att jäsning är igång.
Du kan kolla om det börjat bildas skum på ytan i ditt jäskärl om du inte har bubblor i jäsröret alternativt kolla nivån i jäsröret

Jag har jäst med champagne-jäst 2 tillfällen tidigare ca 3 år sedan och svårigheten som jag upplevt är inte att få igång jästen snarare att ta kål på den.

Härliga tider! Jag avvaktar helt enkelt.

Tack för svaret!

Har jäsningen kommit igång?

Nix....

Märkligt? Hur mycket jäst till hur mycket must tillsatte du? Temp. på must och jäst när du tillsatte jästen?

Jag skulle nog kört ny jäst om det inte redan börjat vildjäsa.....

Är jäshinken tät?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Uppmätt densiteten för att bekräfta jäsning?

Vinsvavla är giftig för all sorts jäst. Att man kan använda den beror dock på att vildjästen är känsligare än kulturjästen och det finns ett dos-intervall där man skyddar mot vildjäsning (och även mot oxidering) utan att ta livet av den tillsatta jästen. De flesta recept bygger dock på att dosen som anges avser att svavla ett halvt till ett dygn innan kulturjästen sätts till (den största delen av svaveldioxiden som bildas hinner då inaktiveras). Min gissning är att jästen fick sig en allvarlig knäck då den tillsattes direkt efter svavlingen (enligt beskrivningen ovan). Dessutom blir giftverkan högre ju lägre pH är. Äppelmust är ofta surare än vinmust, så doser som anges för vin kan bli för starka.
Det värsta borde hur som helst ha klingat av nu, så tryck i en påse jäst till om det inte dragigt igång redan.

/Calle

Jag ska panga i lite mer jäst när jag kommer hem, så får vi se om det sätter igång.

Jag blev lite besviken på mängden must jag fick ur mina äpplen, jag skulle gärna vilja få ut minst 15L. Kan man med bibehållen god smak späda ut den med lite vatten? Och i så fall hur mycket?

Well hellre 10 L god cider än 15 L lite sämre cider? Jag hade inte spätt ut den.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Word.....

Den lever igen!
"Ekens restart" gjorde susen.

Tack för alla tips!

Kul att det verkar fungera nu. Hoppas det blir en god cider!!

/Calle