Müsli-öl

Jag sitter och funderar på en ny öl idé. Har hittills jobbat mest med att få rolig smak från humle i ölen. Nu tänkte jag fokusera lite mer på vilka smaker man kan få ut av kornen, och av "andra" tillsatser än vanligt korn. För att prova en extrem variant av "havregryn och sånt" tänkte jag göra en liten sats "müsli-öl". Alltså ta en massa rostade havregryn, råggryn och sånt och jäsa på det. Kanske lite russin/anannas också för att få mer sötma. (De förekommer ju ofta i just müsli.)

Eftersom det blir en ganska ovanlig öl har jag börjat sitta och fundera innan jag sätter igång.

Jag har redan tänkt på att "flaked products", så som havregryn, inte innehåller de nödvändiga enzymerna. Så ungefär halva mängden kommer vara vanlig basmalt för att låna ensymer därifrån. (Ska räkna mer exakt på vilken dialytisk kraft min malt har.)

Tänkte fråga om någon har några kloka synpunkten jag borde beakta innan jag börjar?

/L

Sv: Müsli-öl

sockret från russinen och ananasen kommer inte bidra till nån märkbar sötma eftersom jästen kommer käka upp allt sockret de bidrar med. Däremot så bidrar de garanterat med nån slags smak... Jag säger go for it smile Se till att inte humla för mycket så att du kan känna smaken från de "ovanliga" ingredienserna.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Finns det nåt sätt att behålla sockret från frukt? Man kan ju jässtoppa och trycka i kolsyran, men ser det som fusk. Sockret finns ju redan som socker och det är fruktos det mesta ju. I andra drycker har man ju funderat kring det, men just öl och frukt. Visst ska inte öl smaka som en sötsliskig alkoläsk som köppäbä kallar cider, men om det är frukt vill man kanske ändå ha lite mer sötma än en gammal spackelhöna?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Finns det nåt sätt att behålla sockret från frukt?

Det där är en bra och välformulerad fråga som borde redas ut ordentligt. Enligt min uppfattning och erfarenhet så kommer allt sockret jäsas ut, och den resulterande smakprofilen blir en väldigt rå fruktsmak där all sötma är borta. En hallonöl smakar för all del väldigt mycket hallon, men ungefär så långt ifrån hallonsylt man kan komma.

Det dyker ofta upp frågor från nybörjare här på forumet om att tillsätta frukter eller russin (eller till och med socker!) för att få en sötare öl, och jag har fullständigt tappat räkningen på hur många gånger jag påpekat att det inte funkar på det viset. Klistrad tråd med rubriken "Jäst gör socker till alkohol", kanske?

Men till din fråga, som är intressant och relevant. Jag tror det är svårt att behålla sockret från frukten, men jag tror man kan kompensera med annat, icke förjäsbart socker. Om man planerar en söt jordgubbsporter, mäska skyhögt (72°C) och lagra länge så smakerna går ihop. Att greja med jäststopp och sådant är som att spela fotboll i uppförsbacke. Minsta snedträff och du sitter med ett självmål.

(Ingen aning om varför jag som är totalt ointresserad av idrott plötsligt använder en fotbollsmetafor. Kan det ha någonting att göra med att jag just är hemkommen från puben och ett gäng avverkade pints?)

Think globally. Drink locally.

@scaryeyes: Laktos kan också vara ett alternativ, eller någon form av sötningsmedel. Sedan kan man ju hälla frukt/bärjuice direkt i ölen vid servering också...

Weinkeller skrev:

@scaryeyes: Laktos kan också vara ett alternativ, eller någon form av sötningsmedel. Sedan kan man ju hälla frukt/bärjuice direkt i ölen vid servering också...

Det har jag sett i mexico. Men då var endast slutresultatet/smaken till kund det som räknades. Gör jag det själv ser jag det som fusk.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Tror inte jag kan gömma mej bakom en fasad som nybörjare längre, men undrar om det inte finns nåt sätt att göra om sockerarter till mindre jäsbara. Som glukos och fruktos är monosackarider, bildar sackaros. Kan man få dom att bilda ännu mer ojäsbara sockerarter?

Jag menade förstås inte dig när jag skrev nybörjare. Men det är ett vanligt misstag folk gör.

Think globally. Drink locally.