Sv: Bryggdag
Första bryggningen efter semestern avklarad, blev en parti gyle med klon recept för Fullers ESB och London Pride.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Första bryggningen efter semestern avklarad, blev en parti gyle med klon recept för Fullers ESB och London Pride.
Imorgon blir det nog en bryggning av en american amber ale med extrakt och stöpning av lite dark crystal. Tungt med cascade och kanske nån annan humlesort för att vidga lite. Får se!
Idag är det dags för andra bryggningen efter semestern, en Fullers ESB klon med recept från BYO.
Ändrade planer, drar och kollar på loop troop istället ![]()
Hej och hå, idag blir det för ovanlighetens skull en DIPA med de föga ovanliga humlesorterna EKG och Cascade. Torrhumlingen kommer att ske med Riwaka samt Citra. Mängden humle blir 20g per liter
med ett OG runt 1,080.
Imorgon blir det nog en bryggning av en american amber ale med extrakt och stöpning av lite dark crystal. Tungt med cascade och kanske nån annan humlesort för att vidga lite. Får se! Denna gången händer det på riktigt jag lovar ![]()
en mild idag. Går väldigt mycket fortare med gasol måste jag fan säga. Har haft ett litet uppehåll och uppgraderat i princip allt. 2 kylskåp, fat, gasolbrännare, nya 60 liters jäskärl från maltmagnus och en massa annat smått å gott.
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … r-ale.html <-- rapport från dagens bryggning. Skulle ju vara en snabb bryggning men det tog över 3 jefla timmar att koka upp 16 liter vatten på min spis... lite smått fail. Men ölen tror jag blir kanon!
värmer mäskvatten nu... hehe lite sent , men tänkte pausa innan koket som får bli imorrn.
Planerade att brygga en Cascade/centannial IPA idag men jag fick rycka in och jobba natt. Orkar inte brygga.
Men är för rastlös för att sova. BLÄÄÄ! Sen så slutade Beersmith helt magiskt att funka på datorn, recepten ligger på något kryptiskt sätt upplagda som beersmithfiler under mina dokument men det finns 75 olika variationer av varje recept, kul att sortera. NEJ!
Ursäkta den negativa andan. Men jag känner mig less och sur.
Klart du ska brygga! Gör en 2 timmarsmäskning och slagga under tiden!
Nej jag måste även röja i bryggeriet innan jag kan börja, och åka in till stan för att hämta vatten eftersom våran brunn inte ger ifrån sig så bra IPA vatten. Dessutom så har alla bryggningar jag gjort efter nattarbete varit mer plåga än nöje, vilket har resulterat slarv pågrund av motivationsbrist.
Däremot kanske jag gör ett litet jästexpriment ikväll för att lätta upp stämningen inombords.
Det är ju det som är det fina med bryggning... Har man inte tid eller ork för att brygga, kan man ju alltid odla jäst. Har gjort så ibland, att jag tar en del av jästen som står och bara sätter en förkultur som jag låter jäsa ut. Sen har har man ju.... mer jäst.
Jag brygger i alla fall. Råglager på G. Snart färdigkokt.
Hur mycket och vilken rågtyp körde du på?
Det blev rågflingor från ICA, det jag hade hemma.
65% Pilsnermalt
20% Münchener
15% Rågflingor
EKG som bitter och Swalöf Mauritz som smak och arom.
OG 1,050, IBU ca 30
Kan nog bli fint, vörten smakade lite annorlunda än den brukar, typ åt milt rågbröd.
65% Pilsnermalt
20% Münchener
15% Rågflingor
OG 1,050, IBU ca 30Kan nog bli fint, vörten smakade lite annorlunda än den brukar, typ åt milt rågbröd.
Swalöf Mauritz har jag aldrig provat. Vad har den för smak/arom? Påminner den om någon annan mer klassisk humle? Själv har jag plocka humle lite här och där i nejderna kring hudiksvall och det verkar vara samma sort. Den är väldigt lik Northern Brewer i utseende och lukt, har dock inte bryggt på den. Men jag ska ge den ett försök efter årets skörd. ![]()
65% Pilsnermalt
20% Münchener
15% Rågflingor
OG 1,050, IBU ca 30Kan nog bli fint, vörten smakade lite annorlunda än den brukar, typ åt milt rågbröd.
Coolt recept! gav rågflingorna något färgbidrag?
Swalöf Mauritz har jag aldrig provat. Vad har den för smak/arom? Påminner den om någon annan mer klassisk humle?
Beats me, faktiskt oskulden på den humlen idag. Dock så påminner den om de tyska lite örtiga humlesorterna med ganska mild och delikat arom och smak när man gnuggar den mellan fingrarna och mumsar lite på den. Passar nog bra i lageröl.
@Chubb: Svårt att säga något om färgbidraget. Färgen blev åt rödguld/ljus bärnsten typ 10-15EBC, tror inte rågflingorna bidrog med någon direkt färg. Münchenermalten stod nog för detta.
Så nu har jag satt en kultur på äppelskal från falläpplen med spraymalt, vi får se hur det blir, ska brygga en lättare öl sen med en riktig jäst men tänkte använda några liter för att pitcha i vildjäst ist och sen jämföra resultaten. Oavsett om det blir skit med vildjästen så har det iaf varit ett kul expriment.
Då var det dags igen ![]()
Försöker nog hinna med två öl idag.
En NZPA som jag tänkt jäsa med WLPs San Diego Super och En veteöl med Saison 2 jästen från samma labb.
sug på en smörkniv vad du brygger
Lite avundsjuk!
Continuous Amarillo Pale Ale
Gick som smort, fick ett utbyte på ca:85% all time high
OG 1.058
FG 1.011
Lakning pågår.
Kylning pågår.
sug på en smörkniv vad du brygger
Lite avundsjuk!
Jajjebrajje, gäller att passa på vet du. Men nu är basmalten slut ![]()
Jag bryggde igår. Det blev en klon på Samuel Smith's Oatmeal Stout. Faktiskt första gången som jag kokar med endast en humlegiv. Även första gången jag använder mig av en flytande jäst. I detta fall 004, Irish Ale.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag