Muscovadosocker

Hur jäsbart är muscovadosocker om jag får fråga? Är det lika jäsbart som t.ex. Kandis eller Vanlig socker? Vissa danska bryggerier som bryggar en abbey ale (bla Carslberg/Semper Ardens - ja, vem skulle tro att Carslberg gör faktiskt två olika abbey ales - och den som innehåller Muscovadosocker kallas för "Christmas Ale" och den smakar suveränt - alla öl som kallas "Semper Ardens" kan jag rekomendera om man är i Danmark och fås i 75 cl flaskor - man ska bara glömma bort att det faktiskt är Carslberg som bryggar de - synd att deras vanliga sortiniment är skräp när de kan brygga riktig god öl när de vill) använder sig av Muscovado istället för Kandis. Det börjar snart bli dags för min Barley Wine, och därför frågar jag..................har gjort ett bra grundrecept, men har inte bestämt mig om det ska vara Kandis eller Muscovado jag använder. Helst vill jag muscovado, men det beror ju på jäsbarheten.

Kanske dum fråga men jag är ingen sockerexpert:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Muscovadosocker

kan iofs inget om sockret men låter som jag får ta en tur til danmark och samla på mig lite öl.

Tyvär brygger bryggeriera vad folk vill ha. dvs inte speciellt intresant öl. I usa kan folk iaf säga att folk dricker vad reklamen säger åt dem att dricka. Här i sverige är det svårare att förklara varför folk dricker vad det dricker.

Jag hade aldrig hört talas om det innan du skrev det nu... så jag sökte på google och det verkar vara någon speciellt typ av råsocker?

Hur som helst så vad gäller råsocker, farin och liknande så innehåller det en massa föroreningar eftersom det till skillnade från strösocker inte är renat... Rent allmänt kan sånt råsocker i olika former innehålla både fukt och "föroreningar"(dvs ej socker) upp i flera procent.

Tipset är att kolla på förpackningen, ofta står innehållsdeklaration hur mycket kolhydrater det finns i 100g. Min gissning är att så gott som alla kolhydrater är förjäsbart socker. Alltså om det till exempel står 94 g kolhydrater per 100 gram, så ligger förjäsbarheten på 94%. Däremot om kanske 2 av de övriga 6% är vatten så blir kanske förjäsbarheten av *extraktet* om man antar att allt löser dig i vattnet 0.94/(0,98) = dvs 96%.

Livsmedelsverket (http://www.slv.se/) har även en trevlig sökbar databas som innehåller "typ analyser" för många vanliga livsmedel. Det bästa är dock att kolla på förpackningen, eftersom det kan variera mellan märke och märke.

Tittar man på deras typ analys för brun farin säger den 2.5% vatten, 95% kolhydrater.

Hur som helst ligger det troligen mellan 95 och 100% skulle jag tippa för de flesta olika råsocker? Ska du bara ha i lite grand lär den lilla osäkerheten spela mindre roll?

Du kanske kan maila tillverkaren. Har man tur blir de bara glada över visat intresse och tillhandahåller mer information än vad som finns på förpackningen. Jag mailade en tillverkaren av ättiksprit en gång och fick toleranserna på koncentrationen vid tillverkningen.

/Fredrik

Tack för tipset fredrik. Jag har undersökt både sorter som jag faktiskt har köpt (jag antog att det är mycket förjäsbart sedan b.la. Carslberg använder det till sin jul-ale i Belgisk stil och är förresten mycket mycket mumsigt). Jag ska använde mycket eftersom det är till min Barley Wine var jag även fick en del hjälp av dig om du minns. 1500 gram har jag köpt. Jag har både ljus brun och mörk brun. Den mörkbrune har 93 gram kulhydrater, och den ljusbruna har 96 gram. Jag ska använde 1 kilo av den mörka och 500 gram av den ljusa. Kan tänka jag tillsättar lite kandis nu var de inte har 100% jäsbarhet (Min Barley Wine ska ju få OG 1168). Tack för hjälpen igen. Förresten jovist - -  det är råsocker. Jag kan säga att den mörka har en tydig smak av lakrits, medan den ljusa har en kolaliknande smak.

Till Lund. Danska öl jag rekommendera - jag ser ju att du bor i Göteborg, så det är lätt för dig att åka till Danmark.

Ørbæk Bockbeer
Ørbæk Brown Ale
Ørbæk Fynsk Forår (riktig sommerale)
Ørbæk Blueberry Hill Ale (Blåbärale fast smaken av blåbär är diskret)
Refsvindinge Mors Stout (inte den bästa stout i världen, men den är ganska god, fast än den är lättdruckit -  tänk på namnet mors stout - mammas stout)
Refsvinge Skibsøl (om man gillar rökt)
Refsvindinge AZ ale no 16 (riktig sommerale)
Refsvindinge HP Bock
Thisted Bryghus Limfjordsporter
Brøckhouse Hvede
Brøckhouse Esrum Kloster (ett samarbeta mellan brøckhouse och ett kloster som heter Esrum - alle kryddor som används till denna öl kommer från klostrets trädgård)
Brøckhouse IPA
Brøckhouse Rød
Brøckhouse Juleøl
Carlsberg 47 (inte suverän - jämför med vanliga produktar från Carlsberg - detta är en jul-bock)
Tuborg Hvede (den enaste öl från Tuborg som inte är filtrerad - veteöl i Tysk stil tillsat ett extrakt gjord från äple)
Carslberg Hvede (samma grundrecept som tuborg, men jästen är annorlunda - fås endast som fatöl)
Carls Porter (är ok på flask, men faktiskt god som fatöl)
Carlsberg Semper Ardens Christmas Ale (masterpiece!)
Carlsberg Semper Ardens Abbey Ale
Carslberg Semper Ardens Criollo Stout
Carlsberg Semper Ardens First Gold IPA
Carlsberg Semper Ardens Winter Rye (Rågale - passar bra på vintern)
Carlsberg Semper Ardens Honning Ale
Alla øl som kallas semper ardens så långt ifrån marknadsanpassat. Det är äkta handbryg och de är verkligan goda. Smaka deras IPA - det är riktig IPA - väldigt besk, fyldig och smakrik, och flera av dessa är inte filtrerade heller! De från deras vanliga sortiniment som jag rekomenderade - missförstå inte - de är inte topklass, men hyfsade och ganska goda.

Om någon ska åka till Köpenhamn - besök då Nörrebro Bryghus eller Bryggeriet Apollo. Dessa är två "Pubbryggerier" -eller rättera. Det är bryggerier med egen resturang och pub, och deras öl säljas inte på affärarna. Nörrebro är klar bäst av dessa två har jag hört (har aldrig själv smakat deras öl). Barley Winen (Little Korkney Ale) skulle vara helt utsökt och man får den servarat i ett cognac glas - men den är också på 12%. Annars har de bla Brown ale, belgisk witbier (Strykmans wit), La Granja Stout, Tjeckisk pils (Ceske Böhmer) och många andra. Det finns också ett bryggeri som heter Wintercoat som skulle brygga utsökt öl. I en stad som heter Herning (centrala Jylland) finns ett pubbryggeri fast jag har glömt bort namnet, men de skulle också göra utsökt öl.

Salget av det vi kallar gott öl är i Danmark stigit med 400% de sistone 2 år även om prisskillnaden mellan skräpöl och kvalitetsöl är markant större i dk än i Sverige. T.ex Harboe kostar 2,75 per flaska, medan Bröckhouse (av alla sorter) kostar 40 kronor (men de är värd det de som jag rekomenderade). Refsvindinge och örbäk är dock inte så dyra fast - särskild Örbäk är minst lika goda (Bocken är alldeles underbar - ren lagerkarakter, markant varmande alkohol, maltig och fruktig bakgrund, och en fin balancerande humle utan att vara besk - bocköl ska vara maltiga om man frågar mig, medan pilsner ska vara beska). Nya bryggerier kommer till hela tiden - småbryggerier alltså och de har alltså folks sympati - särskild ungdomarnas.

I Sverige, utan jag vill ut i en häftig diskution, tror jag det beror på två sakar. Ni är ganska ekonomiska faktiskt. Inte direkt snålla, men ekonomiska. Fast en del danskare också kan vara det måste jag erkänna. Den andra orsak tror jag beror på att Systemet har monopol på öl, vin och sprit. Det blir mera spännande att supa, för att det nästan är tabu. Förbjuden frukt smakar ju godast och det blir därför intresant. Men det är min mening och vad jag tror, och jag sägar inte att jag har rätt. Men det är lite fel att om Systemet vill främja en bra alkoholkultur att de har så många fulöl i sitt sortiniment. Det måste vara för att de riktiga ölen inte säljar så pass mycket att de vågar satsa på att ta bort flera av fulölen och ersätta de med riktig goda öl. Sörgligt att jag här i Umeå inte bara kan gå på systemet och köpa Slottkällans Imperial Stout som ju är alldeles underbar och en av de bästa Stouts jag har provat (att jag nämnde den förutan att den är fantastisk är ju för att det är en riktig bra svensk öl, och de borde främja småbryggerierna i Sverige på som också önskar en bra alkoholkultur på bekostnad av standard lagerbryggerierna )

Tack för all hjälp killer.

MVH  -Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Muscovadosocker enligt dansukker.com:

Ljust och Mörkt Muscovadoråsocker
Muscovadoråsocker har sitt ursprung på Mauritius och utvinns ur sockerrör. Sockret behandlats så lite som möjligt för att aromen och färgen ska bevaras.

Det ljusa sockret påminner lite om smörkola och det mörka har ett drag av lakrits.

Mörkt Muscovadoråsocker passar utmärkt i såser, marinader, chutney, chokladkakor, chokladdrycker och glass.

Ljust Muscovadoråsocker användes med fördel som krydda i matlagning. Passar mycket bra till fisk och rotfrukter. Förhöjer smaken på bröd, mjuka kakor, småkakor, desserter, marinader, såser och inläggningar.

Vad gäller Semper Arden kan jag inte mer än att instämma. IPA:n är min favorit tätt följd av Abbey Ale. Christms Ale har jag hemma och den går nog åt ikväll. Winter Rye är den minst goda enligt mitt tycke.

Jag håller också med om att Nørrebro Bryghus (http://www.noerrebrobryghus.dk/) är bra. Om jag inte missminner mig kan man beställa in så man får ett litet glas av alla deras fatöl  och kan på så sett testa sig fram. Sedan kan man ju äta också...

det är helt rätt - en sampler kallas det. Man kan välja mellan 4 och 5 från 10 till 40 cl. Jag kan säga att Nørrebro Bryhus dubbel används det också Muscovadosocker. Men vist är det skrämmande att Carlsberg kan brygga gott öl? Det skulle jag inte tro för än jag provade de. Winter Rye är också den jag tycker minst om, fast jag tycker faktiskt att den är bra. Jag ser på din bild att du har smakt en Kölschbier - jag har tyvärr alldrig, men jag skulle gärna vilja det. Jag trodde inte att de exporteras, men bara kan fås i Tyskland i Köln, eller har du provat den i Tyskland?. Jag kan förställa mig att det är en bra törstsläckare på sommaren.

ALBA GU BRATH

Hej!

Med risk för att både skriva helt Off-Topic och att blanda mig i er diskussion, vill jag ända tipsa om ett toppenställe för Kölsch-öl.

Det är ju inte varje dag man är i Köln men själv är jag i Hamburg ganska ofta och då går jag alltid till stället där jag lärde mig att dricka Kölsch (Jag har faktiskt aldrig varit i Köln :-) )

Det heter Ständige Vertretung (www.staev.com) och samtidigt som man njuter av sin Kölsch kan man se Tysklands hela efterkrigshistoria avbildad på hundratals foton på väggarna.

En sida med mycket information om Kölsch är bodensatz.com

Nils Hoyer, Brave Beaver's Brewhouse

Damn - synd att det är sällant jag är i Tyskland - faktisk alldrig. Pga jag bor så långt norrut är det alltid Danmark jag och min familj åker till. När vi om några år flyttar söderut (vi står i kö  i Växjö - om kanske 2-3 år flyttar vi dit) då blir det ju en helgåkning till DK och semester i andra länder. Drömmen är dock Belgien (Man har inte provat Trappist tills man har provat Westvleteren 8 eller 12 - - MYCKET MUMSIGT:-)!!!) eller Bamberg - vem vill inte smaka på alle de olika Rauchbier man kan få där.

Nu går jag också offtopic, men jag undrar - vilka öl bryggar ni andra? Jag hade från början 20 olika styk, men har reducerat till 14. Det är som fölgar:

Rökt Imperial Stout
Ljungale
Skibsøl (Dansk ölsort - en mörk till svart alkoholsvag och mycket rökt lageröl på ca. 2,5 till 3% alk.)
Bock
Pilsner
Witbier
Winterale
Barley Wine
Tall & Granale
Abbey Ale
Märzen/Oktoberfest
Flamländsk Rödale
Gueze (kopia - belgisk vildjäst används)
Dunkel Weissbier

Liter udda eller annorlunda öl finns blandt, men det gör det bara mera intresant tycker jag:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Jag ser på din bild att du har smakt en Kölschbier - jag har tyvärr alldrig, men jag skulle gärna vilja det. Jag trodde inte att de exporteras, men bara kan fås i Tyskland i Köln, eller har du provat den i Tyskland?. Jag kan förställa mig att det är en bra törstsläckare på sommaren.

Jag hälsade på en kompis i Köln och köpte med mig 4 backar hem. De bästa jag testade var Früh och Reisdorff, men jag har för mig att det finns ett 30-tal olika Kölsch-bryggerier. En kall Kölsch sitter aldrig fel, dessutom är Köln en riktigt fin stad. [helt off topic, sorry]

Fortsätter off-topic:

Jag kan rekommendera två nya mikrobryggerier som inom kort kommer att öppna i Köpenhamn. Det ena är BrewPub, http://www.brewpub.dk/ , och det andra är Carlsbergs eget Jacobsen, http://www.jacobsenbryg.dk/ . Jacobsen slår upp portarna 1 juni och BrewPub har redan öppnat (men än så länge bara köpeöl och inget hembryggt...)

Ett tips till dem som inte bara vill sitta i Nyhavn när de är på Danmarksbesök.

/R.