Sv: Ölprovning, Traquair House Ale och kloning

jan_johansen skrev:

Torgny: Jag ser att du sägar skål på olika språk. På syrianska blir skål: Kul Sineh Wa Anteh Sülem!!!!!!!!!!!!!! Jag skämtar inte - -- - -det är helt sann - svär på min dotters hälsa...men kul med 4 ord för att säga skål:-)

Hindi: Apki Lambi Umar Ke Liye
Latin American spanish : Salud y amor y tiempo para disfrutarlo roll wink
Jag hittade en kul sida om skål här: http://www.awa.dk/glosary/slainte.htm
Väl värt att lära sig alla utantill för att sedan kunna plocka fram dem lite nonchalant så där vid alla möjliga tillfällen smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Kan man få lov att fråga dig (Kenneth) om hur du mäskade THA klonen?

//Mats

Nu vet jag att frågan inte riktades till mig, men eftersom jag också bryggde en baserat på Kenneths recept kan jag ju säga hur jag gjorde. Jag mäskade in direkt till 68°C i 90 minuter, sedan höjde jag till 75°C med hjälp av en enkel (tunn) dekoktion. Använde Golden Promise som basmalt.

Think globally. Drink locally.

Tackar för infon.
Jag har också köpt Golden Promise, så gör jag som du.
"sedan höjde jag till 75°C med hjälp av en enkel (tunn) dekoktion". Hmmm, kanske jag förstår om jag läser lite i "How to brew" :-)

//Mats

När man dekoktionsmäskar kör man i vanliga fall många raster vid olika temperaturer, och då är det viktigt att man inte slaktar enzymerna mellan stegen. Enzymerna löser sig i vörten, så för att höja temperaturen tar man bara ut den uppblötta malten med hålslev och värmer den (tjock dekoktion).

När det är dags att mäska ut så tar man däremot en tunn dekoktion, där alltså enzymerna följer med, och hettar upp. På så sätt hjälper man mäsken att fixeras, genom att inaktivera enzymerna i dekoktionen.

Har man ett mäskkärl med dubbelbotten och tappkran är det världens enklaste sak; ställ kastrullen under kranen och tappa ur tillräckligt mycket vört för att höja temperaturen till önskad nivå, koka upp och återför.

31 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-03 09:06:49)

Mats skrev:

Kan man få lov att fråga dig (Kenneth) om hur du mäskade THA klonen?

//Mats

2,25 liter vatten /kilo malt
65°C i  80 minuter,
75°C i  15 minuter. stegade med hjälp av tillsatt värme (på spisplatta)

OG 1072
FG  1015

Har för mig att peps skrev att han fick FG 1018.
Där ser man vad några grader hit och dit kan ge.

Kenneth skrev:

Har för mig att peps skrev att han fick FG 1018.
Där ser man vad några grader hit och dit kan ge.

Precis, då fick vi det bekräftat!

Så har man då provat Traquair House Ale klonen som bryggts efter Kenneth's recept. Ölet är fortfarande lite för färskt och kolsyran ej färdigutvecklad men det är verkligen lovande. smile Ett par veckor till så...mums!

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Ja, mitt börjar närma sig också. 1 vecka i primären, 2 i sekundären och nu 4 veckor i flaska, och det är riktigt riktigt lovande. Knäck/karamelltonen finns där, skummet elegant och färgen är mitt i prick.

Ett par veckor till, sedan blir det seriös avsmakning. Kenneth, tack för att du delade med dig av detta strålande goda ölrecept.

Chapeau!

/Per

35 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-20 20:30:00)

Jag förväntar mig förstås att ni skickar några flaskor som tack tongue

Efter 4 veckor på flaska, så tog jag igår med THA-klonen på vår månatliga öl-provning.
I en blindtest så fick den bra betyg av de andra (kvällens högsta av några).
När det sedan avslöjades att den var hemmagjord blev det först lite tyst:
"va? kan man göra öl själv som går att dricka? hur gör man? får jag vara med en gång?"
De blev imponerade, och då skall man betänka att detta var min första helmaltsbryggd, och att jag strulade rejält med mäskning/recept när jag bryggde.

Detta kan väl bara betyda att med ett bra recept och med hjälp och tips av andra på detta forum så kan vem som helst göra öl som blir mer än drickbart.

Detta (helmaltsbryggning) var j-t roligt, så nu skall det beställas grejor till 4 recept som jag bara måste prova.

Tack för att ni delar med er och trevlig helg

//Mats