1 Senast ändrad av megen (2011-08-14 14:33:38)

Planer på en Monster IIPA

Jag har fnulat lite på en riktigt stark jevel.

Ja ni kan ju få tycka till:

20 liters batch

7,50 kg Pale Malt
0,50 kg Amber Malt
0,40 kg Caramelmalt
0,30 kg Munich Malt
3,40 kg Socker - Tillsätts efter första jäsningen. 

Humling 60min:
10 g Amarillo
10 g Warrior
10 g Simcoe

Humling ca 1min:
40 g Amariillo
40 g Warrior
40 g Simcoe

Torrhumling 4 dagar:
50 g Amarillo
50 g Warrior
50g Simcoe

Tänkte jäsa först med ca 2 paket US-05, tappa om och tillsätta lite mer syre. Sen tillsätta sockret och köra i en obestämd mängd slurry av en jäst som klarar av att göra jobbet. "Super High Gravity Ale jäst (White Labs WLP099)" kanske?
sockermängden innan första jäsning SG: 1,095.
Totala sockermängden  1,161.

Tror ni jag klarar biffen?
Har tänkt att lyssna på The brewing network: http://thebrewingnetwork.com/shows/574
för att få lite kött på benen.

Sv: Planer på en Monster IIPA

28% socker! Kommer inte det bli för mycket?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av megen (2011-08-14 14:39:53)

Nä jag tror inte det. Detär ändå riktigt mycket malt i skiten. Hade det varit en APA så hade den blivit tunn och jävlig. men denna tror jag inte drabbas av det. Har sett andra recept på monster iipor som har haft ca 50 procent socker.

Rent spontant säger jag mer bitterhumle...

Och jag   hick, buuuurp j----r vad det snurrar...:-)

Skål
/Bf

Weinkeller skrev:

Ja så såg det ut först på ritbordet. men sen tänkte jag på att humlen som kommer ligga kvar i kitteln efter kok kommer lämna efter sig en jävla massa ibu som inte syns när man räknar ut bitterheten med diverse formler. Min spontana känsla är att den kommer hamna på ca 90 ibu. Även om alla formler talar emot mig.

Weinkeller skrev:

och aningen mindre spontant säger jag; +1!

räknade lite på en höft med 10% alphasyra, 20% utbyte ( stark vört = sämre utbyte) och kommer fram till 30 IBU sad , det duger ju bara inte alls det, speciellt om man tänker på att du säkert kan behöva lagra denna ett bra tag innan den blir bra? beskan avtar ju rejält under ett år eller så...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:
Weinkeller skrev:

och aningen mindre spontant säger jag; +1!

räknade lite på en höft med 10% alphasyra, 20% utbyte ( stark vört = sämre utbyte) och kommer fram till 30 IBU sad , det duger ju bara inte alls det, speciellt om man tänker på att du säkert kan behöva lagra denna ett bra tag innan den blir bra? beskan avtar ju rejält under ett år eller så...

Icke! Du räknar bara med vad humlen ger ifrån sig för alphasyra under koktiden. 120g humle som ligger kvar i het vört låt oss säga i 20 min bidrar ganska regält mycket, det du räknar på är i princip bara på den första humlegivan 60min.

stämmer bra det, och visst ger 1 min humlen en del beska, men tror inte det räcker ändå. Dessutom, en MONSTER IPA!!!!swoosch!!! DANG!!!!ska väl inte riskeras att bli mesig i beskan???? själv skulle jag strunta i allt vad balans heter och siktat på 200 IBU ( teoretisk ibu menar jag då ). big_smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

10 Senast ändrad av megen (2011-08-14 16:06:39)

Flasktömmaren skrev:

stämmer bra det, och visst ger 1 min humlen en del beska, men tror inte det räcker ändå. Dessutom, en MONSTER IPA!!!!swoosch!!! DANG!!!!ska väl inte riskeras att bli mesig i beskan???? själv skulle jag strunta i allt vad balans heter och siktat på 200 IBU ( teoretisk ibu menar jag då ). big_smile

Japp det tål att tänkas på. Lite hårdare kan det allt vara.
Jag ska lyssna på avsniittet där Jamil klonar 120min ipa. Gluttade på ett recept nyss och där låg väl IBUn på 140 ca. så jag ska sikta lite högre.

Vad räknar du med att du kommer få för utbyte av humlen som "ligger och drar i het vört i 20min" ?

Ett bra riktvärde på ibun, är att ligga på alkoholhalen ggr 10. Jag har t.ex. en ipa på 7,2%, 65 ibu och en dubbel ipa 9%, 90 ibu, dom är ganska balanserade. Jag jäste en gång en monster iipa som skulle landa på 20%, men jästen dog vid 16%, den var humlad till 120 ibu, vilket vid provsmakningen innan den hälldes ut inte  var tillräckligt.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

13 Senast ändrad av megen (2011-08-14 17:06:25)

Chubb skrev:

Vad räknar du med att du kommer få för utbyte av humlen som "ligger och drar i het vört i 20min" ?

Jag har inte så bra koll men jag gissar på att man kan jämföra med 10-15 minuters koktid.

ballista skrev:

Ett bra riktvärde på ibun, är att ligga på alkoholhalen ggr 10. Jag har t.ex. en ipa på 7,2%, 65 ibu och en dubbel ipa 9%, 90 ibu, dom är ganska balanserade. Jag jäste en gång en monster iipa som skulle landa på 20%, men jästen dog vid 16%, den var humlad till 120 ibu, vilket vid provsmakningen innan den hälldes ut inte  var tillräckligt.

Martin

Vad hade du för jäst? Två olika? Jag tänkte syresätta en gång till innan andra jästen tillförs kanske tillsätta lite jästnäring så den inte blir stinn på sockret.

megen skrev:
Chubb skrev:

Jag har inte så bra koll men jag gissar på att man kan jämföra med 10-15 minuters koktid.

Nja jag tvivlar på det, har för mig att det är själva "rullet" i koket som ger mycket av utbytet. Men är inte säker.

Jag har också hört olika om det där, men mina gissningar är baserade på mina expriment och smaklökar. alltså inte helt tillförlitligt.

megen skrev:
ballista skrev:

Martin

Vad hade du för jäst? Två olika? Jag tänkte syresätta en gång till innan andra jästen tillförs kanske tillsätta lite jästnäring så den inte blir stinn på sockret.

Jag började med us-05 och 1,102 i OG, lät det jäsa ut och tillsatte WLP099 samt maltextrakt, sedan ytterligare en tillsats av socker senare. Men som sagt, jag kom inte högre än ca 16% alkohol, så skulle jag göra om det skulle jag kanske satsa på 14-15% istället.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

man får braka i en påse hembrännar turbojäst i värsta fall. smile

megen skrev:

Jag har också hört olika om det där, men mina gissningar är baserade på mina expriment och smaklökar. alltså inte helt tillförlitligt.

Det är väl tvärtom det som är tillförlitligt, formlerna är bara teoretiska modeller. Modeller som till yttermera visso inte är kalibrerade för extrema givor.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
megen skrev:

Det är väl tvärtom det som är tillförlitligt, formlerna är bara teoretiska modeller. Modeller som till yttermera visso inte är kalibrerade för extrema givor.

Håller med, om du vet att du får ut en hel del beska när du gör på det viset i ditt bryggsystemet så är det så smile Många sånna beräkningar beror ju helt på hur ens bryggprocess ser ut. Tänkte mest bara att jag hört att det är själva "rullet" i koket som extraherar beskan, men det kanske funkar utan "rullet" bara att det tar längre tid?

Jag har planerat på detta projekt till och från i månader nu, men nu när jag äntligen är på G så finns inte de humlesorter jag vill ha och vissa bara i kottform, jag gillar inte kottar, undviker det gärna så mycket som möjligt. Så jag vänder mig till ett annat land Nya Zeeland och fundrarar om det finns några fina aromatiska högalfasorter som passar bra ihop. Jag är i princip elt grön på nya zeeländsk humle.

Har du kollat direkt på brouwland? För några veckor sedan fanns det iaf lite amerikansk humle där. Sen skriver ju bryggbolaget att de kan ta hem lite större förpackningar. Då är det äl iofs mest amarillo och cascade tror jag men det kanske är värt att kolla?

Hej,

Tyvärr är Warriortillgången usel i år. Vi har endast fått hem lite kottar och kommer inte att få vare sig pellets eller mer kottar i år, och då jobbar vi ändå mot leverantörer som brukar kunna förse oss med all världens humle. Simcoe är på väg in men inte förrän i början av mars. Efter skörd, som sker på olika tidpunkt för olika sorter, hamnar vissa sorter långt ner i pelleterings och / eller balningskön och därför får vi inte över humlen till europa förrän långt in på säsongen. Trist men tyvärr bara att leva med.

Så om inte våra leverantörer kan få fatt på warrior eller Simcoe, eller annan humle för den delen, så tvivlar jag starkt på att Brouwland eller någon annan lyckas. För om det är något vi verkligen tycker är viktigt så är det att jobba för att förse sveriges bryggare med så många humlesorter som möjligt.

Saknar ni någon humlesort eller vill testa någon ny sort som vi inte råkar ha på lager så hör av er så ska vi se om det är möjligt att ta hem den.

mvh,

Peter

24 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-18 18:18:45)

Skulle inte rekomendera att syresätta ölet en andra gång.
Anledningen heter oxidation.

Om du vill använda två olika typer av jäst så är det bättre för ölet och säkrare utgång om du pitchar båda jästsorterna samtidigt eller kör "kreusening"
Dvs. du drar igång jäst nummer två och när den är som mest aktiv tillsätter du den till ölet.

Syresättning efter påbörjad jäsning är "no no"
Men undantag för riktigt alkoholstarka öl där man upp till "generell tumregel 12h" efter pitch trots aktivitet kan de vörten den dos syre till.
Resten av processen fram till servering är en kamp mot syre.

Kan tänka mig att det kan bli väldigt roliga överskumningar om man syresätter jäsande öl fullt med kolsyra, någon som testat?

När det gäller humlen så har jag personligen ganska svårt för NZ humle, antingen är dom parfymiga, drag åt bensin och disel eller bränt gummi...
Ha is i magen, vänta till du får tag på den humle du hade tänkt dig. Annars blir det ju inte ölet du tänkt dig.

Alt kör cascade som avslutning nu och torrhumla sedan med de tilltänkta sorterna om du kan tajma in torrhumlingen med humlegårdens leverans.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Chubb skrev:
peps skrev:
megen skrev:

Håller med, om du vet att du får ut en hel del beska när du gör på det viset i ditt bryggsystemet så är det så smile Många sånna beräkningar beror ju helt på hur ens bryggprocess ser ut. Tänkte mest bara att jag hört att det är själva "rullet" i koket som extraherar beskan, men det kanske funkar utan "rullet" bara att det tar längre tid?

På slottskällan har de bryggt en öl som heter zero där de inte har någon humle i koket utan all humle går i virrpannan. Den har alltså ett teoretiskt bu på 0 men ett uppmätt bu på nästan 90.
Jag är med andra ord inne på megens spår att räkna med att få beska från de sista givorna.

www.brygg.se