Lambic och pH (vattenprofil)

Tänkte ge mig på att brygga Lambic nästa vecka. Har hittat en del matnyttig info på babblebelt.com men mitt frågetecken är vilket pH-värde jag ska eftersträva på vörten, eller korrigerar jästen detta?

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-08-05 13:19:26)

Sv: Lambic och pH (vattenprofil)

Härligt! Lambic är gott.

Det sköter jästen. Bakterierna utvecklar syra som sänker pH i ölet och ger den härliga syran och smaken.
När det gäller mäsk-pH så ska den ligga på samma nivå som vanligt dvs runt 5,2.

Vissa säger dock att lägre ev kan vara positivt för bretten, och gör att den utvecklas snabbare.
Det kan dock även ha en hämmande effekt. Bäst är nog att låta naturen ha sin gång.

Att minimera syre är dock viktigt och många väljer tom att hoppa över syresättningen av vörten vid pitch.
Kommer att testa detta nästa gång jag själv brygger lambic.
Minimera syre under lagring är också bra, för mycket syre är lika med en högre tillväxt av acetobacter vilket förvandlar ölen till vinäger.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Alltid lika snabb på svar :-)
Lägger pH på 5,2.
Tänkte låta det stå på primär och öppnar locket om något år för tillsätta några kilo körsbär. Blir något att se fram emot.

Tålamod är en dygd, hade ett portvin gjort på Mineolas och råg som legat på lagring 2 år och är nu helt underbart (kan tilläggas att jag var på väg att hälla ut för något år sedan). Vissa drycker är värt att vänta på!

Helt klart!

Om du inte redan har den, läs boken "Wild Brews" av Jeff Sparrow

http://shop.humle.se/se/art/wild-brews- … r-2005.php
http://shop.humle.se/shop/11011/art11/h7115/2287115-origpic-85caa5.jpg

Ett annat tips är Vinnie Cilurzos föredrag om öl med brett för ett par år sedan.
Du hittar det på thebrewingnetwork.com under "The Session" kommer inte ihåg vilken episod men sökfunktionen på sidan är hygglig.
Föredraget är "infällt" i en av deras vanliga episoder.

www.bryggradio.com

Tillbaka på forumet igen!
Har haft paus i bryggandet sedan jag satte min Lambic. Idag öppnade jag dunken för första gången sedan jag tillsatte fruktmassan innan jul......det luktar ljuvligt och jäser fortfarande, får nog stå 6 månader till innan det blir dags för lagring.
Känns skönt att suget efter att brygga är tillbaka, blir till att sätta några IPA:s i helgen.

Välkommen tillbaka!

www.bryggradio.com