Lärjungens IPA, synpunkter på recept gärna!

Tja,

Har bryggt 2st ale med BIAB, varav en flaskad. De var dock inte så humleintensiva så jag tänkte ge mig på det här med IPA. Knåpade ihop ett recept i Beersmith utefter vad jag har hemma, vad tror ni om hur detta kan funka?

Lärjungens IPA
American IPA
Type: All Grain Date: 2011-07-12
Batch Size (fermenter): 15,00 l Brewer: Sezzi
Boil Size: 20,97 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: Pot (25 L) - Mini-BIAB
Final Bottling Volume: 14,00 l Brewhouse Efficiency: 72,00
Fermentation: Ale, Single Stage Taste Rating(out of 50): 0,0
Taste Notes: 
Ingredients

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
1,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 13 -
20,00 g Amarillo Gold [10,70 %] - Boil 60,0 min Hop 7 31,4 IBUs
2,25 kg Viking Viennamalt (7,0 EBC) Grain 2 63,4 %
0,10 kg Viking Rökmalt (10,0 EBC) Grain 5 2,8 %
20,00 g Amarillo Gold [10,70 %] - Boil 5,0 min Hop 12 6,3 IBUs
15,00 g Northern Brewer [9,30 %] - Boil 15,0 min Hop 10 10,1 IBUs
0,50 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC) Grain 4 14,1 %
0,50 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 3 14,1 %
15,00 g Northern Brewer [9,30 %] - Boil 30,0 min Hop 8 17,3 IBUs
0,20 kg Candi Sugar, Clear (1,0 EBC) Sugar 6 5,6 %
23,02 l Uppsala kommunalvatten Water 1 -
0,50 ml Protafloc (Boil 15,0 mins) Fining 9 -
0,79 tsp Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins) Other 11 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,053 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,009 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,7 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 65,0 IBUs Calories: 427,1 kCal/12 oz
Est Color: 22,6 EBC 
Mash Profile

Mash Name: BIAB, Medium Body Total Grain Weight: 3,55 kg
Sparge Water: -0,00 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 23,02 l of water and heat to 66,7 C over 30 min 66,7 C 90 min
Mash Out Add 0,00 l of water and heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Mash Notes: Brew in a bag method where the full boil volume is mashed within the boil vessel and then the grains are withdrawn at the end of the mash. No sparging. This is a medium body beer profile.
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Bottle Volumes of CO2: 2,5
Pressure/Weight: 85,16 g Carbonation Used: Bottle with 85,16 g Table Sugar
Keg/Bottling Temperature: 21,1 C Age for: 30,00 days
Fermentation: Ale, Single Stage Storage Temperature: 18,3 C

Sv: Lärjungens IPA, synpunkter på recept gärna!

Ett tips är att i början av sin karriär utgå från andras recept. Gärna från bryggare med rykte om att göra bra öl. Som nybörjare tenderar man att vilja ha lite av alla maltsorter i sina öl när man läser deras beskrivning wink
Tanken är alltid god, med risken för kackafoni istället för symfoni är större.

Sök gärna på "jamil recipe" duktig bryggare som delar med sig av sina recept. Du hittar många av dem på Www.beerdujour.com

Genom att studera andras recept får man snabbare en känsla för hur olika ingr används, i vilka mängder och sammanhang.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ang humle, ju längre du väntar med att slänga i den i koket ju mindre av dess arom  kokar bort. Jag brukar slänga in sista givan efter kokets slut. När plattan stängts av. Torrhumling efter jäsning ökar på humlearomen.

www.bryggradio.com

4 Senast ändrad av Sezzi (2011-07-24 21:36:51)

Well jag har utgått efter andras recept för de andra ölen jag gjort, men som jag ser det är det ju jäkla skojj att testa slänga ihop ett recept själv också, det är ju så man utvecklas! Jag kanske är okunnig, men jag bryr mig faktiskt inte om jag misslyckas med en öl. Hellre testar jag lite mer och lär mig vilka smaker jag får av olika kombinationer, än att bara köra paleale och karamell varje gång big_smile

Tror du det är fel att basera den på viennamalt? Tanken var att testa nått annat än pilsner/paleale-malt, mest för skojjs skull. Hade rökmalt hemma så jag tänkte en liten bit av det kan inte skada.

Om det är en kackafoni, har du nått förslag på vad jag ska göra för att reda ut det? Jag har inte bara suttit och slängt ihop allt på måfå, veten och röken var för att få lite förändrad smak, samt en lite mörkare karamellmalt för färgens skull.

Ang humlen, okej, kanske värt att lägga om det så att jag tar sista påsen vid 0min ist för 5min. Torrhumling vet jag inte om jag vill köra denna gång, men får se om jag ångrar mig när det har börjat jäsa..

Jag brukar försöka definiera ett syfte med alla ingredienser. Vete tex för lite lenhet och skum, karamell för att jag vill ha lite knäckighet eller toffé, är jag ute efter hårdkokt knäck tar jag lite mer mörk karamellmalt. hårdare kölnad malt om jag vill ha en stadigare maltighet etc. Det blir inte alltid bra men oftast kan jag följa resonemanget även i smaken på det färdiga ölet. Samma sak gäller för humlen. Då är det superbra att spela med enstaka humlesorter eller single hop och bara enstaka malter till en början, man lär sig väldigt mycket.
Annars är det som Thomas säger nyttigt att titta på vedertagna recept av vana bryggare såtillvida man inte har ett verkligt motiv bakom sitt recept. Förvånande är det ofta inga konstigheter eller krumbukter hos riktiga högpoängare. Enkelt är ofta bra.

brandemannen skrev:

Jag brukar försöka definiera ett syfte med alla ingredienser. Vete tex för lite lenhet och skum, karamell för att jag vill ha lite knäckighet eller toffé, är jag ute efter hårdkokt knäck tar jag lite mer mörk karamellmalt. hårdare kölnad malt om jag vill ha en stadigare maltighet etc. Det blir inte alltid bra men oftast kan jag följa resonemanget även i smaken på det färdiga ölet. Samma sak gäller för humlen. Då är det superbra att spela med enstaka humlesorter eller single hop och bara enstaka malter till en början, man lär sig väldigt mycket.
Annars är det som Thomas säger nyttigt att titta på vedertagna recept av vana bryggare såtillvida man inte har ett verkligt motiv bakom sitt recept. Förvånande är det ofta inga konstigheter eller krumbukter hos riktiga högpoängare. Enkelt är ofta bra.

Håller med dig 100%. Körde singlehop på förra alen för att jag ska lära mig känna igen cascade.

Men är det nått direkt fel då som du ser? Jag är sjukt öppen för alla förslag på vad jag kan göra åt detta recept om du inte tror det kommer funka.

Kan inte säga att något är fel, beror på vad du har tänkt. När det gäller humlearomatiska öl lägger jag ofta ingen giva vid 30'min. Styr oftast beskan vid 60 och lägger sedan arom och smak från 15-10 min. Men det är inte utarbetat efter egna provningar utan mest för att jag vill ha ut så mycket smak och arom som möjligt. Röken kanske kan ge en intressant brytning men jag har aldrig använt det så jag kan inte ge dig tips. Ang wienermalten så ser ja inga problem alls, det ger en lite maltigare bas, gillar man det så är det ju fint. Vi har olika preferenser. Jag gör aldrig mina IPA särskilt alkoholstarka, vill gärna ha en mer dextrinaktig fyllighet, gör inget om den dessutom har en lätt maltsötma som del av kroppen. Jag har använt pale malt bara senaste gångerna med mindre mängd halvljus karamellmalt och msäkar alltid på 69 grader, då har jag min älsklingsbas men jag har gjort superbra IPA med pilsner och för den delen wiener också. Frågan är hur du vill ha den?

brandemannen skrev:

Kan inte säga att något är fel, beror på vad du har tänkt. När det gäller humlearomatiska öl lägger jag ofta ingen giva vid 30'min. Styr oftast beskan vid 60 och lägger sedan arom och smak från 15-10 min. Men det är inte utarbetat efter egna provningar utan mest för att jag vill ha ut så mycket smak och arom som möjligt. Röken kanske kan ge en intressant brytning men jag har aldrig använt det så jag kan inte ge dig tips. Ang wienermalten så ser ja inga problem alls, det ger en lite maltigare bas, gillar man det så är det ju fint. Vi har olika preferenser. Jag gör aldrig mina IPA särskilt alkoholstarka, vill gärna ha en mer dextrinaktig fyllighet, gör inget om den dessutom har en lätt maltsötma som del av kroppen. Jag har använt pale malt bara senaste gångerna med mindre mängd halvljus karamellmalt och msäkar alltid på 69 grader, då har jag min älsklingsbas men jag har gjort superbra IPA med pilsner och för den delen wiener också. Frågan är hur du vill ha den?

Viennamalten mest för att jag vill testa hur ölen blir med sån som bas (och att jag råkar ha några kilo hemma). Jag älskar röksmak men vill heller inte överdriva då denna öl får en hög humlesmak/beska, vet inte exakt hur det blandar sig med röksmak. Därför en relativt liten tillsats (hade nått liknande i en rökale jag försökte göra, vid flasktappning kunde jag inte känna mycket röksmak iaf så så starkt kan den inte vara). Vetet för skummet som du nämnde, och att jag föreställer mig hur ölen kan bli lite fylligare/mjukare i smaken. 100-karamellmalten mest för att få ett lite mörkare öl än det ljusa jag gjort förut.

Ang humlegivorna tänkte jag först köra 60min, 15min, 5min. 30min-givan kan man väl säga är en sak jag lade till utifrån att ha sett det i många andra recept, och tyckte det kunde vara kul att testa när det ändå är en IPA (där man använder en hel del humle).

Humlesorter är jag inte så bra på ännu, så jag valde 2 som jag har hemma för att testa den kombinationen bara.

Ville ha en hyffsad alkoholhalt på runt 6%, vilket inte riktigt går med bara malt för en sån här sats i min gryta, därav kandisockret. Har heller aldrig använt sånt förut så det är också lite av läroskäl, hur det påverkar.

kör NB som bitter o 30 min sen amarillon på slutet o torr, tror jag blir fint

halvera karamalten, 250g är också lite i överkant till 14 liter i mitt tycke. själv skulle jag dessutom skippa vetemalten och kompensera med mer vienna...
har du bara 2.25 kg vienna? ok ta med vetemalten då... men strunta i sockret. lycka till

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

kör NB som bitter o 30 min sen amarillon på slutet o torr, tror jag blir fint

halvera karamalten, 250g är också lite i överkant till 14 liter i mitt tycke. själv skulle jag dessutom skippa vetemalten och kompensera med mer vienna...
har du bara 2.25 kg vienna? ok ta med vetemalten då... men strunta i sockret. lycka till

NB bättre passande för bitter än Amarillon alltså? Tack för tipset. Skall minska karamellmalten...

Ska se hur mycket vienna jag har, beroende så tar jag vete eller ej. Tack för tipsen!

Vad menar du med humleintensiv? Om det är beska så kanske det räcker, är det arom så skulle jag slänga i mycket mer humle sista minuten.

Jag gjorde nånting liknande för ett par veckor sedan fast med mindre vete, lite mindre caramell, inget socker och lite mer rökmalt. Mindre bittergiva och mycket mer aromgiva. Den står på sekundär just nu med Jack Daniels indränkta ekspån.

Jag började brygga för ett år sedan och har hittills gjort 33 brygder, har aldrig gjort enligt recept! Jag brukar kolla på recept och jämföra, sedan ändrar jag till som jag själv vill. Nästan alla har blivit riktigt bra, några sisådär (mest pga lite för mycket experimenterande). Jag har bara misslyckats med en öl, men det var väntat (det går inte färga skummet gult med gurkmeja!).

...jag förstår din experiment lusta, kör hårt :-D.

8þ Mats

Ett spontat tips är att försöka balansera OG och IBU. Så i med lite mer basmalt. Bra att du har i socker, då jäser ölet ut bättre. Skulle nog också justerat ner bittergivan något.

Mina erfarenheter av egna recept är att det krävs en hel del för att totalt misslyckas. Studerar man bara andras recept och läser på så skall det mycket till att det skall bli helt fel.

Saker att akta sig för: gotländsk rökmalt, kryddnejlika, ingefära, riktigt mörka maltsorter.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

kabuto skrev:

Vad menar du med humleintensiv? Om det är beska så kanske det räcker, är det arom så skulle jag slänga i mycket mer humle sista minuten.

Jag gjorde nånting liknande för ett par veckor sedan fast med mindre vete, lite mindre caramell, inget socker och lite mer rökmalt. Mindre bittergiva och mycket mer aromgiva. Den står på sekundär just nu med Jack Daniels indränkta ekspån.

Jag började brygga för ett år sedan och har hittills gjort 33 brygder, har aldrig gjort enligt recept! Jag brukar kolla på recept och jämföra, sedan ändrar jag till som jag själv vill. Nästan alla har blivit riktigt bra, några sisådär (mest pga lite för mycket experimenterande). Jag har bara misslyckats med en öl, men det var väntat (det går inte färga skummet gult med gurkmeja!).

...jag förstår din experiment lusta, kör hårt :-D.

Känns bra att nån förstår mig smile

Okej, men då kanske jag torrhumlar en del för aromens skull, borde la funka?

aenima skrev:

Ett spontat tips är att försöka balansera OG och IBU. Så i med lite mer basmalt. Bra att du har i socker, då jäser ölet ut bättre. Skulle nog också justerat ner bittergivan något.

Mina erfarenheter av egna recept är att det krävs en hel del för att totalt misslyckas. Studerar man bara andras recept och läser på så skall det mycket till att det skall bli helt fel.

Saker att akta sig för: gotländsk rökmalt, kryddnejlika, ingefära, riktigt mörka maltsorter.

/Peter

Allright, tack för tipsen!

Sezzi skrev:

Well jag har utgått efter andras recept för de andra ölen jag gjort, men som jag ser det är det ju jäkla skojj att testa slänga ihop ett recept själv också, det är ju så man utvecklas! Jag kanske är okunnig, men jag bryr mig faktiskt inte om jag misslyckas med en öl. Hellre testar jag lite mer och lär mig vilka smaker jag får av olika kombinationer, än att bara köra paleale och karamell varje gång big_smile

Tror du det är fel att basera den på viennamalt? Tanken var att testa nått annat än pilsner/paleale-malt, mest för skojjs skull. Hade rökmalt hemma så jag tänkte en liten bit av det kan inte skada.

Om det är en kackafoni, har du nått förslag på vad jag ska göra för att reda ut det? Jag har inte bara suttit och slängt ihop allt på måfå, veten och röken var för att få lite förändrad smak, samt en lite mörkare karamellmalt för färgens skull.

Ang humlen, okej, kanske värt att lägga om det så att jag tar sista påsen vid 0min ist för 5min. Torrhumling vet jag inte om jag vill köra denna gång, men får se om jag ångrar mig när det har börjat jäsa..

Visst är det skoj, och visst finns det andra malt och ölsorter än Pale Ale. Alla brygger som dom vill.

Min tanke var att om man gillar röksmak, varför vill man då ha stor humlearom, om man vill ha stor humlearom varför lägga till rökarom(malt)
Finns det någon humlesort som skulle passa bra och komplettera röksmak och arom och finns det någon som skulle krocka?

Det finns ett par rökta IPA'er ute på marknaden, att googla lite kanske kan ge en ett par tips och insikt i vad andra har gjort och vad folk
tycker om resultatet... Tycker 8 av 10 att öl X smakar skit så kanske man inte av misstag gör om andras misstag wink

www.bryggradio.com