1 Senast ändrad av brandemannen (2011-07-20 20:37:17)

Sorachi ace - vilken rolig smak!

Har precis smakat min single hop Sorachi ace i slutet av primären. Grunden är min standardale med pale Ale lite carapale och litE mörkare karamellmalt, jästen som oftas us05. 35 bu som first wort och 10 gram vid 10 min och 30 gr vid kylning. Har luktat väldigt mycket krispig citron så det var spännande att få smaka.
Herre jisses! Den smakar kokos!! Och smörig kola!!! Och lite citrus. Inte vad jag hade förväntat mig riktigt men ganska kul smakupplevelse. Var tvungen att googla lite och noterar att det är många fler som verkligen känt en framträdande kokossmak och även smör. Så jag är rätt säker på att det inte är jäsningen som gett en massa diacetyl. Jästen och maltgivan är min husstandard och har aldrig gett den här tonen.

Kanske experimentera med en kokosporter? Känns som smaken skulle passa bra där såtillvida inte citrusen blir för framträdande.

Mvh
Love

Sv: Sorachi ace - vilken rolig smak!

Kokos....? Jag drack en kokos öl på beerfactory i mexico. Min första tanke var då att pina colada kan göra på enklare sätt. Apelsinölet smakade ganska likt screwdriver åxå. Så det är dom två smakerna jag har svårt för vad gäller öl. Men håller man kokos nivån mycket låg och låter humlen dominera kanske det blir bra. Kul med experiment.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av brandemannen (2011-07-21 06:32:20)

Det återstår väl att se hur mycket som finns kvar av smakerna om ett par veckor. Det enda som skiljer jäsningen jmf med tidigare är att jag legat på jästemp mellan 18-19 grader istället för 20-21 men us05 är väl ingen stor diacetylproducent så jag tror inte smöret kommer därifrån. Vi får se hur den känns om ett par veckor. Jag hoppas vid Gud att smöret inte ökar och signalerar om kontaminering.
Jag håller annars med om kokos i öl. Men en subtil ton skulle för min gom kunna passa i en mörkare Ale. Gissar att mexarna kryddat med riktig kokos?

Du har väl testat "IPA IS DEAD", brewdogs sexpack (eller var det en fyrpack?), med olika single hop med samma basöl? annars rekommenderar jag ett inköp!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag har bryggt några ggr med SA, men känner faktiskt inte igen mig i BrewDogs SA IPA. Kan vara för att den var infekterad dock. Ett tips, ta det lugnt med torrhumlingen eller låt bli helt. Det ger väldigt mkt dillsmak.

http://saccharolicious.blogspot.com

Har testat brew dogs. Blev inte imponerad dock. Tycker alla är för starka med för hög alkoholton. Där kände jag dock ingen kokos men jag vet inte heller hur färsk den var. Jag hoppas verkligen inte min är infekterad men eftersom fler känner igen sig så tror jag inte det.
Jag skippar nog torrhumlingen, övervägde men just nu är den rätt angenäm på ett oväntat och konstigt vis.

brandemannen skrev:

Herre jisses! Den smakar kokos!!

Mvh
Love

Jag bryggde en Pale Ale 2010 med Sorachi Ace och Amarillo som jag tyckte smakade Dill, kokos, ananas. Sorachi Ace har en väldigt speciell smak. Riktigt god.

Igår drack jag även Brooklyns Sorachi Ace. Tyckte den var god, men även den är torrhumlad vilket ger dilltoner. Lite hög beska dessutom. Så i min personliga åsikt är SA en fantastisk humle om man håller beskan nere och låter bli att torrhumle. Sen vinner den också på att blandas med annan humle, t.ex. Styrian Golding. Funkar finfint.

http://saccharolicious.blogspot.com

Håller med belgaren om dillen. Både Mikkellers och Brewdogs single hop SA smakar kräftskiva.

belgaren skrev:

Igår drack jag även Brooklyns Sorachi Ace. Tyckte den var god, men även den är torrhumlad vilket ger dilltoner. Lite hög beska dessutom. Så i min personliga åsikt är SA en fantastisk humle om man håller beskan nere och låter bli att torrhumle. Sen vinner den också på att blandas med annan humle, t.ex. Styrian Golding. Funkar finfint.

Jag har aldrig testat den. Men jag undrar om du belgaren använde den till sin saison som du serverade på SM? Om du kommer ihåg så var jag lite sugen på receptet till den. Så om du känner dig givmild skuille jag bli glad av få kika på det. smile

Jag gjorde en singel hop på Sorachi Ace för ett år sedan, först trodde jag att jag hade misslyckats eller att det blivit fel på den. Men efter 3-4 månader blev den riktigt bra. Kokos har jag dock inget minne av att det fanns toner av.
Om nån provade min N.I.B.A. på SM så hade jag Sorachi Ace i mash, bittergiva och smakgiva.

8þ Mats

megen skrev:
belgaren skrev:

Jag har aldrig testat den. Men jag undrar om du belgaren använde den till sin saison som du serverade på SM? Om du kommer ihåg så var jag lite sugen på receptet till den. Så om du känner dig givmild skuille jag bli glad av få kika på det. smile

Till 60 l:

10000 g Pilsnermalt
2000 g Vetemalt
1000 g Münchenermalt
50 g Chokladmalt

17 g Northern Brewer Pellets 12.3 % 01:00:00
19 g Sorachi Ace Kottar 11.8 % 01:00:00
15 g Sorachi Ace Kottar 11.8 % 00:20:00
22 g Styrian Goldings Pellets 2.1 % 00:20:00
15 g Sorachi Ace Kottar 11.8 % 00:05:00
20 g Styrian Goldings Pellets 2.1 % 00:05:00

Wyeast french saison 22°C