1 Senast ändrad av brandemannen (2011-07-19 20:52:53)

Hur mycket celler finns i slurryn/hur mycket slurry finns det?

Hej!

Försöker lista ut hur fasen jag ska kunna dra nytta av ett par gamla rör (viabilitet ca 10%) jäst.

Jag skulle kunna stega upp en kultur för att nå det jästantal som en 20 l batch behöver. Men jag skulle gärna först göra  en mindre sats på ett par liter (med förkultur på någon liter om det behövs) istället för att bara slå bort ett par liter vört.

Jag kollar Mr Malty och jästkalkylatorn i Beer smith 2. Jag får bara fram hur mycket celler som jag behöver för en viss mängd att jäsa. Det funkar ju om man vill stega upp i flera steg. Men säg att jag stegar upp 1 gång till att jäsa 6 liter som jag sedan flaskar, hur får jag reda på hur mycket jäst jag har när 6 liter är färdigjäst? Den kan ju ge förslag om hur mycket slurry jag behöver men hur vet jag att det finns slurry nog att sedan jäsa ca 20 liter? Jag har bara 1 rör med jäst av varje sort.

Säkert är lösningen enkel och jag är trött men kanske har någon råd.
Mvh
Love

Sv: Hur mycket celler finns i slurryn/hur mycket slurry finns det?

Normalt sett så brukar man göra en tiofaldig uppstegring volymmässigt, och börja i väldigt liten skala. Runt 250-300 ml

När alla omständigheter är till ens fördel så brukar man tänk med en femfaldig ökning av celler efter avslutad jäsning.

Frågan är dock alltid i vilket skick jästen är i när proceduren börjar.
Är det en tillfällig jäst så kanske det är värt alla chansningar, om inte så är det kanske enklare att köpa ny jäst?

Beroende på om målet är resan eller ett med säkerhet gott öl.
Det finns vården för hur många celler som finns per ml slurry. Tror både whitelabs och wyeast har den faran publicerad. Där rör det sig dock alltid om nya friska celler långt ifrån bäst före datumet.
Olika typer av jäst har även olika hållbarhet. Vissa är primadonnor andra är som rambo.

Kanske inte ett direkt svar, men möjligen en tankeställare...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har en benägenhet att hastigt lägga till en reajöt när jag beställer annat, därav frågan. Fördelen med orginalförpackningarna är ju att de är rena kulturer även om jästen fått ligga ett tag på hyllan.

Förstår jag dig rätt Thomas. Om jag har 100ml i röret med viabilitet 10 och jag gör en kultur på 1000 ml borde jag få en ungefärlig tillväxt på x 5 dvs motsvarande ett vial med 50% viabilitet efter den jäsningen?

Problemet med kalkylatorerna är att man inte kan säga att man bara har en vial. Jag skulle vilja vet hur mycket celler jag får när jag använder en vial av specifik viabilitet och endast leker med vörtvolymen på förkulturen och få fram ett slutligt jästantal. Om man ökar på volymen för vört att jäsa envisas kalkylatorn med att till slut alltid lägga till ett eller flera rör jäst istället för att öka storleken på förlultur om du förstår vad jag menar.
Jag har ju jästboken, där finns lite tabeller och beräkningar, får kolla dör för att se om jag kan komma på något klurigt. Men en 5-faldig ökning låter som en rimlig tumregel och där förstår jag att man inte kan påverka tillväxten så jättemycket genom att bara fläska på med jättestora volymer i förkulturen, därav nyttan att stega upp kulturen i flera steg. Tack för input.
Mvh
Love

Det är väl i princip två saker som påverkar hur mycket jäst du får ut efter förkulturen. Först och främst är det mängden näring, dvs. volymen startvört, som begränsar jästtillväxten. Men sen måste man också ta hänsyn till att jästen inte mår bra av att växa hur mycket som helst i ett steg. Därav tumregeln att öka volymen högst 10 gånger i varje steg. Om man bara odlar i ett steg blir det lite mindre jäst om bara 10% av den ursprungliga jästen är livskraftig, men det blir inte 10 gånger mindre.

Wyeast har en kalkylator på sin hemsida där man kan räkna på förkulturer i två steg. Tyvärr är det lite konstiga enheter men det går ju att räkna om. Man kan ta med jästens kondition ("viabilitet"?) i beräkningen genom att ange antal paket som bråkdelar, t.ex. 0.1 för ett paket med 10% livskraftig jäst.

Alternativt kan man använda MrMalty om man trixar lite. Sean Terrill har en bra beskrivning av detta.

Det är ingen dum idé att göra en minibatch öl istället för en ren förkultur. Jag har börjat göra det när jag behöver odla upp lagerjäst. Då passar det bra att brygga t.ex. 10 liter lättöl först, och med den styrkan och volymen behöver man ingen förkultur. Dessutom är det kul med lättöl! Senast jag gjorde det fick jag drygt 3 dl kompakt jästsörja efter tvätt med kokat vatten, vilket borde räcka till kanske 35 liter lager OG 50°Ö om man använder den direkt.

En sak jag funderat över är om jästen påverkas av att jäsa i en väldigt dextrinrik vört först, har någon koll på det? Jag har inte gjort det mer än ett par gånger så jag kan inte dra några slutsatser än.