Livsmedelsklassning på kylväskor? (Lakkärl)

Jag sitter och planerar för att göra att lakkärl. Lutar just nu åt en kylväska med tappkran.

Men hur är det med livsmedelsklassning av innerplasten?
De plastbackar jag använt till bröd och liknande är alla märkta att de är livsmedelsgodkända även för varma vätskor.
Någon sån text har jag inte hittat på kylväskorna.

Någon som vet?

/Leif

Sv: Livsmedelsklassning på kylväskor? (Lakkärl)

Hallå Leif

Jag tror inte att du behöver oroa dig.

* Troligtvis används en luktfri plast till "alla" kylväskor då ingen vill att korvmackorna ska smaka plast. Dessutom verkar väskorna inte ta åt sig lukt
   från det som förvarats i dem heller

* Många kylväskor används i direktkontakt med livsmedel ex de sk. "beverage/water coolers" som på bilden nedan

http://www.robbinssports.com/images/igloo-ten-gallon-athletic-water-cooler.jpg

* Antalet hembryggare som använder kylväskor utan problem. Skulle där finnas plastsmak eller liknande så borde dessa upptäckas på
   dommartävlingar etc. Vanligaste orsaken till sådana bismaker verkar vara icke livsmedels-slangar etc.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Hallå Leif

Jag tror inte att du behöver oroa dig.

* Troligtvis används en luktfri plast till "alla" kylväskor då ingen vill att korvmackorna ska smaka plast. Dessutom verkar väskorna inte ta åt sig lukt
   från det som förvarats i dem heller

* Många kylväskor används i direktkontakt med livsmedel ex de sk. "beverage/water coolers" som på bilden nedan

http://www.robbinssports.com/images/igl … cooler.jpg

* Antalet hembryggare som använder kylväskor utan problem. Skulle där finnas plastsmak eller liknande så borde dessa upptäckas på
   dommartävlingar etc. Vanligaste orsaken till sådana bismaker verkar vara icke livsmedels-slangar etc.

Hmm appropå det så tycker jag att sytråden (restiktorslangen) ger ifrån sig plastsmak. Den känns lite ofräsch faktiskt. Skulle  gärna byta den mot nån form av siliconvariant.

Konstigt, inget jag har märkt.
Dom slangarna ska vara livsmedelsklassade och klara både lut och surt vid rengöring.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Konstigt, inget jag har märkt.
Dom slangarna ska vara livsmedelsklassade och klara både lut och surt vid rengöring.

Det är första skvätten öl som legat i slangen och gonat till sig. tömmer man bort en liten slurk innan så märker jag inget.  Plastlukten från både restriktorslang och den grövre ölslangen är väldigt skarp.

megen skrev:

Det är första skvätten öl som legat i slangen och gonat till sig. tömmer man bort en liten slurk innan så märker jag inget.  Plastlukten från både restriktorslang och den grövre ölslangen är väldigt skarp.

Första svätten blir ju oxiderad, sur och allmänt fördjävlig, men plastig vet jag inte om jag har tänkt på.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
megen skrev:

Första svätten blir ju oxiderad, sur och allmänt fördjävlig, men plastig vet jag inte om jag har tänkt på.

Testa att använda en bit som sugrör. Smakar som 20år gammal plastdunk.