Vienna lager.

När jag nu senast beställde malt så spontanköpte jag Viennamalt. Men själv har jag aldrig druckit en vienna lager eller dylikt. Är det någon där ute som har erfarenhet av att brygga denna stil? Och hur blev det?

Jag komponerade ihop ett recept nyligen. Tyvärr blev det en amerikansk lagerjäst men jag är inte ute efter att göra ett så typenligt öl som möjligt. Jag valde San Francisco Lager för att kunna jäsa i lite högre temp.
Känn er fria att kommentera!

Type: All Grain
Boil Size: 12,00 L
Boil Time: 90 min
Brewhouse Efficiency: 75,0

Ingredients
Amount Item Type % or IBU

1000,00 gm Pilsner (2-Row) VIKING (4,0 EBC) Grain 49,6 %
900,00 gm Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 44,7 %
100,00 gm Caramel/Crystal 100 VIKING (100,0 EBC) Grain 5,0 %
15,00 gm Roasted Barley (Weyermann) (1200,0 EBC) Grain 0,7 %
5,00 gm Northern Brewer [9,40%] (60 min) Hops 12,0 IBU
10,00 gm Saaz [2,80%] (60 min) Hops 7,2 IBU
10,00 gm Saaz [2,80%] (15 min) Hops 3,6 IBU
3,00 ml Lactic Acid (Mash 60,0 min) Misc 
10,00 gm Irish Moss (Boil 15,0 min) Misc 
1 Pkgs San Francisco Lager (White Labs #WLP810) Yeast-Lager

Oskar

Sv: Vienna lager.

Hej

Jag har gjort något likande.

Min version använde mexikansk lagerjäst som fick jäsa två veckor vid 10 grader och 3 dagar diacetylrast. Lagring 2 månader vid 4 grader.

För att vara min 2:a lager jag bryggt så blev detta mycket bra.

Ta det lite lungt med den rostade malten, min öl har et ton av rostat vilket jag inte tror att den egentligen ska ha.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tack för svar!
Dina riktlinjer för jästid och lagring låter mycket rimligt. Mitt öl kommer nog jäsa ut snabbare eftersom jag endast kan få ner temp till 15 i min källare. Helt ok för den jäst jag använder.
Den rostade malten är till för färg endast. Kan den ge någon märkbar skillnad i smaken vid bara 0,7%? Receptet ligger ändå i underkant av färgvärdet för en Vienna lager. Fast jag har ju kanske ganska mycket karamellmalt. Vad tror ni om det? Är det för mycket karamell för en lager/Vienna lager?

Oskar

Hej

Den rostade malten är nog ok, om du kör så lite, jag tror jag låg på 1,2%

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tror också den lilla mängden rostat är ok, men helst skulle du använda chokladmalt eller idealt Carafa Special, som har ett minimum av rostad smak men ändå hög färg.

Brygger wieneröl ganska ofta, åtminstone en gång om året, det är lite av en favoritstil. Brukar endast använda wienermalt (säg 94%), karamellmalt (kanske 5%) och eventuellt lite Carafa (<1%). Är personligen inte jätteförtjust i saaz, i alla fall inte i wieneröl, men det funkar säkert om man gillar saaz. Det borde gå bra med 15°C, men missa för all del inte diacetylrasten, den är jätteviktig. Och så lagra, förstås.

Think globally. Drink locally.

Tack peps! Jag har tyvärr bara ljus chokladmalt, 500-600 EBC, som inte ger lika mycket färg. Det rostade kornet ligger på 1000-1300 EBC. Den är "Något torrare och inte så utpräglad i smaken som svart malt." som det står på humles webshop. Det kan ju fungera ganska bra nu när jag tänker efter. Men som du säger så kan nog Carafa Special vara mest diskret i smaken.

Jag gillar saaz men tycker att den kan variera kraftigt i kvalitet åren emellan. Sen ligger IBU på bara 22,8 enligt beersmith. Är det för lågt tro? Långlagringen gör väl att beskan tynar bort lite?