Jäst hos verkligheten...

Hej!

Jag satt just och stirrade in i mitt jäskärl, som bubblar och flockulerar som bara den tongue , och undrade;

"Vad händer om man blandar två olika jäster i samma kärl... skapas en ny jäststam? Eller kommer de arbeta var och för sig och bara slåss om det goda? Eller kommer hela universum implodera om man begår en sådan synd?"

/Johan

Sv: Jäst hos verkligheten...

De kommer leva sida vid sida och bidra med sina egna smaker.

Encelliga kulturer är en relativt ny företeelse och fortfarande finns det bryggerier som jäser med blandade kulturer.

Däremot är det ibland svårt att förutsäga vilken jäststam som ger mest avtryck. Vissa är bättre på att slåss om maten som finns och andra är bättre på att ge tydlig smak.

Men testa på. själv blandar jag kulturer då och då bara för att jag har dem. Jäser en rauchbeir just nu med S-23 och danish lager. Hade båda klara så varför inte.

Kan vara svårt att få fram samma öl igen dock såvida man inte vet precis hur mycket av varje jäststam man får i och i vilken hälsa de befinner sig. Men variation förnöjer.

3 Senast ändrad av jurgen (2006-01-30 08:35:54)

JohanD skrev:

Jag satt just och stirrade in i mitt jäskärl, som bubblar och flockulerar som bara den tongue , och undrade;

Hej Johan,
ursäkta en okunnig, men vad händer när det "flockuleras"?
Hls
/Jürgen

det menas att jästen läggar sig på botten:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

5

jan_johansen skrev:

det menas att jästen läggar sig på botten:-)

/Jan

Tack, Jan

Nja så var det väl ändå inte
Minns från plugget i början på 70-talet att sedimentation ramlade ner i botten medan flockulationen guppade på ytan. Har även för mig att aggregering (många små partiklar blir en stor) ingick i flockulationsprocessen men sällan i sedimentationen. Men minnet kan svikte.
/Anders

7 Senast ändrad av JohanD (2006-01-30 12:50:43)

RöAnders skrev:

Har även för mig att aggregering (många små partiklar blir en stor) ingick i flockulationsprocessen

Det var vad jag avsåg med flockulering. Jag kanske försvenskade det engelska "flocculation" ovarsamt, men detta är  vad www.webster.com säger:

http://www.webster.com/dictionary/floc skrev:

floc
One entry found for floc.
Main Entry: floc
Pronunciation: 'fläk
Function: noun
Etymology: short for floccule
: a flocculent mass formed by the aggregation of a number of fine suspended particles

MVH
Johan

Hej igen
Har terroriserat mina arbetskamrater och det verkar som sediment (sv sediment) är motsatsen till float (sv flyta) och floculation är processen som gör att det överhuvudtaget bildas något
Alltså om en flock flyter upp eller sjunker beror på skillnaden i densitet mellan vätska och flocken.

Intressant tanke. Det borde vara så att något som sjunker i OG 1060 kan flyta i FG 1015. Är det någon som har sett  något sådant någon gång??

9 Senast ändrad av JohanD (2006-01-30 14:20:08)

RöAnders skrev:

Alltså om en flock flyter upp eller sjunker beror på skillnaden i densitet mellan vätska och flocken.

Intressant tanke. Det borde vara så att något som sjunker i OG 1060 kan flyta i FG 1015. Är det någon som har sett  något sådant någon gång??

Hmm.. undrar om det inte är tvärtom, att det flyter i OG 1060 och sjunker i FG 1015, då jag (lekmannamässigt iofs) antar att OG 1060 har högre densitet än FG 1015 (är inte detta just principen för en Öchsle/Sg mätare?)...

EDIT:
...men om du verkligen menar att det skulle flyta vid den lägre densiteten på vätskan isf vid den högre kan det kanske bero på att "flocken" i sig själv ändrar beteende (i form av kolsyreavsättning etc) pga kemiska/biologiska förutsättningar, snarare än fysiska(att samma massa skulle flyta vid en lägre densitet på vätskan)... men återigen, jag är lekman på detta området, har inte fördjupat mig i kemi och fysik sedan gymnasietiden (och det var ett tag sedan wink )

Det stämmer också bättre med mina iakttaganden.
De allra flesta överjäster flyter bara i början på jäsningen.
Efter ett tag sjunker de ihopklumpade (flockulerade) jästsvamparna till botten.
Endast någon enstaka gång har jag varit med om att jästen ligger kvar som ett lock ovanpå vid avslutad jäsning.

Angående flera sorters jäst så kan man faktiskt tänka sig att man får fram nya sorter.
Jäst kan ha sexuell fortplanting under vissa betingelser.
Man kan då tänka sig att det sker ett utbyte av kromosomer och gener.
Jäst-Fredrik vet säkert mer om detta.
Personligen så är blir jag inte särskilt upphetsad av jästsvampars sexliv.
Dvs jag bryr mig inte om det så länge som de producerar etanol och kolsyra och lite trevliga bismaker.

Hej igen
Vad skönt att ni inte bara kan läsa text utan även mina tankar
Flyter i OG 1060 och sjunker i OG 1015 ska det vara
Min erfarenhet är att ölytan i jäshinken är klar vid omtappningen. Vid ett tillfälle (Belgian Abbey) låg det några strängliknande på ytan Har egentligen aldrig lättat på locket och tittat under jäsningen
/Anders

Kenneth skrev:

Det stämmer också bättre med mina iakttaganden.
De allra flesta överjäster flyter bara i början på jäsningen.
Efter ett tag sjunker de ihopklumpade (flockulerade) jästsvamparna till botten.
Endast någon enstaka gång har jag varit med om att jästen ligger kvar som ett lock ovanpå vid avslutad jäsning.

Det var typ så jeg menade - att de samlar ihop sig och sjunkar till botten - kunde bara inte förmulera ordenligt imorse med en hjärna som inte var vacknat än:-)

Dansken misinformera tysken;-) hehehehehe

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

14

Hej igen,
nu har det klarnat, tack för alla svar
Hls
/Jürgen