pollinerad cascade?
trodde det var bara engelsk humle som pollinerades? rotade igenom en torrhumlepåse och fann en hel del frön, sorterna var cascade och amarillo.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → pollinerad cascade?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
trodde det var bara engelsk humle som pollinerades? rotade igenom en torrhumlepåse och fann en hel del frön, sorterna var cascade och amarillo.
Tydligen kan, bla cascade ibland slänga iväg en klase hanblommor på en honplanta. Oklart hur och varför. Om jag inte minns fel hade jag också en påse cascade som hade så "kulor" på kottarna.
Martin
Ger det någon skillnad i smak på pollinerad och opollinerad humle?
Ger det någon skillnad i smak på pollinerad och opollinerad humle?
Jag googlade som attan på det idag då jag själv har planterat 4 st tyskköpta plantor (ggr 2 egentligen då första vändan dog av köldknäpp i slutet av april när jag optimistiskt planerade ut dem i 22 grader och sol...) och har en vildhumle inte alltför många meter från där jag satte dem. Nu vet jag inte om vildhumlen är hane eller hona (köpte sommarstugan nyligen), men ändå...
Svaret jag fick - och nu minns jag dumt nog inte inte sidorna - var att det inte spelar någon roll för smaken, men att man av naturliga skäl bör använda humlepåse för att inte få in fröna i ölet. Skulle jag gissa själv så bör det väl stämma. Honplantan ändrar inte karaktär bara för att hon blir pollinerad (och jag avstår från den självklart grabbiga liknelsen med människan...) Vissa sidor säger att humleplantagen har 1 hane per 1000 honor eftersom de vill ha frön för utsäde (om det stämmer vet jag inte, då jag misstänker att man klonar nya plantor från roten). Det var dock inte från samma källor som sade att det inte spelade någon roll smakmässigt.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → pollinerad cascade?