Humling av skördeöl

Jag har ett antal plantor humle på trädgården:

4 Fuggle
2 Magnum
1 Challanger
1 Nugget
1 Cascade

Jag tänkte göra två skördeöl, en ale och en lager. Skördens storlek har jag ju ingen aning om. Alpha syran kan ju säkert variera mycket.

Vilka humlesorter skulle fungera ihop i ölen?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Humling av skördeöl

Cascade och Fuggle är en grym combo tycker jag iaf

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag har också humle i trädgården. Vet tyvärr inte vilken sort... Men jag tänker i alla fall göra en pilsner med bara egen humle i om det blir tillräckligt mycket kottar. Hur gör man? Skall kottarna torkas innan man använder dem eller kan man köra med färska?

Kale skrev:

Jag har också humle i trädgården. Vet tyvärr inte vilken sort... Men jag tänker i alla fall göra en pilsner med bara egen humle i om det blir tillräckligt mycket kottar. Hur gör man? Skall kottarna torkas innan man använder dem eller kan man köra med färska?

Vanligtvis ska man torka humlen, men i skördeöl är väl poängen att allt ska vara så färskt som möjligt? Så jag skulle inte torka det. Så ser jag det iaf. Och då gör jag ju hellre en humlig ale som ska drickas fort än en lager som tar lång tid på sig.

ballista skrev:

Jag har ett antal plantor humle på trädgården:

4 Fuggle
2 Magnum
1 Challanger
1 Nugget
1 Cascade

Jag tänkte göra två skördeöl, en ale och en lager. Skördens storlek har jag ju ingen aning om. Alpha syran kan ju säkert variera mycket.

Vilka humlesorter skulle fungera ihop i ölen?

Martin

Om du ska göra en lager är det väl bara magnum och cascade som passar bra.