Olika lockstorlekar till corneliusfat?
Köpte tre begagnade corneliusfat för drygt ett år sedan där två snabbt fylldes med öl och det tredje ställdes undan i ett hörn för senare användning.
Efter att äntligen bryggt ett BIAB-öl (en klon på Sarah Hughes Dark Ruby mild), min första brygd på väldigt väldigt länge, så plockades fatet fram
ur gömmorna och rengjordes grundligt med PBW och slipdukar för rostfritt då det var extremt skitigt. Tänkte inte så mycket på de olika delarna utan
det var först när jag skulle sätta på locket på det star san-fyllda fatet som jag märkte att locket jag fått med inte riktigt ville passa. När jag sedan vände
på fatet så läckte det som ett såll trots ny lockpackning. Provade locken från två andra fat jag hade...inget av dem passade. "plats för svordomar här"
Så frågan är alltså...finns det fler än en storlek på locken? De vanligaste hålen i mina fat verkar ligga på 98x82 medans hålet i "problemfatet" har måtten 96x89,
alltså 2mm kortare och 7mm bredare. Inte så konstigt att det läckte alltså. Det ser inte skadat ut men så kan ju vara fallet även om det inte syns annat än på
hålets storlek. Några idéer?