Utbytt humle, smaken borta

Hej

Bryggde i början av året en veteöl på extrakt. Använde då bara cascade humle. Smakade massivt av cascade.

Bryggde samma sak igen med vete och kornmalt men ersatte bittergivan med pacific gem men minskade på ibu med ca 30%. Smak/aromgivan var fortfarande samma ibu med cascade.

Jämnför jag ölen så är cascadesmaken helt borta. Nu smakar ölen bara, det jag tror är pacific gem som jag känner igen från en annan öl som jag använt denna humle i. Jag inser att smaken kommer skilja, men cascade borde ju åt minstone lysa igenom lite!

Alphasyran på cascade i senare bryd är högre. Samma jäst användes bc1010.

Hur har jag lurat mig själv?

Det kan tillläggas att på extraktbryggningen åkte allt i kastrullen ner i jäshinken, dvs vört, druv och humle. Har jag torrhumlat?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

2 Senast ändrad av megen (2011-06-18 14:59:52)

Sv: Utbytt humle, smaken borta

Summa kardemumma.
Du använde mindre mängd cascade vid andra bryggningen så det blir mindre humleolja i brygden. det är oljan som bidrar med smak och arom. Sen så borde det påverka att du jäste med humlen första ggn, lite mer olja pressas ur. Men en riktig torrhumling är ju att föredra. smile

En tumregel som jag kommit på själv är att om man ska brygga ett humledominerat öl och försöka härma en tidigare brygd men har en annan alfasyra på arom/smakhumlen:
Köra samma mängd på arom och smakgivan som vid tidigare brygd sen reglera IBU på bittergivan till önskat värde.

Du fokuserade på att arom/smakgivorna skulle ge samma beska som tidigare brygd. Och det blir lite galet.

Sen har jag inte den blekaste aning om hurvida humleoljorna skiljer sig från år till år.