Mina första flaskbomber

Igår råkade jag ut för mina första flaskbomber. Den första var en flaska i en back som exploderade i botten när jag var på jobbet. Kapsylen var märkligt bucklig men i övrigt var resten av flaskan (och de andra i backen) helt intakt, vilket gjorde att jag först inte förstod vilken flaska som hade smällt.

Den andra var när jag fick för mig att öppna en flaska rumstempererad (=27 grader) hårt kolsyrad öl. Så fort öppnaren drog lite i kapsylen så sköts glasringen på flaskans mynning iväg med en jäkla fart, och jag stod kvar med en förbryllad min och ett rejält skärsår i tummen.

Hur har det varit för er andra när ni haft flaskbomber? Exploderar de i botten eller vid mynningen eller har ni varit med om mer otäcka saker än så?

Jäser: julöl

Sv: Mina första flaskbomber

De jag har haft har smällt obemärkt i källarens mörker. För mig handlar det om en enda batch imperial porter som jag buteljerade med alldeles för högt SG eftersom jag inte trodde den skulle jäsa ut mer. Sedan kom sommaren, och temperaturen i källaren steg väl en grad eller tre. Pang! De flaskor som smällt hade gått i tusen bitar, så jag vet inte exakt var den svaga punkten är, men botten och toppen förefaller ju logiskt.

Think globally. Drink locally.

Jag har bara haft en, det var sidan som gav vika. Botten och kapsyl/hals spräcktes inte.
Den stog i en back, hade jag hållt i den kunde det ha gått illa.

8þ Mats

Hej!

Jag fick för mig att pastörisera äppelmust i kapsylerade flaskor en gång. Det var inte helt genomtänkt, men jag kan försvara mig med att musten redan var rätt varm då den hälldes på flaska så jag tyckte nog inte att musten borde utvidgas så mycket av värmen. Men vem vet, den kanske började koka i botten.

Hur som helst; två small, en sköt ut botten och den andra halsen.

Fridens,
Mattias