Tid för conditioning?

Jag och en vän håller på att brygga en pale ale, (OG c:a 1.045), primärjäsningen höll på i ungefär 3-4 dagar, den började jäsningen för en vecka sedan. Vi kan tappa ölen på flaskor vid ett av två tillfällen: om 5 dagar (då ölen konditionerats i c:a 10 dagar) eller den 28:e (då ölen konditionerats i tre veckor jämnt, plus 4 dagars primärjäsning). Vi vill inte överföra till en sekundär jästunna. Vi har läst på olika guider som tar upp att ölen ska få tid att konditioneras och inte tappas för tidigt, men inte tar upp riskerna med att lämna den för länge. Som vi förstått det finns det risk att bismaker bildas av sedimentet med död jäst i botten av jäskärlet, men ungefär när händer detta? Är det för sent att bottla den 28:e?

Sv: Tid för conditioning?

Går fint att vänta till det senare tillfället. Autolys beror mest på jästens tålighet och temperatur, men jag har aldrig hört om bismak av död jäst efter kortare tid än fem, sex veckor.

http://bistron.tumblr.com/

Det går fint att vänta, men det är heller inget problem att buteljera efter 10 dagar. Ölen konditionerar medan den är i flaskan också.

Think globally. Drink locally.

och om den inte buteljeras så kan den med fördel placeras på en sval/kall plats.

Förutsatt att jäsningen är över + ngn extra dag för att bli av med eventuella sviskon från jästen ex. smör och gröna äppletoner.
Dessa är sällan önskvärda, oftare ett tecken på att jästen inte orkat.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

och om den inte buteljeras så kan den med fördel placeras på en sval/kall plats.

Varför svalt/kallt? Blir inte jästen mindre aktiv då = konditioneringen tar längre tid?
Och om sval konditionering är att föredra, gäller det då alla öltyper, även t ex saison som ju ska jäsas varmt?

6 Senast ändrad av gedman (2011-06-12 12:21:45)

Framförallt ökar risken för autolys om den står varmt på en jästkaka. I och med att större delen av jäsprocessen är över så behöver inte heller jäster som kräver höga temperaturer stå varmt under konditionering. Typen av jäst bidrar helt enkelt inte så mycket till smaken på ölet vid den här tidpunkten.

Lite mer osäker med tiden, men min magkänsla säger mig att det kan ta lite längre tid med bättre resultat...

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-06-12 12:47:31)

andmor skrev:
Thomas Fransson skrev:

Varför svalt/kallt? Blir inte jästen mindre aktiv då = konditioneringen tar längre tid?
Och om sval konditionering är att föredra, gäller det då alla öltyper, även t ex saison som ju ska jäsas varmt?

Men som jag skrev så skulle man placera den svalt när jästen var klar. Då spelar det ingen roll om jästen blir mindre aktiv eftersom den inte ska göra något mer. Det stadie vi pratar om är när ölet är klart.  Smaka på ölet mellan varje steg, man kan inte alltid gå efter 4 dagar här 1-2 dagar där. Olika typer av jäst beter sig olika.

(En av anledningen till att många bryggerier och hembryggare använder en och samma jäst. Efter ett tag lär man
sig hur den fungerar i olika typer av vört, starka/svaga, syresättning, temperatur osv....)

Jag skrev även att du skulle låta ölet stå ngn extra dag 1-2 dagar efter avslutad jäsning innan du placerar ölet kallt.
Under den extra tiden hinner jästen rensa upp bland olika biprodukter den bildat under arbetets gång ex. diacetyl (smör /smörkola)
Vissa av eventuella jästbismaker kan jästen ta hand om, dock inte ex. stickande alkohol/lösningsmedel etc...

Men när du kommit så långt att ölet jäst ut och gett det ytterligare ngn dag i normal jästemperatur så kan du med fördel flytta ölet till en kall plats.
Ju kallare, ju bättre håller sig ölet fräscht. Jästceller som inte vill flockulera etc faller lättare ur och du får ett klarare öl osv...

Flaskjäsning efter detta är inget problem om du inte kallagrar veckor/månader på en väldigt låg temperatur och du känner dig osäker på om
befintlig jäst orkar kolsyrejäsa. Normalt sker kallagring så nära ölets fryspunkt som möjligt.

När ölet är flaskat, kolsyrat och klart skall det åter igen placeras mörkt och kallt fram till det ögonblick det skall konsumeras.
Då håller sig ölet bättre och du kan njuta av det längre.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Men som jag skrev så skulle man placera den svalt när jästen var klar. Då spelar det ingen roll om jästen blir mindre aktiv eftersom den inte ska göra något mer. Det stadie vi pratar om är när ölet är klart.  Smaka på ölet mellan varje steg, man kan inte alltid gå efter 4 dagar här 1-2 dagar där. Olika typer av jäst beter sig olika. .

Ok. Jag uppfattade det som att du menade när primärjäsningen var klar. "Avslutad jäsning" känns för mig lite diffust. Mina primärjäsningar brukar ta 2-3 dagar, med intensivt bubblande, temperaturhöjning osv... Sen lugnar det ner sig, men fortsätter bubbla i jäsröret, fast i mycket långsammare takt. Detta är vad jag alltid tänkt mig som konditioneringsfasen, och den kan pågå rätt länge. Ofta när jag flasktappar efter ca 2 veckor är det fortfarande en viss koldioxidproduktion, om än mycket liten. Jag har tänkt mig att det är i denna fas som de mer svårsmälta sockerarterna konsumeras av jästen, men även då biprodukterna städas upp.

Okej, tack för alla kommentarer! Jag har blivit tillsagd att inte vara för ivrig med att hälla över ölen på flaska utan ha lite is i magen, så jag väntar nog med buteljering till det senare tillfället. Efter vad jag hört nu bör det inte vara tillräckligt för att man ska märka några bismaker, och jag kan låta jäskärlet stå på en lite svalare plats fr.o.m. fredag.