Vin-bag-in-box

Någon som vågat sig på att prova återanvända en vin-bag-in-box för att fylla på med öl och primning?
Om inte tänker jag testa...men jag är inte så sugen på att uppfinna katastrof igen om någon redan testat. Jag har testat att hoppa på en BIB-påse fylld med luft och det höll den för...

Sv: Vin-bag-in-box

Testade att hälla i 1 liter färdig öl i VBIB nu och själva tappningen funka bra. Sen är det ju det problemet med kolsyreutfyllningen i själva påsen. Man skulle vilja ha något som expanderar inne i påsen, eller förminskar påsen allteftersom. Förslag?

Men påsen klarar inte trycket, väl? Den kommer blåsas upp som en fotboll och sedan spricka. Hade det fungerat skulle väl systembolagets hyllor digna av tokbillig påspilsner i jätteförpackning? I en normal ölflaska är det väl en sisådär 2 atmosfärers tryck?

Think globally. Drink locally.

Jag har provat att hoppa på påsen, jag klarar inte att hoppa sönder den ens när jag försöker. Var jag har förstått så finns redan BIB för öl för kommersiellt bruk, men det är ju inte vin-BIB, så antar att de är stärkta, sen kan man ju koppla till CO2 också till dem.

Om jag skulle testa ställer jag den i en jäshink ifall den exploderar.

3 liter öl kan man ju offra för vetenskapens skull! :-)

6 Senast ändrad av svensson.lu (2011-06-05 15:08:12)

Det finns ju 10 och 20L bag in box för real ale, men där har man lägre tryck och kraftigare bag.
http://www.hooknortonbrewery.co.uk/acat … ipins.html

pontonius skrev:

3 liter öl kan man ju offra för vetenskapens skull! :-)

Absolut, skall bli spännande att se hur det går.

Det finns ett tyskt bryggeri som kör box varianten. Jag har lagt in en länk tidigare men inte hittat den just nu. Möjligt att det kommer mer senare när folk accepterar det. Men måste ju drickas direkt efter öppnande. Australensarna har med börjat. Men det är då typ en maskin liknande. Obh nordica som komprimerar en bag och då bevarar kolsyran

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

9 Senast ändrad av pontonius (2011-06-05 18:58:49)

Blev ca 2 liter. Jag komprimerade lådan så att det inte blev något utrymme och satte strips på påsen för den litern som saknas...och tejpade igen allt. Nu får det stå i några veckor i en hink. Återkommer med resultat.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/bild-4.jpg

Frågan är hur det ser ut när du tappar upp ölen? förutsatt att påsen håller.

Jag gjorde ett test i morse då jag försiktigt hällde i 1 liter öl i påsen och klämde ihop den för att bli av med luft och att få ett litet tryck i påsen. Blev ju såklart inget stort tryck, men då gick det fint att tappa upp. Blir ju säkerligen en helt annan sak när det är ett högt tryck i påsen, men jag lovar att rapportera när jag testat...med bilder också om jag lyckas. ;-)

Spännande tråd, men hur fick du i ölet? Det krävs väl lite mer tryck än häverteffekten för att få i det?

http://bistron.tumblr.com/

Jag lirkade loss tappkranen, som sitter som en kork i påsens plasthål, mha baksidan på en kniv. Fyllde på med öl efter nogrann rengöring och deficering, tryckte ut luft från alla hålrum i påsen och satte på korken/kranen igen. Kan inte bli enklare. smile Korken har mönster på utsidan och är ihålig på insidan, vilket tyder på att när det blir tryck i påsen pressas mönstren mot väggen korken sitter i (som när jag hoppade på påsen) och åker inte ut lika lätt som när man drar ut den för hand.

Rapport: Den är ganska spänd nu, men fortfarande ingen explosion.

Spänningen stiger...

Vi sprängde en sån där blå 60 liters tunna i da på jobbet med tryckluft. Den rymde nog 80 liter strax innan smällen. Kan tänka mej att din vinbox är liknande....
Jo det är kul att leka. Men trevligare med en tom tunna utomhus än en med öl i inomhus. Hoppas det funkar

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hur mkt kolsyra räknar du med att din priming utvecklar?

http://bistron.tumblr.com/

Det är en APA och jag la den i den övregränsen för stiltypen på 2,6 (Volumes of CO2).

pontonius skrev:

Det är en APA och jag la den i den övregränsen för stiltypen på 2,6 (Volumes of CO2).

Om jag förstår kolsyresättningstabellen rätt motsvarar det ett jämviktstryck på 2 bar vid rumstemperatur...

Alltså ungefär motsvarande ett bildäck...det här skall bli intressant! smile

Boooooooooooom!!:)

Hehe, japp kan bli ett kladdigt förråd umder trappan. smile

Hallå det här är den mest spännande tråden på länge!

Som med alla fyrverkerier vill vi se en grand finale oavsett om det blir bag in box bomber eller en lätt skummande ALE.  Lova att du skickar in bilder på (förhoppningsvis) förödelsen eller (i sämsta fall) när du smuttar på den goda ölen.

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

24 Senast ändrad av pontonius (2011-06-10 06:08:23)

hehe, jag lovar! :-)

Förrådet är fullt med grejer, så jag hoppas på den siste varianten...

Hej!

Finns det någon tänkbar fördel om man stoppar in "bomben" i ett par nya täta sopsäckar eller motsvarande?
Undrar en som förra helgen monterade på fatkopplingen på ett 30 lit fat med kranen/kulventilen öppen......
Takfontäner är mycket tidödande att sanera!! Även om det doftar Ljuvligt wink

Hälsar en som redan varit med om att knäskura källartaket.

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)