1 Senast ändrad av jan_johansen (2006-01-24 10:26:12)

dekoktionmäskning - ett bättre val

Hej

Nu har jag testat dekoktionsmäskning två gångar och jag ser inget annat än bara fördelar med det i jämförelse med vanlig stegmäskning. Därför vill jag nu argumentera för just detta underbara sätt att mäska på.

1) Både gångerna har jag fått bättre utbytte än planerad. Bocken var planerad OG 1073 - jag fick 1075. Vetealen var planerad OG 1044 - vi (jag och Tor) fick 1050.

2) Mäskningen blir roligare eftersom man inte bara sittar och latar sig:-)

3) Bättre maltighet i smaken

Detta är bara 3 argumenter varför det är så mycket bättre. Man kan säga att mäskningen tar längre tid. Ja - det tar längre tid, och vad då?Vill man göra sin öl bättre måste man jobba för det. Bryggning av kvalitetsöl ska inte enbart handla om att göra det lättare för dig själv, men om att göra det ordenligt. På vissa sätt kan man göra det lättare vid att istället för att koka 3-4 timmar, göra som  Kenneth föreslog att koka ned en del av vörten tills det blir ren sirap, men just vad angår mäskningen, då blir det så markant skillnad mellan steg och dekoktion att dekoktionen blir det absolut bästa valet. Dessutom gör det ingenting att mäskningen tar längre tid därför att:

4) Lakningen går mycket mycket fortare och även vid använding av vetemalt blir lakningen mycket lättare

5) Det blir mycket mindre utfällningar efter vörtkoket eftersom det är redan sket vid dekoktionen = mer färdig öl som dessutom blir mer klar

Tor/Urgusinka kan bekräfta detta. Jag kommer aldrig mer att göra vanlig stegmäskning förutom om man bryggar en historisk skotsk ale eller annan specialöl var man blandar t.ex. pors, ljung eller annat i mäsken. Men allt annat blir det bara dekoktionsmäskning som gällar. Två flugor i samma smäll: Bryggningen går fortare pga mycket besparat tid under lakningen och att ölen blir godare - både i smak och utseende.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: dekoktionmäskning - ett bättre val

Kan inte annat än hålla med, helhjärtat. Jag dekoktionsmäskar i princip alltid. Om man känner sin bryggutrustning väl kan man träffa sina temperatursteg väldigt exakt, samtidigt som man minimerar risken för stora temperaturskillnader i mäsken.

/Per

Think globally. Drink locally.

Spännande!

Jag är nyfiken om du märker någon skillnad i skumkvalitet? Antingen i stabilitet, nivå, eller textur?

/Fredrik

4 Senast ändrad av jan_johansen (2006-01-24 10:37:25)

Bocken flaskjäsar just nu och vetealen (se recepten annanstans på forummet - om man inte har smakat en veteale - ibland också kalla Wheatbeer - bör man brygga det för det finns knappast något mer uppfriskande - O'Hanlons Wheatbeer är ett mycket bra exempel på denna ölsort) jäsar på andra dygn just nu, så än så länge har jag inte märkt något. Tors svagdricka (#2) är dekoktionsmäskat men den var inte helt klar med flaskjäsningen när jag smakte den. Jag återkommer när bocken eller Tors svagdricka är klar med flaskjäningen.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Ett argument mer som jag hörde av Tor är att det även ger en konserverande effekt. Tor kan bättre förklara det än jag, men det är något med att dekoktionen dödar syren i malten/mäsken eller något....Tor - assistera mig please:-)

ALBA GU BRATH

Jag brukar dekoktionsmäska mina tjeckiska pilsner och har inga problem med skum-bildning och -stabilitet. Inmäsknngen brukar jag lägga vid ca 50 grader och i dryga halvtimmen tills jag fått upp temperaturen på min första infusion, alltså en rejäl proteinrast.  Mina öl brukar ofta ha en lätt kölddis eftersom jag bryter jäsningen genom nedkylning innan den är helt klar för att få den rätta diacetylnivån. Utan proteinrasten skulle det troligen bli betydligt grumligare och skummet sämre.

/PeO

Pilsnermalt från Weyerman behövar man inte proteinrasta - det är högmodificierat

Pilsner Malz - well modified - 3 - 5 1.7 - 2.4 Pilsner
Lagers
Ales
up to 100 % produced superb:
Pilsner
Lagers
in stock

Kopierat från hemsidan. Annars kolla upp linken: http://www.weyermann.de/eng/produkte.as … ;sprache=2

Jag proteinrastar därför aldrig Pilsnermalt och mina öl - är inte direkt kristallklara eftersom jag inte har haft möjlighet att ställa ölet att klarna vid svala temperatur (tack Joel och tjejen att ni gav mig det kylskåpet fast ni är galna att ni gjorde   det;-)!!!) förän 3 dagar sedan, men annars ganska fina.

/Jan

ALBA GU BRATH

Det beror väl på vilken pilsnermalt man använder om man ska proteinrasta eller inte.
Tyvärr så verkar det vara svårt att få reda på Kolbachindex och/eller proteininnehåll för malten man köper.
Då kan man ju direkt avgöra om det behövs eller inte.

Alla brygger ju dessutom inte med Weyermann malt!

Skummet i min dekoktionsmäskade rauchbier blev inte särskilt hållfast. Jag gjorde en ganska rejäl proteinrast.
Har man i vete eller vetemalt så är det en helt annan sak, går knappast att jämföra med kornmalt. Vetemalt innehåller som regel mycket mer protein.

Om vi talar om den Pilsnermalt som säljas på humle.se, då förutom Vikings Pilsnermalt finns det ju bara från Weyermann. Weyermann har bara två sorters Pilsnermalt (förutom den ekologiska) - Bohemian Pilsner Malt och Pilsner Malt - antar att det sistnämnde som säljas i butiken?????? Om det är den står det ju att det högmodificierat och därför behövar man inte proteinrast om man använder den.

ALBA GU BRATH

hej

jag har dekoktionsmäskat totalt tre gånger och har då följt noonans new brewing lager beer.

mina observationer är som följer:

-tidsbesparande totalt sett (även om själva mäskningen tar något längre tid går lakningen desto fortare)

-bättre kvalitet (den bättre lakningen har gett kristallklar vört)

-mer utbyte (de gånger jag dekoktionsmäskat har jag fått ut 4-5 % mer ur mäsken, vilket lustigt nog är precis vad som anges i litteraturen)

-mindre spill vid avskiljningen från åtminstone varmdruven och eventuellt även vid avskiljningen från kalldruven

-rundare, fylligare smak? (för tidigt säga att dekoktionsmäskningen är att tacka för detta, men jag tycker mina senaste dekoktionsmäskade öl har ett större "djup" än andra öl)

ja, det var ungefär det. det är definitivt en bra teknik som jag kommer fortsätta att använda mig av. jag kan bara förorda noonans bok new brewing lager beer. den beskriver VARFÖR man dekoktionsmäskar och HUR man gör det. läser man det verkar det helt vettigt. på så vis slipper man lita till diverse internetrykten på området.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Finns det någonstan på internet som jag kan finna information om detta tillvägagångssätt om jag inte vill köpa boken?

Sen undrar jag om det ngn nämnde om att ölet klarnar i kallare temperaturer. Vilken temperatur är att föredra? Och det är väl isf efter dom stått och fått kolsyra?

Att man inte behöver använda sig av en proteinrast innebär inte att man bör undvika den. Proteinrasten förbättrar skummet och klarningen i så gott som alla bryggningar. Hänvisande till samme Greg Noonan så bör man alltid göra en proteinrast. Den kostar oftast ingen tid, vare sig man dekoktions- eller infusionsmäskar.

/PeO

Proteinrast innebär att man kortar proteinkedjorna ned. Det gynnar klarningen. Undvikar man proteinrasten får man bättre skum, men mer grymligt öl. Vid högmodificierat malt är proteinkedjorna redan kortat ned, och därför är det onödigt med proteinrasten. Men det betydar ju inte att man bör undvika det - det har jag ju inte skrivit.

ALBA GU BRATH

Jag har inte läst den boken men min uppfattning är ändå att om man överdriver proteinrasten eller rastar där det inte behövs så finns en klar risk för att man bryter ned skumstabiliserande proteiner och få annorlunda skum. Delvis kanske det är en smaksak också. Själv har jag märkt att det handlar ju inte bara om hur mycket skum man får, eller hur länge det lever, utan det kan se olika ut. 

Det finns i princip två typer av proteinaktiviteter, nästan lite analogt med beta och alfa amylas faktiskt. Det enda enzymet frigör aminosyror från peptider och ökar näringsinnehållet i vörten (jämför betaamylas). Det andra enzymet bryter ned stora proteiner till mindre proteiner (jämför alfaamylas).

Det är säkert utan tvekan så att om man utgår från ett lågmodifierad malt, så är det mycket troligt att en proteinrast, dels kanske rent av är *nödvändig* för att få rätt näringsinnehåll/FAN i vörten - och därmed få en bra jäsning och smakbildningen, och dels kan förbättra skummet eftersom skumbildningen kräver lite olika proteiner. Det finns forskning som visar att de proteiner former som finns i rått korn inte är lika bra skumbefrämjare som modifierat/mältat. Så modifieringen ger bättre skum, men antagligen bara till en viss punkt.

Det finns också massa forskningsartiklar som menar att det inte alltid heller är så enkelt att ju mer protein desto bättre, utan det finns olika proteinklasser man identifierat i malt. Och det luriga är att dels så samverkar de, men de konkurrerar även om "plats" i bubblorna. Och ibland kan det vara så att proteiner som inte ger så hög skumstabilitet, vinner kampe om plats i bubblorna.

Så i princip skulle man genom att selektivt (om man nu kunde!) ta bort vissa proteiner ur ölen, avsevärt kunna förbättra skummet.

Här är en kort översiktsartikel av C.W Bamfort som inte är heltäckande, men ändå väl läsvärd och intressant!! Den handlar dock inte om mäskning utan det är en ren analys av skum.

"The Relative Significance of Physics and Chemistry for Beer Foam Excellence: Theory and Practice"
-- http://www.scientificsocieties.org/jib/ … 06-269.pdf

Men fråga är var gränsen går? det är nog inte så lätt att veta kanske.

/Fredrik

15 Senast ändrad av jan_johansen (2006-01-25 00:19:45)

Jag har just testat min bock. Den innehållte visst 100 gram vete & 200 Gram Havremalt. Den hållar på att få ett fint skum - knap 5-6 cm. nu, och det är stabilt. Verkar lovande.....detta efter bara 4-5 dagar på flask......

Smak: Mjuk, men tydig rökighet, karamel, bra maltighet, svag antydan efter ek, perfekt beska och svag smak av humle.......kan bli den bästa jag har gjord tills vidare.

Kan säga att jag har ännu en bock på gång - fast inte en rauchbock som denna. Nu ska den fan få med trippel dekoktion och hela skiten (denna här var dubbel).....det värsta....ingen planerade experiment.....jag hållar på att bli gammal eller något.....:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

Vi får snart döpa om dig till Janis dekoktus smile

/Fredrik

Nej tack Fredrik;-) hehehe

ALBA GU BRATH

Bullen skrev:

Finns det någonstan på internet som jag kan finna information om detta tillvägagångssätt om jag inte vill köpa boken?

Sen undrar jag om det ngn nämnde om att ölet klarnar i kallare temperaturer. Vilken temperatur är att föredra? Och det är väl isf efter dom stått och fått kolsyra?

hej

låna boken på ett bibliotek!  bra bok. ger lagom mycket teori. den är varken alltför förenklande eller avancerad för den som inte är mikrobiolog eller liknande.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Jag får väl ta och göra det, blir ju lite sugen!

har någon dekoktionsmäskat en ale eller stout, eller snackar vi bara underjästa öl?

Joel skrev:

har någon dekoktionsmäskat en ale eller stout

Nu får jag säkert stilpolisen på mig, men jag dekoktionsmäskar i princip alltid. Om inte annat (i fallet enkel infusion för ale) så tar jag i alla fall ut en dekoktion för utmäskningen. Samma gäller väl enklare stout, men jag kan inte se hur den typen av öl skulle bli sämre med en dekoktion eller två.

I mitt fall är jag aldrig ute efter stiltrogenhet, jag vill bara ha ett gott öl. Och enligt mina gommar är dekoktioner en väg dit.

Think globally. Drink locally.

Joel - har du glömt att våran yul-imperial stout - Jultomtens Dödsdricka - som vi ska brygga nästa helg ska dekoktionmäskas (dubbel)????????

Peps - jag bryr mig också bara om att få gott öl - inte ett typ-riktigt öl.....det ska finns plats för nya ideér:-)

ALBA GU BRATH

nej, jag har inte glömt, men vi har ju inte bryggt den än... wink
jag ska definitivt prova dekoktion till min nästa ale. kanske redan i helgen! jag förstår precis logiken i att dekoktionsmäskning ger klarare vört, bättre utbyte osv, men smaken får ändå gå i första hand för mig, och om det ger en bättre smak, ja då är det ju inte mycket att fundera på smile

Låtar bra Joel:-) Men man vet ju aldrig - du är ju en del av de senil dementa bryggare från Umeå;-) :-)

Lycka till med bryggningen. Maila mig och berätta hur det gick:-)

ALBA GU BRATH

Ska ni börja på julölen nu och lagra den tills i jul?