1

Ugnsrostad malt - före eller efter krossning?

Hej!

Jag hade tänkt att brygga denna Pale Ale: http://www.homebrewtalk.com/f66/lake-wa … ale-32939/

Enligt receptet ska man rosta malten (2 pound), vilket görs enligt "I toast the malt myself--it is really easy. I toast it at about 275° for about 30 minutes, stir it halfway through."

Min fråga är om malten ska rostas krossad eller hel. Jag antar att den bör vara hel och sedan krossas, men är inte helt säker. Saken är att jag inte har en kross utan får då mortla eller liknande ett kilo malt, vilket lär ta ett tag. Hade man kunnat köra med krossad malt hade jag kunnat köpa färdigkrossad och sedan rosta den.

Tack på förhand!

Sv: Ugnsrostad malt - före eller efter krossning?

jag brukar rosta den hel. Men sen blir den spröd så då blir det inga problem att krossa med en kavel eller mortel typ.

+1 på hel. Den behöver ligga några dagar till en vecka efter rostning så att smakerna går ihop. Missa inte det, skillnaden är ganska stor.

Think globally. Drink locally.

Tackar för svaren.

Okrossad då antar jag? Ska den förvaras mörkt och svalt eller på något speciellt sätt?

jag brukar stoppa i en pappkasse och skicka ner det i  jordkällarn.

Krossad går också bra, jag har provat båda sätten. Med krossad malt kan man få en jämnare rostning eftersom det blir mer yta. Man får bara vara försiktig så det inte bränns och röra om ofta. Nu är ju 275°F = 135°C inte så mycket så det går nog bra. Om man ska rosta mörkare så brukar det vara bra att börja vid lägre temperatur så man inte måste passa så noga hela tiden, bara på slutet då man kör högre värme.