Läckande tappkran till fatanläggning

Jag har svårt att få det helt tätt mellan ölslangen och tappkranen trots att jag tryckt in slangen hela vägen in i kranen (med kraft). Det läcker inte jättemycket, men när jag har ölslangen inkopplad och tryck i fatet står det och droppar. Nån som har en lösning på detta problem?

Sv: Läckande tappkran till fatanläggning

Att du säger "tryckt in slangen" låter det som att du har JG-kopplingar. Se till att snittet på ölslangen är helt vinkelrätt och inte har några hack i sig, det brukar funka. Men de är ganska känsliga och min erfarenhet är att åtminstone de som går från ölslangen till sytråd börjar läcka efter ett tag. Testa att byta JG-kopplingen i ett andra steg.

Det är inga problem med JG-kopplingarna, det är i skarven mellan ölslangen och tappkranen läckaget sker. Jag har en sådan här tappkran: http://shop.humle.se/se/art/tappkran-i-plast.php

Den läcker för mig också. Min lösning på problemet är att aldrig låta den sitta kopplad länge. När man tappat upp det man vill ha så kopplar man loss den och sprayar lite desinfektionslösning över hela kopplingen.

Think globally. Drink locally.

?! Har likadana men aldrig haft problem... Däremot kör jag bara ca 4cm ölslang, eftersom den sedan gör över i sytråd. Har ni testat med en helt ny slangbit eller kapat den gamla? Jag tänker mig att den bara håller för att sättas på en gång, sedan är den uttänjd och riskerar att läcka. Genom att jag bara har 4 cm slang kan jag hålla det rent genom att koka med slangbiten påsatt.

Har aldrig bekymrat mig så mycket om saken, jag har haft mina ett par år nu, och det är först på senare tid de börjat läcka. Kan inte svära på att det läcker precis vid slangens anslutning, det kan lika gärna vara från kranens stängningsanordning. De är ju inte höjden av kvalitet, och kostar inte skjortan heller, så när jag får orken tänkte jag byta kranen mot en ny.

Hej!

Mina "Picknickkran" eller "Cobratapp" som en del kallar den
går att enkelt ta isär!
Det stora runda refflade stycket precis innanför hävarmen
sitter, på mina, med en vanlig gänga.
Med viss regelbundenhet tar jag isär och tvättar rent
(behövs!) sen monterar jag inte ihop förrän den skall användas igen.
Sammanfattningsvis så gissar jag att en rengöring och påföljande
åtdragning av det gängade locket/framstycket borde lösa problemet.
Eller så kommer demonteringen att visa att något är trasigt inuti mekanismen
och då har man åtminstone fått det svaret och kan köpa en ny eller två.

Mvh
Mek-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Och tänk på att man kan kränga av gummipackningen också för att få det riktigt rent, det tog ett tag innan jag kom på det...

Är det våld som gäller för att få bort gummipackningen?

Känns lite trist att behöva koppla på ölslangen varje gång man ska ta en öl och koppla ur den därefter, då försvinner ju lite av smidigheten med att ha fat. Dessutom läcker ju en del öl ut vid själva urkopplingen.

Jag har försökt med universaltricket silvertejp över skarven mellan ölslang och kran, det funkar hyfsat men fortfarande droppar det lite grann. Det kanske man får leva med helt enkelt?

Hej Snej!

Om det är läck mellan Cobratappens flänsade/valkiga nippelände och 1/4"-tums ölslangen
ser jag dessvärre bara två alternativ:
Precis som någon sagt tidigare i tråden byt till en ny kran eller skaffa en kraftfull slangklämma
men den må vara kraftig för åtminstone den slangen jag har är mycket motspänstig.

Tillägg: Demontera och täta med livsmedels eller akvariesilicon...?

Lycka till
Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Raasken skrev:

Hej!Mina "Picknickkran" eller "Cobratapp" som en del kallar den går att enkelt ta isär! Det stora runda refflade stycket precis innanför hävarmen sitter, på mina, med en vanlig gänga.

Det får jag bestämt ta och prova. Picknickkranen har varit på sommarfest hos min svåger över helgen (tillsammans med ett numera förhoppningsfullt tomt fat med Wiener), så jag får återkomma i frågan.

Det där gick ju utmärkt, du är fiffig du, Raasken.

När man tar isär den och betraktar konstruktionen så ser man att den av nödvändighet inte kan palla hur högt tryck som helst, förslutningen består ju av en fjädrande propp som trycker an mot ölen från fatet, och den är ju inte hårdare spänd än att man enkelt kan öppna kranen genom att trycka på avtryckaren med tummen. Skulle gissa att den är designad för att palla att hålla emot serveringstryck (<1 bar), men inte kolsyresättningstryck (~2 bar). Nyare exemplar är dessutom säkert spänstigare än gamla.

Snej skrev:

Är det våld som gäller för att få bort gummipackningen?

Ja, milt våld. Nyp åt om gummipackningens topp med fingrarna och kräng av den. Jag har hittills inte lyckats skada den på det sättet. Men om man skulle använda en tång eller dylikt så kan man säkert skada den.

Snej skrev:

Känns lite trist att behöva koppla på ölslangen varje gång man ska ta en öl och koppla ur den därefter, då försvinner ju lite av smidigheten med att ha fat. Dessutom läcker ju en del öl ut vid själva urkopplingen.

Jag har försökt med universaltricket silvertejp över skarven mellan ölslang och kran, det funkar hyfsat men fortfarande droppar det lite grann. Det kanske man får leva med helt enkelt?

Det låter konstigt tycker jag. Det ska absolut inte läcka mellan slangen och kranen. Då skulle jag oroa mig för att kranen skulle flyga loss av trycket och all öl spruta ut. Vad är det för slang? Jag har inte varit med om det med den hårda PEX-slangen, den måste man ju värma i kokande vatten för att över huvud taget få på den på kranen. Och när man väl gjort det måste man skära upp den med kniv för att få loss den.

Det är den "vanliga" ölslangen http://shop.humle.se/se/art/olslang-67- … meter.php. Det är alltså i "ingången" till tappkranen läckaget sker, där finns inga hullingar/flänsar eller dylikt utan man bara trycker in änden av slangen i kranen (försöker bifoga en bild på detta).

Möjligtvis har jag en annan typ av kran än ni andra, jag märkte på hembryggar-SM att många hade en kran som man trycker lite på tummen med och som fjädrar tillbaka när man släpper. På min kran lyfter man på hävarmen, som visserligen också fjädrar tillbaka om man inte lyfter den hela vägen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/tappkran.jpg

Hej Snej!

Med risk för att bli kallad "notorisk besserwisser"
så vill jag mena att den öppningen i röda cirkeln på din bild
alltid varit designad för att släppa ut öl!...alltså utlopp.

Den öppningen som inte är i röda ringen är designad för att ta emot öl,
alltså inlopp och har även på din bild refflor.

Däremot så har jag inga synpunkter på om du vill fortsätta att köra bakifrån...;)
allt sånt är ju numera helt fritt smile

ps.
"Det är aldrig försent att vända om"

Mvh Raasken

Snej, You have made my day!

Vanliga Halsningar fr.

Haha, shiiit... Det förklarar ju en del. Synd att mitt röda fejs inte syns för er andra, det skulle jag ha bjudit på i så fall! Jaja, man är ju en lärdom rikare i alla fall - det blir lätt läckage om man råkar stoppa slangen i fel hål!

Haha, jag måste citera mig själv: "...jag märkte på hembryggar-SM att många hade en kran som man trycker lite på tummen med och som fjädrar tillbaka när man släpper"

Nu när jag kom hem och kopplade kranen på rätt sätt ser jag att den ser precis likadan ut som alla andras! Jag som trodde jag var speciell, men icke. Usch vad dålig man är ibland, men tack Raasken för klargörandet!

Hej Snej!

Du är en hedersman som tar det på rätt sätt!
Det sägs ju att delad glädje är dubbel glädje wink

Varmaste H
Mek-Raasken

Vanliga Halsningar fr.