Kopiera Hop Yard

Om cirka 4-5 sömncykler och en soft morgon tänkte jag ge mig på att försöka att klona Nils Oscars Hop Yard IPA.
Vad tror ni om följande försök:

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 22,00 L     
Boil Size: 25,98 L
Estimated OG: 1,072 SG
Estimated Color: 19,2 EBC
Estimated IBU: 71,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
6,40 kg       Viking Pale Ale (4,6 EBC)                 Grain        87,07 %       
0,65 kg       Viking Caraplus 10 (9,0 EBC)              Grain        8,84 %       
0,30 kg       Viking Crystal 150 (150,0 EBC)            Grain        4,08 %       
30,00 gm      Citra [13,80 %]  (Dry Hop 10 days)        Hops          -           
30,00 gm      Nelson Sauvin [10,90 %]  (Dry Hop 10 days)Hops          -           
30,00 gm      Amarillo Gold [10,70 %]  (Dry Hop 10 days)Hops          -           
15,00 gm      Pacific Gem [16,80 %]  (60 min)           Hops         23,0 IBU     
15,00 gm      Nelson Sauvin [10,90 %]  (60 min)         Hops         14,9 IBU     
30,00 gm      Amarillo Gold [10,70 %]  (10 min)         Hops         9,6 IBU       
30,00 gm      Simcoe [12,20 %]  (10 min)                Hops         10,9 IBU     
30,00 gm      Cascade [7,60 %]  (5 min)                 Hops         3,7 IBU       
30,00 gm      Pacific Gem [16,80 %]  (5 min)            Hops         9,2 IBU       
0 Pkgs        Safale Dry Ale (Fermentis #US-05) 1000ml starter from slurry                 

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 7,35 kg
----------------------------
Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
90 min        Mash In            Add 29,00 L of water at 68,0 C      64,0 C       
---

Från NOs hemsida:
---
Nils Oscar Hop Yard IPA 7,3% ABV, 17,2 Plato

Nils Oscar Hop Yard IPA är en kraftig ale brygd med ljust malt och karamellmalt, samt humlad med sorterna Cascade, Simcoe, Pacific Gem, Nelson Sauvin, och Amarillo, samt generöst torrhumlad med Amarillo, Citra och Nelson Sauvin. Doften bjuder en rik flora av olika tropiska frukter, ananas, persika, dadlar och en rik ton av karamell. Smaken är kraftig, rik av fruktiga humletoner och har en balanserande, lätt söt maltkaraktär. Eftersmaken är kraftigt besk.
---
Ville egentligen ha mer Caraplus 10 i men hade inte mer hemma så det fick bli lite extra Crystal 150 istället och därmed antagligen bli lite mörkare än originalet men inte mycket.

Vad jag fick ur dem på Linköpings Ölmässa var:
Ingen speciell jäst och mäska lågt.

Vad tror ni om maltsammansättningen och humlegivorna?

Sv: Kopiera Hop Yard

Jag har faktiskt ingen aning om den liknar Hop Yard. Receptet ser dock riktigt gott ut med en komplex humleprofil.

Kanske ska du lägga dig på 1,069-1,070 om du tänkt jäsa kolsyra på flaska. Om du använder 05:an tror jag inte du behöver mäska så lågt som 64grader för att nå ett FG på 1,016-1,017, kanske 67C? Men det är mest spekulation, blir nog bra oavsett.

@Weinkeller
Hur påverkar OG flaskjäsningen?
Jästen klarar inte av alkoholhalten?

Har ikväll buteljerat en IIPA med OG 1,086 som mäskades i 66 grader och fick FG 1,016 mha 05:an fast den hade socker i sig. Hursom, nån/några grader upp i mäsktemp verkar vettigt när jag kollar mina loggar(alla 5 bryggningar ;-)

Wow, det blir en dyr humlenota.

Skål
/Bf

mankang skrev:

@Weinkeller
Hur påverkar OG flaskjäsningen?
Jästen klarar inte av alkoholhalten?

Har ikväll buteljerat en IIPA med OG 1,086 som mäskades i 66 grader och fick FG 1,016 mha 05:an fast den hade socker i sig. Hursom, nån/några grader upp i mäsktemp verkar vettigt när jag kollar mina loggar(alla 5 bryggningar ;-)

Jag menade om du ville nå deras Plato och använder flaskjäsningen så måste du kompensera för det under jäsningen. Gör du samma vörtstyrka som de använder kommer du få en högre alkoholhalt vid samma utjäsning, ca 7,6% pga flaskjäsningen som ger ett påslag på ca 0,3%. Kolsyra kommer du få, vid runt 10% alkohol brukar man behöva tänka på det lite extra.

6 Senast ändrad av brandemannen (2011-04-30 11:24:41)

Jag får en känsla av att den har en liten rökig ton i sig. Möjligen deras process som ger det. Fick också känslan av att den innehåller en del lite hårdare kölnad malt, kanske munchener. Men som sagt. Det kan vara deras process som ger rökigheten och att jag misstolkar det som lite mörkare malttoner (inte mörkare karamelltoner). Har dock bara druckit den en gång och halva flaskan gick i vasken. Inte min tekopp.

Tärnö har ju en väldigt speciell hussmak på sin malt, det är nog det du känner. Jag brukar associera till jord och multna höstlöv. Jag tror också att deras malt ger ett fylligare öl även om det kanske inte syns i siffrorna. Så det är nog inte fel att mäska lite högre än dem om du använder annan malt.

Vi maxade grytans kapacitet (36l) med 29l vatten och drygt 7 kg malt. Det var svårt att röra runt malten (för kort slev) och få upp tempen jämt i grytan så vi hamnade på 65-66 grader till slut och 100 min senare var det nere på 62.

Buteljerade förra söndagen och tjuvsmakade igår. Det var gott och liknade originalet hyggligt. Några skillnader: NO har mer Amarillo och inte lika mycket Citra i torrhumlingen. NO är något sötare.

Jag tror, baserat på en öl jag bryggde single hop med pacific gem, att mycket av humlearomen man känner i Hop Yard kommer från just pacific gem. Det var iof ett öl med både ekspån och torvrökt malt, men när jag testade en Hop Yard kände jag direkt igen smaken från min öl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/