Cider

Tänkte brygga en sats cider til min bättre hälft för att jag ska få fortsätta att brygga öl i köket(hon tycker att det svinar ner lite för mycket+att hon inte gillar lukten) ja se fruntimmer:-))
Någon som har ett bra ciderrecept att dela med sig av??

Sv: Cider

Grundreceptet består nog bara av äpplen, som man pressar och sedan låter jäsa. Har provat, och det är nog bäst att trots allt köpa ciderjäst, annars blir det lätt vinäger, och det gör dig nog inte mer populär hemmavid. Kanske bör man pastörisera lite lätt också.

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av Kenneth (2006-01-23 19:19:51)

Man kan ta äppeljuice i brist på annat.
Jag minns inte exakt men kan kolla upp det lite senare.
I princip så tar man koncentrerad JO-juice eller liknande.
Storpack är förstås billigare än småpack.
Sedan spär man 4-1 dvs 4 ggr så mycket vatten som extrakt.
Tillsätt jästnärsalter.
Jäs med tålig jäststam.
Tappa på flaska och prima med socker.

Jag återkommer med mer info när jag hittat artikeln.

Jag har provat ett par gånger. Jag har kört juice precis som Kenneth säger. Har testat med både wyeast ciderjäst och champagne(torr)jäst.

Det som jag tycker är det svåraste är att få till rätt syra och rätt sötma. Om man vill få upp syran kan man nog tillsätta tex citronsyra beroende på hur man vill, det gjorde jag sist i min.

Om inte bara kör på jäster det normal ut och blir torrt. Så frågan är hur man vill ha det? Pratar med "cider" man köper på systemet på burk är den i allmänhet mycket söt i det här sammanhanget.

Jag har märkt att om man ska förhindra jäsning med bensoat måste ha dosera ordentligt. Ibland är jästen så kaxig att det jäser trots tillsatser av bensoat, om det inte är tillräckligt mycket - hände mig lite sist.

Jag tror fruktos är bäst att söta med, om man inte vill använda konstsötning så såklart. Dels är det sött, och dels så är det aningen svårare för jästen att förjäsa också jämfört med glukos.

Sist blev det rätt bra, dock så hade jag aningen för lite bensoat, så att det jäste ut en liten del av det som var menat att bli restsöma. Annars helt ok.

Att göra söt el halvsöt cider, utan primat på flaska är inte så lätt och troligen riskabelt. Jag kolsyrade min från tub.

/Fredrik

Jag tänkte inte göra cider typ den blaskiga odrickbara de säljer på systemet,utan "riktig" cider typ Strongbow eller ngt liknande

Det är rätta tag! Finns ingen anledning att inte behandla ciderbryggning med samma respekt som man gör ölbryggning, så det är prima råvaror som gäller. Alkoläsken de kallar cider på systembolaget lämnas bäst i glömska.

Om du har en råsaftscentrifug kan du köra äpplena i den; det är lite pilligt eftersom man är tvungen att skära ner frukten lite, och har man en hel låda äpplen att ta sig igenom blir det lite drygt. Det är inget jämfört med helmaltsbryggning, dock, och kanske din kära respektive ställer upp och hjälper till.

Jag har testat med egna äpplen körda i köksassistentens passertillsats(jobbigt, bättre med riktig press). Fick ca:20 liter must. Tillsatt askorbinsyra för att musten inte ska mörkna. Första gången använde jag nått ospecificerad lättvinsjäst jag köpte i en bryggbutik.Andra gången köpte jag ciderjäst från Humlegården. Men resultaten blev snarlika. Mycket syrligt och ingen sötma. När det jäst färdigt och klarnat lite så tappade jag om till en ren hink och tillsatte kokad sockerlag på 1dl socker och 1dl vatten. Därefter tappat på 1/2liters glasflaskor. Folk som jag har pratat med rekommenderar att blanda flera olika sorters äpplen för bättre smak. Eftersom jag själv tyckt att min cider varit för syrlig(det hade kanske gått att tillsätta suketter eller dyl. vid tappning) har den blivit stående i källaren, men nu efter nästan 1,5år så börjar den bli riktigt god. Första gången tappade jag på pet-flaskor, men då blev den förstörd efter 1,5-2år just när den blev som godast.Ska bli kul och se hur den utvecklas på glasflaska.
Lasse O.

Nu har jag kollat upp lite mer.
Kör man med juicekoncentrat och man tar 4 ggr vatten så får man OG på c:a 1045.
För att få lite mer karaktär kan man koka upp lite vatten och c:a 20 äppelkärnor som får stå och dra.
Jäsa kan man göra med öljäst till exempel WYEAST 1056.

För att få en söt cider kan man hälla i jässtopp efter avslutad jäsning och tillsätta ett par små juicepaket till. Fast då måste man kolsyresätta på fat genom att trycka i kolsyra och sedan ev. mottrycka till flaska.

Infon är tagen från Hembryggaren 1-98 och artikelförfattaren är Tommy Sandström.

Jag har gjort cider enligt vad Kenneth säger och det blir riktigt bra. Jämfört med ölbryggning är det löjligt enkelt. Bara att spä o tillsätta jäst. Jag har använt London Ale-jäst i mina cidrar. Med öljäst får du "engelsk cider" och med vinjäst "fransk cider".

Om du använder juice så se efter så att tillverkaren inte tillsatt något konserveringsmedel.
Jag tror inte jästen gillar det.
Lasse O.

Här kan du läsa mer.....
http://ourworld.compuserve.com/homepages/andrew_lea/
Det har funnits en Svensk sida tidigare på:
http://www.salneckefruktvin.se/school.html
Men jag kan inte få upp den.

Intressant länk, mycket bra läsning; tackar!

Fredrik skrev:

Jag har märkt att om man ska förhindra jäsning med bensoat måste ha dosera ordentligt. Ibland är jästen så kaxig att det jäser trots tillsatser av bensoat, om det inte är tillräckligt mycket - hände mig lite sist.

/Fredrik

Jag tycker att bensoat lämnar en viss lite lätt obehaglig smak efter sig.
Frågan är om inte man istället bör använda jässtopp i form av kaliumsorbat istället.

Medans ändå cidertråden är igång så undrar jag om man bör tillsätta lite vinsvavla (kaliumpyrosulfit) i början för att förhindra otäck vildjäsning. Jag är grymt skeptisk till vildjäsning. Risken för att misslyckas är nog rätt hög, även om den "galne" dansken lyckats en gång.

De gånger jag fått infektioner och/eller vildjäsning i mina öl så har det aldrig blivit bra.
Tvärtom riktigt snuskigt, obehagligt, äckligt, vidrigt, läskigt, sunkigt och slemmigt brukar vara det vanligaste resultatet.

Jag håller med dig om bensoat och smaken. Just därför var jag försiktig med doseringen, men då blev det tydligen inte tillräckligt. Jästen kan uppenbarligen hantera vissa nivåer av bensoat utan större problem om den är pigg för övrigt :-|

Vet inte om jag testat sorbat, har det mildare smak tro? Låter intressant isåfall.

Vissa vinstopp brukar innehålla bisulfit också tilsammans med sorbatet.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Jag håller med dig om bensoat och smaken. Just därför var jag försiktig med doseringen, men då blev det tydligen inte tillräckligt. Jästen kan uppenbarligen hantera vissa nivåer av bensoat utan större problem om den är pigg för övrigt :-|

Vet inte om jag testat sorbat, har det mildare smak tro? Låter intressant isåfall.

Vissa vinstopp brukar innehålla bisulfit också tilsammans med sorbatet.

/Fredrik

Med de mängder av bensoat och sorbat som är tillåtna i livsmedel så brukar man inte känna smaken av dem. Vissa personer är dock extra känsliga.

Sorbat (eller egentligen sorbinsyra) är mer effektivt än bensoesyra när det gäller just jäst (och mögel).

/Reeko

16

Sippe skrev:

Tänkte brygga en sats cider til min bättre hälft för att jag ska få fortsätta att brygga öl i köket(hon tycker att det svinar ner lite för mycket+att hon inte gillar lukten) ja se fruntimmer:-))
Någon som har ett bra ciderrecept att dela med sig av??

Hej Sippe,
eftersom vi har 11 gamla äppelträd har jag gjort "cider" några gånger. Jag kör äpplen i en centrifug, tillsätter jäst och lite socker.
Det som tydligen är viktigt är att har tålamod innan cidern konsumeras. Jag har haft cider som efter 18 månaders lagring har blivit mouserande och var mycket gott.
Vi gör inte slut på alla äpplen på hösten, så alla är välkomna att plocka när det är dags. Hör av er.
Hls
/Jürgen

På tal om natriumbensoat:

http://foodnavigator.com/news/ng.asp?id=65933

Medans ändå cidertråden är igång så undrar jag om man bör tillsätta lite vinsvavla (kaliumpyrosulfit) i början för att förhindra otäck vildjäsning. Jag är grymt skeptisk till vildjäsning. Risken för att misslyckas är nog rätt hög, även om den "galne" dansken lyckats en gång.

Jag har gjord det två gångar och både har varit vällyckade - Tor och Joel kan bekräfta detta. Om vildjäsning pr diffination var dårlig hur har bryggningen överlevt nästan 7000 år innan man fick en renodlat jäst?

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

19

Vildjäsning är inget dåligt i sig. Nu för tiden när vi har fina framodlade jäst stammar och kan välja egenskaper så är juh ett bra paket torrjäst överlägset. Men vill du så kan du juh köra på vildjäst, är juh total chanstagning dock kan bli riktigt uselt och kan bli ok. Men du får garanterat inte lika bra resultat som när du väljer jästen själv.
Hur har bryggningen överlevt? Jadu i början var det villt chansande. på en del ställen la man en bit mögligt bröd i musten för att få det att jäsa. Producerande vinmakare världen över har sedan urminnes tider kastat slagget (kärnor, skal och annan bottensats) längs roten på sina druvträd/plantor. Det är såklart bra gödsel och jästen lever vidare på frukterna och plantorna. Så det i det närmaste garanterar att du använder "samma" jäst som året tidigare.
Druvor frukt och bär har naturliga jästceller som lever på skalen, de förökar sig extra snabbt efter frukten/bäret har fallit till marken. Därför var det vanligt att man använde just fallfrukten. Frukt omvandlar dessutom stärkelsen till lättare arter av socker efter fall / plock.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

jan_johansen skrev:

Jag har gjord det två gångar och både har varit vällyckade - Tor och Joel kan bekräfta detta. Om vildjäsning pr diffination var dårlig hur har bryggningen överlevt nästan 7000 år innan man fick en renodlat jäst?

Gör du på ditt sätt så gör jag på mitt.
Du kommer aldrig att få mig att vildjäsa någon av mina öl.

Kenneth skrev:
jan_johansen skrev:

Gör du på ditt sätt så gör jag på mitt.
Du kommer aldrig att få mig att vildjäsa någon av mina öl.

Det önskar jag inte heller:-) Jag menar bara att det i sig inte är synonym med dårlig resultat. De är ju knappast alla mina öl som är vildjäst:-) 1 öl och 1 vin på snart 2 år:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Lo skrev:

Vildjäsning är inget dåligt i sig. Nu för tiden när vi har fina framodlade jäst stammar och kan välja egenskaper så är juh ett bra paket torrjäst överlägset. Men vill du så kan du juh köra på vildjäst, är juh total chanstagning dock kan bli riktigt uselt och kan bli ok. Men du får garanterat inte lika bra resultat som när du väljer jästen själv.
Hur har bryggningen överlevt? Jadu i början var det villt chansande. på en del ställen la man en bit mögligt bröd i musten för att få det att jäsa. Producerande vinmakare världen över har sedan urminnes tider kastat slagget (kärnor, skal och annan bottensats) längs roten på sina druvträd/plantor. Det är såklart bra gödsel och jästen lever vidare på frukterna och plantorna. Så det i det närmaste garanterar att du använder "samma" jäst som året tidigare.
Druvor frukt och bär har naturliga jästceller som lever på skalen, de förökar sig extra snabbt efter frukten/bäret har fallit till marken. Därför var det vanligt att man använde just fallfrukten. Frukt omvandlar dessutom stärkelsen till lättare arter av socker efter fall / plock.

Jag gör en förkultur innan själva bryggningen så jag vet om det är bra eller dårlig jäst jag har fått. Så i och för sig tar jag bara chanser vid förkulturen och inte det som ska bli ölen:-)

ALBA GU BRATH

såvitt jag vet är definitionen av vildjäsning oönskad jäsning. om man så att säga fångar jäst, odlar upp den och finner att den har angenäma egenskaper blir den per definition inte vildjäst. öl med angenäm smak förekom givetvis även innan laboratorietekniken grejade rena jästkulturer.

Död åt Reinheitsgebot!

Det behöver ju rent teoretiskt inte vara något "fel" på vild jäst, problemet är väl snarare det med reproducerbarhet och spridning och man vet väl aldrig vilka smaker man får? Dessutom så är ju chansen att man ska få en genetiskt "ren" stam ganska så liten, och man kanske får en bladning av olika jäster och kanske även en och annan bakterie, vilket också torde öka osäkerheten i och med att en sådan kulture snabbt kan ändra sig genom att olika stammar dominerar allteftersom näring tillförs.

Men kanske är det en del av charmen. Jag tycker Jan's tokiga jäsningar låter ganska spännande smile

/Fredrik

25 Senast ändrad av urgusinka (2006-02-23 18:52:24)

jag vidhåller att det inte finns något som helst tokigt i att ta vara på jäst från omgivningen. det har man gjort länge länge i hela världen. det rör sig om ett fullständigt normalt beteende. historiskt sett är det mer avvikande att använda sig av enbart smackpacks från wyeast!

jag skyr vildjäst men välkomnar glada jäststammar, även om de är från köket. också bakterier är välkomna, om de smakar gott. död åt reinheitsgebot!

men så är det heller inget fel på wyeasts jäst.

tor

Död åt Reinheitsgebot!