Jag har provat ett par gånger. Jag har kört juice precis som Kenneth säger. Har testat med både wyeast ciderjäst och champagne(torr)jäst.
Det som jag tycker är det svåraste är att få till rätt syra och rätt sötma. Om man vill få upp syran kan man nog tillsätta tex citronsyra beroende på hur man vill, det gjorde jag sist i min.
Om inte bara kör på jäster det normal ut och blir torrt. Så frågan är hur man vill ha det? Pratar med "cider" man köper på systemet på burk är den i allmänhet mycket söt i det här sammanhanget.
Jag har märkt att om man ska förhindra jäsning med bensoat måste ha dosera ordentligt. Ibland är jästen så kaxig att det jäser trots tillsatser av bensoat, om det inte är tillräckligt mycket - hände mig lite sist.
Jag tror fruktos är bäst att söta med, om man inte vill använda konstsötning så såklart. Dels är det sött, och dels så är det aningen svårare för jästen att förjäsa också jämfört med glukos.
Sist blev det rätt bra, dock så hade jag aningen för lite bensoat, så att det jäste ut en liten del av det som var menat att bli restsöma. Annars helt ok.
Att göra söt el halvsöt cider, utan primat på flaska är inte så lätt och troligen riskabelt. Jag kolsyrade min från tub.
/Fredrik