Kyla jäshinken med blöt handduk?

Jag är i färd med att brygga en sydtysk weissbier och lärde mig i jan-feb numret av BYO att en jästemp på 17 grader är att föredra. I min lägenhet har jag f n ca 22-23 grader. Jag experimenterat lite och kommit fram till att vörttemperaturen i hinken kan sänkas med 3-4 grader om man sveper in hinken i en blöt handduk. Utsidan på hinken kyls av eftersom värmeenergi går åt till att avdunsta vattnet från handduken.

Nu undrar jag om någon kan upplysa mig om jästempen är viktig under hela fermenteringen, dvs både under den intensiva primärjäsningen de första 2-3 dagarna och under den efterföljande konditioneringen?

Jag tänker att det kanske räcker att hålla nere tempen i början? Det är ju då majoriteten av biprodukterna bildas och också då mest värme utvecklas. Jag vill gärna slippa slabba med handduken mer än nödvändigt...

/Andreas

Sv: Kyla jäshinken med blöt handduk?

Det är i  början när jäsningen är intensiv det är viktigast att hålla koll på temperaturen. Jag jäste i 17 grader i ett kylskåp. När det lugnat sig efter 5 dagar tog jag ut hinken till ca 22 grader i tre dagar. Sen omtappning till sekundär. Jag provsmakade då och blev ytterst nöjd med resultatet.
Testa din handduksmetod du. Annars finns det trådar om hur man bygger sin egen kylanordning med datorfläktar mm.

+1. Kör kylningen tills jäsningen börjar visa tecken på att avta, borde inte ta mer än några dagar. Sedan kan du släppa lös den i rumstemp.

Think globally. Drink locally.

Handduksmetoden fungerar utmärkt, och jag kör den ofta själv och rekommenderar den starkt. Jag håller med ovan. Att hålla temperaturen (låg) är viktigast under primärfasen, sedan kan den få stiga lite utan problem. Dock inte till absurda nivåer, men 22 grader för en weissbier låter inte farligt.

/Calle

Tack alla, då kör jag på som jag tänkte smile

Det var en bra ide med blöt handduk. Jag har någon grad för mycket i mitt källarförråd men nu behöver jag inte oroa mig för det längre, det kommer att bli blöt en handduk runt jäshinken nästa gång.

//Johan