Sv: Bryggdag

Alltid!!

Prövar på dekoktionsmäskning för första gången (dubbeldekoktion) första dekoktionen står nu och försockras innan kok. Går allt som det ska så blir det en fin weissbier om ett par veckor...

Brew strong!

Sv: Bryggdag

Övervakar jäsningen och är ute i det fina vädret. Utomhusbryggningspremiär snart kanske?

Sv: Bryggdag

Det blev en Amerikansk IPA idag, under namnet Iggy Hop
http://img5.imageshack.us/img5/9814/iggyhop.jpg

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Bryggdag

Bryggdag! Hittade på att jag har tid att ta en dag ledigt - äntligen dags att brygga min American Wheat med limeskal och honung

http://www.bazingabrewery.se

Sv: Bryggdag

murmot skrev:

Bryggdag! Hittade på att jag har tid att ta en dag ledigt - äntligen dags att brygga min American Wheat med limeskal och honung

Det låter himla smarrigt! Lycka till!

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Bryggdag

Jaha. Brygg av en corona klon.  Nu funkade lakning som en dans. Bara det att jag tippade i fyra lite varmt vatten i efterhand. Så nu lutar det år en svag folköl. Men ska koka i 90 min. Först ska jag kolla hur mycket som kokar bort så det blir kanske 120 min på denna. Har ju lite för mycker vört från början att koka. Annars verkar det bli bra trots ett avbrott på över två timmar mellan lak och kok.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Bryggdag

Idag börjar bryggdagen kl 14 med bryggning av Drink and Drive (a Mini), 10 liter extremt lågalkoholhaltig Mild. Ska bli intressant!

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Sv: Bryggdag

Najs! Vilken metod blir det nu då? big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Bryggdag

Det blev 10 min på 71 grader följt av 10 min på 78 grader. Fick ett helt otroligt OG på 1016 smile

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Sv: Bryggdag

Idag pale Ale. Pilsner, pale ale, lite carapale och lite rostad vetemalt. Simcoe, simcoe, simcoe och fuggle.
Spontant är bäst.

Sv: Bryggdag

brandemannen skrev:

Spontant är bäst.

Då blir det väl en lambic och inte en pale ale? big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Bryggdag

Så sant!

Sv: Bryggdag

Jajjebrajje! IPA-liknande öl inspirerad av Arrogant Bastard på G.

Sv: Bryggdag

En tallskott, granskott, svartavinbärsblad öl med bramling cross humle idag. Jobbade ett extra pass så har nyss börjat värma mäskvatten.

Sv: Bryggdag

Igår så samlades "Blekinge Bryggargille" för en gemensam bryggning i mitt bryggeri.
Finns lite blandat mtrl från denna bryggning:

http://bergasabryggeri.blogspot.com/201 … -2011.html

Den numer obligatoriska bubbelfilmen kan man hitta på backfire.se http://www.backfire.se/

Sen har vi fn. en BOD (Bubbles On Demand) Live stream här: http://www.ustream.tv/channel/drkarma

Sv: Bryggdag

Bryggdag 30 blev en CoConut Chili Porter

8þ Mats

Sv: Bryggdag

Brewday:
Blev en Waarby Wit

Pilsner 74,63 %
Wheat Malt 14,93 %
Biscuit Malt 5,60 %
Styrian Goldings [5,00 %] (60 min) Hops 10,6 IBU
Amarillo Gold [7,00 %] (15 min) Hops 4,0 IBU
Orange Peel, Sweet (Boil 15,0 min) Misc 
1Orange Peel, Sweet (Boil 3,0 min) Misc 
Candy Sugar,   4,85 %
1 Pkgs Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) Yeast-Wheat

Sv: Bryggdag

BIAB-bryggning av Oktoberfestliknade öl blev det här. Nästan bara Münchenermalt och humlad med Magnum och Saaz.

Sv: Bryggdag

Min första Saison. Lite av en ny favorittyp för min del. Ska bli spännande att se hur en hembrygd sådan smakar!

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Sv: Bryggdag

Ikväll är det bryggkväll! Det är första gången på lite över ett halvår som jag brygger. Känslan är underbar! Nu är det ca 10 min kvar av koket och snart får jag prova min nya kylare!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Sv: Bryggdag

Idag blir det bryggdag, sommarens veteöl. Ska även få testa lite nya tillskot i min utrustning så som 30l gryta med tappkran,plattvärmeväxlare,och kylskåpet. Ska bli trevligt.

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

Sv: Bryggdag

Najs!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Bryggdag

Igår va det bryggdag för mig. En sådan då inget går som planerat.
Skulle pröva göra en partigyle, men mina kalkulationer blev helt av så jag skippade second running.
Skall stega jäsning från 16 till 20 grader, så imorse tänkte jag ställe om termostaten, då visade det sig att jag inte hade strömmen kopplad på termostaten.
Den hade en temp på 7 grader, jaja det kan nog bli gott iaf i slutändan.
Kan vara svårt att reproducera ölen ifall detta blir en succé wink

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Bryggdag

Idag blir det en Dubbel IPA single hopped med citra, totalt 270g till 20 liter. Bara pilsner malt och och lite light malt extract. Skall bli spännande. big_smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Bryggdag

Andra försöket att få till en typriktig Dark Mild.