Sv: Bryggdag
Alltid!!
Prövar på dekoktionsmäskning för första gången (dubbeldekoktion) första dekoktionen står nu och försockras innan kok. Går allt som det ska så blir det en fin weissbier om ett par veckor...
Brew strong!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Alltid!!
Prövar på dekoktionsmäskning för första gången (dubbeldekoktion) första dekoktionen står nu och försockras innan kok. Går allt som det ska så blir det en fin weissbier om ett par veckor...
Brew strong!
Övervakar jäsningen och är ute i det fina vädret. Utomhusbryggningspremiär snart kanske?
Det blev en Amerikansk IPA idag, under namnet Iggy Hop
Bryggdag! Hittade på att jag har tid att ta en dag ledigt - äntligen dags att brygga min American Wheat med limeskal och honung
Bryggdag! Hittade på att jag har tid att ta en dag ledigt - äntligen dags att brygga min American Wheat med limeskal och honung
Det låter himla smarrigt! Lycka till!
Jaha. Brygg av en corona klon. Nu funkade lakning som en dans. Bara det att jag tippade i fyra lite varmt vatten i efterhand. Så nu lutar det år en svag folköl. Men ska koka i 90 min. Först ska jag kolla hur mycket som kokar bort så det blir kanske 120 min på denna. Har ju lite för mycker vört från början att koka. Annars verkar det bli bra trots ett avbrott på över två timmar mellan lak och kok.
Idag börjar bryggdagen kl 14 med bryggning av Drink and Drive (a Mini), 10 liter extremt lågalkoholhaltig Mild. Ska bli intressant!
Najs! Vilken metod blir det nu då? ![]()
Det blev 10 min på 71 grader följt av 10 min på 78 grader. Fick ett helt otroligt OG på 1016 ![]()
Idag pale Ale. Pilsner, pale ale, lite carapale och lite rostad vetemalt. Simcoe, simcoe, simcoe och fuggle.
Spontant är bäst.
Spontant är bäst.
Då blir det väl en lambic och inte en pale ale? ![]()
Så sant!
Jajjebrajje! IPA-liknande öl inspirerad av Arrogant Bastard på G.
En tallskott, granskott, svartavinbärsblad öl med bramling cross humle idag. Jobbade ett extra pass så har nyss börjat värma mäskvatten.
Igår så samlades "Blekinge Bryggargille" för en gemensam bryggning i mitt bryggeri.
Finns lite blandat mtrl från denna bryggning:
http://bergasabryggeri.blogspot.com/201 … -2011.html
Den numer obligatoriska bubbelfilmen kan man hitta på backfire.se http://www.backfire.se/
Sen har vi fn. en BOD (Bubbles On Demand) Live stream här: http://www.ustream.tv/channel/drkarma
Bryggdag 30 blev en CoConut Chili Porter
Brewday:
Blev en Waarby Wit
Pilsner 74,63 %
Wheat Malt 14,93 %
Biscuit Malt 5,60 %
Styrian Goldings [5,00 %] (60 min) Hops 10,6 IBU
Amarillo Gold [7,00 %] (15 min) Hops 4,0 IBU
Orange Peel, Sweet (Boil 15,0 min) Misc
1Orange Peel, Sweet (Boil 3,0 min) Misc
Candy Sugar, 4,85 %
1 Pkgs Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) Yeast-Wheat
BIAB-bryggning av Oktoberfestliknade öl blev det här. Nästan bara Münchenermalt och humlad med Magnum och Saaz.
Min första Saison. Lite av en ny favorittyp för min del. Ska bli spännande att se hur en hembrygd sådan smakar!
Ikväll är det bryggkväll! Det är första gången på lite över ett halvår som jag brygger. Känslan är underbar! Nu är det ca 10 min kvar av koket och snart får jag prova min nya kylare!
Idag blir det bryggdag, sommarens veteöl. Ska även få testa lite nya tillskot i min utrustning så som 30l gryta med tappkran,plattvärmeväxlare,och kylskåpet. Ska bli trevligt.
Igår va det bryggdag för mig. En sådan då inget går som planerat.
Skulle pröva göra en partigyle, men mina kalkulationer blev helt av så jag skippade second running.
Skall stega jäsning från 16 till 20 grader, så imorse tänkte jag ställe om termostaten, då visade det sig att jag inte hade strömmen kopplad på termostaten.
Den hade en temp på 7 grader, jaja det kan nog bli gott iaf i slutändan.
Kan vara svårt att reproducera ölen ifall detta blir en succé ![]()
Idag blir det en Dubbel IPA single hopped med citra, totalt 270g till 20 liter. Bara pilsner malt och och lite light malt extract. Skall bli spännande. ![]()
Andra försöket att få till en typriktig Dark Mild.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag