köpa ny dator!?

Jag vet att detta är helt fel forum, men ställer frågan här ändå, då det finns en stor akumulerad kunskap här.

Har ju det sista halvåret haft extremt mycket strul med mitt dell-skit som nu inte går att blunda för.
Droppen var förra helgen då jag nästan fick ett fyrkantigt hål i fönstret.
Efter många försök till installation av skrivare, så kommer jag inte ur bios. Går heller inte att boota från skiva mer.

Vill inte gå på grejjen med nåt från Elidioten eller OFF-OFF, eller nåt sånt lurendrejeri mer.

her sett en MAC Mini som verkar ok: http://www.dustinhome.se/pd_5010462074.aspx

Har ingen som helst erfarenhet av mac tidigare. Vad bör man tänka på vad gäller mac tex beersmith och andra vanliga program? Frun använder mycket skype osv....

Frustrerad mange-pange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

2 Senast ändrad av Runo (2011-05-20 19:36:15)

Sv: köpa ny dator!?

Köpte själv en Macbook Air i veckan efter att hela livet köpt Windowsmaskiner. Läste i forumet på Beersmiths hemsida att det är på gång en version 2 till både Mac och PC han hoppas den är klar till juni. Den håller tydligen på att betatestas just nu. Alla vanliga program funkar även till Mac. Det jag slås mest av är kvalitetsskillnaden på en "vanlig" bärbar och Macbook Air. Det är som att jämföra en Seat med en tysk BMW. Skärmen är fantastisk och de inbyggda högtalarna bra mycket bättre än vilken Windows laptop som helst. Sedan att det är en batteritid på 6-7 timmar är ju inte heller fel. Finns många fler grejjor att säga om fördelarna med en Mac.
http://www.beersmith.com/blog/2011/05/0 … irst-look/

Jag har kört beersmith på min macbook i snart 2 år . med hjälp av denna emulaton , http://www.winehq.org  fungerar bra tycker ja kan vara någon små sak som inte fungerar redigt som det ska. men i det stora hela helt ok. Ett bra alternativ till version 2.0 är ute.Sj tycker jag det bara är fördelar med att köra mac .

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

Macen kräver att det finns Mac-versioner av de program du vill använda. Ibland finns det, ibland inte och ibland måste man köpa en separat licens för Mac-versionen. Skype finns redan medan BeerSmith tydligen är på gång.

Själv har jag använt Mac i 20 år. Just nu sitter jag vid en Mac Mini av 2007 års modell. Nu är ju inte heller Macarna felfria men i de undersökningar jag har läst så brukar de ligga i topp vad gäller störst andel nöjda kunder och lägst andel defekta enheter.

det blev en mac mini. Nu sitter jag och försöker få fart på den. Men strulet började ju direkt.... Har ju VGA skärm. Så nu sitter jag med datorn på tv och hdmi kabel. Får väl se om jag ska köra till kjell&co i morgon och skaffa en adapter. Funkar det med en adapter hdmi->dvi, som följde med, ->dvi->vga som i så fall ska inhandlas. Eller kaske man kan hitta en minidp->vga i stället? Vilket är att föredra?

Hur får man tag i beersmith beta mac?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Tror inte man får det. Han sa i en tråd att han hade tillräckligt med Beta-testare.

scaryeyes skrev:

det blev en mac mini. Nu sitter jag och försöker få fart på den. Men strulet började ju direkt.... Har ju VGA skärm. Så nu sitter jag med datorn på tv och hdmi kabel. Får väl se om jag ska köra till kjell&co i morgon och skaffa en adapter. Funkar det med en adapter hdmi->dvi, som följde med, ->dvi->vga som i så fall ska inhandlas. Eller kaske man kan hitta en minidp->vga i stället? Vilket är att föredra?

Hur får man tag i beersmith beta mac?

Enligt mig det vanliga problemet med Appleprodukter, är inte resten av dina prylar Apple så skiter det sig.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Enligt mig det vanliga problemet med Appleprodukter, är inte resten av dina prylar Apple så skiter det sig.

Det följer med en HDMI till DVI-adapter. Ärligt talat, jag trodde VGA fasades ut till fördel för DVI för cirka tio år sedan. Säljs det ens skärmar – eller för den delen datorer – med VGA nuförtiden?

scaryeyes skrev:

Mini DisplayPort till VGA låter som den bästa lösningen.

Jag kör vmware fusion och tinyxp funkar hur bra som helst.

8þ Mats

Varör har inte Apple anammat hdmi? Lite därför jag inte gillar apple. Nä vi ska minsann inte göra som alla andra för vi är mycket bättre bla bla bla!!

Sen så gillar jag inte deras patent på magnetkopplingen till eladaptern. Denna manick skulle kunna användas till vilken apparat som helst och skulle bespara en mängd lidande, bekymmer, gråt och tandagnisslan. Nä nä. Den finns bara tillgänglig till apples bärbara produkter, 0,0001 promille av alla jordens elektriska apparater.

Jag erkänner att jag är jävligt sugen på att köpa en apple-burk jag med. Men jag förmår mig inte riktigt att göra det pågrund av mina principer.  Fånigt... Jag vet.

megen skrev:

Varör har inte Apple anammat hdmi? Lite därför jag inte gillar apple. Nä vi ska minsann inte göra som alla andra för vi är mycket bättre bla bla bla!!

Sen så gillar jag inte deras patent på magnetkopplingen till eladaptern. Denna manick skulle kunna användas till vilken apparat som helst och skulle bespara en mängd lidande, bekymmer, gråt och tandagnisslan. Nä nä. Den finns bara tillgänglig till apples bärbara produkter, 0,0001 promille av alla jordens elektriska apparater.

Jag erkänner att jag är jävligt sugen på att köpa en apple-burk jag med. Men jag förmår mig inte riktigt att göra det pågrund av mina principer.  Fånigt... Jag vet.

Det finns HDMI på alla nya modeller väl?

Från produktbeskrivningen
"Mac mini - till den stora skärmen.
Det är lätt att ansluta Mac mini till den största skärmen i huset - HDTV'en. Anslut HDMI-kabeln och börja njut av innehållet på Mac Mini i fantastisk HD-kvalitet. "

gEOGRAFICA skrev:
megen skrev:

Det finns HDMI på alla nya modeller väl?

Från produktbeskrivningen
"Mac mini - till den stora skärmen.
Det är lätt att ansluta Mac mini till den största skärmen i huset - HDTV'en. Anslut HDMI-kabeln och börja njut av innehållet på Mac Mini i fantastisk HD-kvalitet. "

Ok de har börjat med det nu.

Som småbarnsfar är jag väldigt glad över aluminiumhöljet på min MacBook. Barnen har ställt sig på min dator vid ett flertal tillfällen, och den har inte fått en skråma (nåja, en eller annan skråma kanske, men den har inte gått sönder). Och den har gått i golvet massor av gånger. Det stora riskmomentet att barnen drar ner datorn i golvet genom att dra i sladden är ju numera som sagt eliminerat i och med magnetkopplingen...

Think globally. Drink locally.

Vaddå magnetkoppling????? Är jag helt under isen och efter? Fattar inget alls här. Har väl blitt gammal kan ja tänka......

http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe