corona klon - sommar lager

Skulle gärna vilja ha lite feedback på detta receptet.
Flaked corn är då polentamjöl. tänkte mäska det med samma vikt pilsnermalt.
Kan det vara lite snålt med tettnanger? är det kanske helt fel arom/smakhumle?

Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 26,33 L
Estimated OG: 1,044 SG
Estimated Color: 6,3 EBC
Estimated IBU: 16,6 IBU
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2,80 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)             Grain        68,29 %       
0,80 kg       Corn, Flaked (2,6 EBC)                    Grain        19,51 %       
0,50 kg       Viking Carapale (8,0 EBC)                 Grain        12,20 %       
15,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (60 min)        Hops         14,1 IBU     
10,00 gm      Tettnang [4,50 %]  (15 min)               Hops         2,5 IBU       

Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 4,10 kg
----------------------------
Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
60 min        Saccharification   Add 18,45 L of water at 72,9 C      67,8 C       
10 min        Mash Out           Heat to 75,6 C over 10 min          75,6 C

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: corona klon - sommar lager

Har nästan gjort samma fast med 6rw och mer majs.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tycker det passar väldigt bra med tettnanger i de allra flesta lageröl. Mängden beror ju på hur intensivt bidrag du vill ha av den, i en light/standard american lager så ska det väl i princip inte vara någon nämnvärd humle-, jäst- eller maltsmak. Om man bortser från det stiltypiska så skulle jag mycket väl kunna tänka mig mer humle vid 0-5min också. Dessutom hade jag kokat i 90min pga pilsnermalten och polentans generösa dms-bidrag. Jag antar att du förmäskar polentan med malt ? Kanske idé att koka den ett tag också.

Jag räknade ju på 80 procent effektivitet och OG 1044. Jag landade spot on trots en miss i måskvatten mängd på plus 5 liter. Beroende pä ej färdigbyggd utrustning. Men det 120 min koket ordnade den biffen. Ökade humlen med 5 gram och väntade tills 12 min i stället. Smakade vörten i morse och tror jag blir otroligt nöjd med denna. Jag välte bara i förmäsken till huvudmäsk utan kok. Allt pga stress. Ska komma ihåg till nästa gång. Det jäser nu i 8 grader och hoppas på en utjäsning till FG 1012.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

oj oj då..... smakade lite på min grönöl. den smakar.......intressant. Majs-cornflakes faktiskt. Det var inte meningen. Kanske inte optimalt med 20%...... Men den luktar för jävligt rent ut sagt! Jag ska mäta SG i morgon när alla har vaknat här. Den är inte utjäst ännu, men faktiskt inte söt alls. Hoppas det rättar till sig. Sen använde jag samma glas som jag precis druckit kölsh från utan att skölja. Gör ett nytt smaktest i morgon med friska smaklökar.
Ni andra som testat polenta, har det bidragit med nån smak att tala om?

Hej

Jag provsmakade min mexilager igår. Tyvärr var den inte alls färdigjäst på flaska efter en vecka(som vanligt är jag för ivrig). Smaken var matig, jag kan inte säga att jag kunde identiffiera majsen trots 40% majs, men ölen hade en extremt maltfattig smak. Jag ska testa igen om ett par veckor i kallaghring för att se om den mognat något för ett mer objektivt smakprov.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Mja, i mina försök med polenta har jag legat på 10%, men jag tycker inte smakbidraget har varit särskilt stort. Det har helt klart lättat upp kroppen på ölen och gjort det "krispigare", vilket ju är önskvärt i en bock. Men visst finns där smaker från majsen i bakgrunden, och med 20% kommer de säkert fram tydligare.

Think globally. Drink locally.

Ahh. Jag provade i dag i vaket tillstånd. Bara utjäst till 30 än så länge.  Men luktar nog mest saker som producerats av jästen. Får återkomma om en vecka. Lite väl otålig här kanske.

Vilken jäst använder du?

Det är white labs mexican yeast. Nästan säker på att det är samma strain som modelo använder tgill corona odyl. Lite svårt att hitta säkra källor.

Planerar en Corona klon och läst lite på en del forum om lite tips och trix.
En sak som det pratas om är att man bör sätta sekundärhinken i indirekt soljus för att få en "skunked" smak. Min engelska och kunskap om ölbryggning har sina begränsningar men vad menar dom med "skunked"??

Här pratas det om det:
http://www.homebrewtalk.com/f39/anyone- … cipe-9235/

Det var längesen jag kände riktig skunkstank. Längs med motorvägarna i USA kände man ofta en irriterande, skarp och fisig lukt som jag fick förklarat för mig var skunk.
Jag vet inte om det har med tillvänjning att göra att man anser att ölet ska ha denna bismak. Det är väl eg. en felsmak lätta lageröl i det här segmentet snabbt får eftersom de förvaras i klara glasflaskor där komponenter i humlen reagerar med solljuset och sen tycker konsumenterna att det "ska" smaka så.
Lite kanske kan ge en unik smak, men jag tycker det verkar vara en farlig biprodukt att vilja introducera i ölet.

http://bistron.tumblr.com/

Det finns en mycket fientlig inställning till lättare lageröl. Speciellt om dom kommer från mexico. Här hemma även dom kommer från usa. Men speciellt fientligt är det på amerikanska forum. Både mot öltypen och bryggare som prova på den öltypen. I allmänhet är det bara olika typer som bryggs med alejäst som accepteras.  Men kan tala om att det kan även vara en konst att brygga en väldigt ljus och lätt lager med lågt ibu.

scaryeyes skrev:

Det finns en mycket fientlig inställning till lättare lageröl. Speciellt om dom kommer från mexico. Här hemma även dom kommer från usa. Men speciellt fientligt är det på amerikanska forum. Både mot öltypen och bryggare som prova på den öltypen. I allmänhet är det bara olika typer som bryggs med alejäst som accepteras.  Men kan tala om att det kan även vara en konst att brygga en väldigt ljus och lätt lager med lågt ibu.

Jo jag har märkt det, man får scrolla igenom många forum för att hitta något seriöst inlägg. Många pratar om att dricka en massa vatten pissa i flaskorna och sätta på en kapsyl. Jag gillar inte ALE utan föredrar en lager, men jag skulle aldrig snacka skit om ALE's eftersom jag inte har lärt mig att uppskatta en ALE riktigt än.

15 Senast ändrad av macchiato (2011-05-26 20:32:41)

Det finns en mycket fientlig inställning till lättare lageröl.

Så du menar helt enkelt att det bara var ett trolllinlägg? Jag vill minnas att jag sett det på fler ställen, men det kanske är som när man ber om hjälp i datorforum och de svarar med att man skall trycka ALT+F4 fyra gånger i snabb följd som svar smile

http://bistron.tumblr.com/

16

Allt ska ju vara så noga med typ spec. nuförtiden, räcker det inte med att man har viljan, intresset och "behovet"  för att få fram en lättdrucken "piss"  ( american lager) öl till sommaren? Men visst jag brygger inte för ANDRA utan jag brygger till mig SJÄLV först och främst! men vill ändå ha en soft "gräsklippar/american lager öl till semestern.
Tänkte själv faktiskt kopiera receptet för att få en "simple lager" men med annan jäst, scary några tips?

Beer is my Life!

17 Senast ändrad av Weinkeller (2011-06-05 19:11:36)

Här kommer min variant som står och kolsyrejäser. Ljust halmfärgad lätt lager för de varma sommardagarna (hoppas jag på i alla fall).

Recipe: Grassclipper
Style: Premium American Lager
TYPE: All Grain
Batch Size: 22,00 L     
Boil Size: 27,65 L
Estimated OG: 1,047 SG (Uppmätt 1,047)
Estimated FG: 1,013 SG (Uppmätt 1,011)
Estimated Alcohol by Vol: 4,42 % (Verklig 5,0% efter kolsyrejäsning)
Estimated Color: 9,6 EBC
Estimated IBU: 24,6 IBU
Brewhouse Efficiency: 72,50 %
Boil Time: 90 Minutes

Malt:
3,60 kg       Viking Viennamalt (7,0 EBC)    75,00 %       
0,80 kg       Rice, Flaked (2,0 EBC)             16,67 %       
0,40 kg       Viking Enzym Malt (5,9 EBC)    8,33 %       

Humle:
39,00 gm      Mt. Hood 2009 [4,30 %]  (75 min)          Hops         18,1 IBU     
24,00 gm      Mt. Hood 2009 [4,30 %]  (20 min)          Hops         6,5 IBU       
24,00 gm      Mt. Hood 2009 [4,30 %]  (0 min)           Hops          -           
Mängd humle: 87,00 gram
Bitterness Ratio: 0,522 (IBU/FG)

Jäst:
2 Pkgs        Saflager W34/70

Övrigt:
0,50 ml   Protafloc (Boil 15,0 min)
0,50 tsp  Wyeast Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)
1,00 st    Fresh Lime Zest (Boil 0,0 min)
2,00 g     Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 min)     
4,00 g     Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)         
6,00 ml   Lactic Acid (Mash 60,0 min)                   
8,00 g     Calcium Chloride (Mash 60,0 min)         

Mäskning:
Total Grain Weight: 4,80 kg
BIAB
0 min         Inmäskning         Add 31,00 L of water at 41,5 C      40,0 C       
97 min        Försockring        Heat to 63,0 C over 25 min          63,0 C       
20 min        Försockring 2      Heat to 70,0 C over 10 min          70,0 C       
10 min        Step               Heat to 75,0 C over 10 min          75,0 C       

Jäsning:
17 dagar vid  10,0 C
11 dagar vid 17,0 C
Flaskjäsning: 14 dagar vid 20,0C
Bottle with sugar: 6,8g/l CO2 Volym: 2,7

Ungefärlig Vattenprofil:
Ca: 128   
Mg: 9   
CaCO3: 80    
Na: 5
Cl: 129   
SO4: 104     
Eff Hardness: 96
Res Alk: -64

Logg:
2011-04-27: Bryggdag.
Förkokt ris, mäskade detta tillsammans med enzymmalten i ca en timme innan det hamnade i stora mäsken. Mäskade vid 62-63 grader i 97min och 70 grader i 20min. BIAB-metoden. Fick komplettera med 3ml mjölksyra extra för att få ner pH-värdet. Hamnade på 1,044 innan kok och 1,052 efter och spädde upp till 24l med kranvatten för att få önskatt OG. Använde humlekokpåse. Syresatte inget extra och använde rehydrerad torrjäst 2st W34/70. Jäst pitchad 19.00 vid ca 16 graders temperatur. Temp utrymme ca 10 grader.

2011-05-13: Flyttade ölen till ca 17 graders tempearatur för en utdragen diacetylrast.

2011-05-24: Tappade upp ölen på 45st halvliters flaskor. 6,8g/l strösocker. FG mätt till 1,011. Flaskorna märkta med G. Tog hand om hela jästkakan i en 2l glasburk. Alkoholhalt ca 5%.

jag testade ett glas av min redan i går. bara utjäst till 1012-1014, alltså ca 3,9% Jämförde med corona från maxi som ligger på 3.2%. Den är sötare än min och har saaz humle. Annars tror jag jag att jag är på rätt spår med denna. Men ska inte låta den jäsa ut för mycket, utan det blir kallkrash nu i helgen.

scaryeyes skrev:

Men ska inte låta den jäsa ut för mycket, utan det blir kallkrash nu i helgen.

Varför? vill veta hur du tänker smile

Mitt OG/SG hamnade högt 1056 så jag spädde ut med lite mer vatten och hamnade för lågt OG 1042. Glömde ändra i Beersmith från 19L till 16L sånt händer och jag ser denna bryggd som ett test.
Utjäsningen ligger efter 1 vecka på 1013 vid 10C och dom 5 första dagarna låg graderna i mitt kylrum på 7C vilket jag glömde att justera.

3,00 kg Pilsner (Weyermann) (1,7 SRM) Grain 81,08 %
0,50 kg Maize, Flaked (Thomas Fawcett) (2,0 SRM) Grain 13,51 %
0,20 kg Munich I (Weyermann) (7,1 SRM) Grain 5,41 %
15,00 gm Northern Brewer [9,30 %] (60 min) Hops 19,3 IBU
15,00 gm Tettnang [3,50 %] (15 min) Hops 3,6 IBU
10,00 gm Tettnang [3,50 %] (5 min) Hops 1,0 IBU
5,00 gm Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc 
1 Pkgs Mexican Lager (White Labs #WLP940) Yeast-Lager

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,054 SG
Est Final Gravity: 1,014
Estimated Alcohol by Vol: 5,28 %

Measured Original Gravity: 1,042 SG
SG Measured Final Gravity: 1,013 SG
Actual Alcohol by Vol: 3,77 %

Så här kommer jag att göra i stället på nästa. Inte mycket förändring, men tror att det blir i närheten.

Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2,80 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)             Grain        68,29 %       
0,80 kg       Corn, Flaked (2,6 EBC)                    Grain        19,51 %       
0,60 kg       Viking Carapale (8,0 EBC)                 Grain        12,20 %       
15,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (60 min)        Hops         14,1 IBU     
5,00 gm      Tettnang [4,50 %]  (15 min)               Hops         2,5 IBU
6,00 gm      Saaz [3.0 %]  (15 min)               Hops         2,5 IBU       

Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 4,10 kg
----------------------------
Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
60 min        Saccharification   Add 18,45 L of water at 72,9 C      67,8 C       
10 min        Mash Out           Heat to 75,6 C over 10 min          75,6 C

Binx... Jo jag vill ha kvar lite restsötma. Risken är att den blir lite för torr annars. Men ökade lite på carapale i nästa recept för att motverka lite. Man kan åxå ändra mäskschemat, men då är ju risken att det inte vill jäsa ut pga det och man får en alldeles för låg utjäsning?....kanske?

Men som du ser så har jag mycket mindre, eller lite mindre malt i mina recept. Vill landa på 4,2% ca.
Men sen har jag haft över 80% i effektivitet. Vi får se. Ingen som helst vattenjustering. Sist låg ph i mäsken spot on utan att göra nåt.

Det med skunked smak skulle jag tro beroe lite på saaz humlen. Jag har jämfört min med riktig och kom fram till att det saknas saaz. Lite mindre tettnanger och tillägg av saaz. Tror det skulle funka med 34/70 om man hellre vill ha torrjäst. Risken är att s-23 blirför estrig i. Så vörtsvag öl.

Idag har jag tappat på flaska FG hamnade på 09 så min alkoholstyrka blev 4,29 innan kolsyrning.
Mycket ljus öl helt klart den ljusaste jag har bryggt och en av dom få lageröl som smakar riktigt bra innan lagring så det ska bli intressant att få öppna upp en i Augusti för första gången.
Min flickvän som är den första som får smaka mina olika brygder och alltid under hot var mycket positiv för första gången efter hennes smak prov.  Så jag får namnge denna brygd till Señorita Sandra.
Jästkakan är tvättad och jag ska göra en ny brygd och följa Scaryeyes recept nästa gång inom 2 månader.

Dum i huvet!!!!
Jag använde öltypen american lite lager när jag byggde receptet. Hur kan man vara så urbota korkad? Det är ju därför den smakar lika lite som budweisser nu. Humlen ska ju givetvis upp till minst 24 IBU. Corona är faktiskt en pilsner. Så med tillägg av saaz och tilläget av IBU med senare humle så kommer jag närmare sanningen. :-)

Aj då! min ligger på 25.1 IBU.

Tänkte följa ditt recept om drygt 1 månad är det något du skulle vilja ändra på så jag kan korrigera det i BeerSmith?