Maltkross

Vad händer om man har en kross med 2 valsar av olika diameter men samma storlek på dreven? Periferihastigheten blir ju då olika. Man sjuvar då kornen och sliter upp dom. Är det bra eller dåligt tro?
Täknte som så att man kanske kan ha lite större spel och därmed behålla kornen sammanhängande, men samtidigt öppnade. Eller blir det bara fint mjöl av allt ändå? Givetvis tror ju jag åxå på att fukta malten till viss det innan.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Maltkross

Hej!

Innan jag ritade och sedermera byggde min kvarn så kollade jag på olika lösningar,
men kan inte i skrivande stund påminna mig att det fanns etablerade lösningar med
olika valsdiameter. Skjuvning är nog inget att stå efter.
Man vill ju bara öppna skalet, men inte förstöra det naturliga filter som så väl behövs vid lakningen.

Däremot fanns det en hel del dokumentation som talade för att ha så stor valsdiameter som möjligt.
Drivning på alla valsarna, två eller flera, tre i mitt fall,  var ett klart lyft.
Avstrykare eller borstar som håller lettringen ren står högt på min önskelista.

Tvåstegs krossning är nog bra om man vill krossa till ett färdigt resultat på endast en körning
och slippa dammig hantering vid andra körningen.
Om de två stegen görs med tre eller fyra valsar är ju upp till var och en.

Kanske lite tråkig och traditionalistisk hållning,
men valskvarnar har man byggt sedan industrialismen tog fart på 1800-talet.

Sammanfattningsvis så tror jag mycket på att kopiera något redan etablerat som funkar.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Ju större valsar, ju mindre behov av lättring. Jag läste om amerikanska hembryggare som gjöt valsar i betong. De var så där en 15 cm i diameter. De behövde inte lättras eller mönstras på ytan om jag minns rätt.

Betong, var får man tag i livsmedelsgodkänt...... ;-)

Undrar

Salle

Det finns en kvarn som heter "Phil Mill" och skjuvar kornen. Den har nämligen bara en vals; den andra sidan av nypet är en krökt plåt. I och för sig verkar den inte vara alltför omtyckt, men det är ju en lågkostnadsprodukt.

Även med en fritt roterande motvals blir ju kornen lite skjuvade. Du kan ju sätta an en broms för att reglera det, utan att ha särskilda drev eller olika valsdiametrar.

Envalsprincipen har jag redan funderat på men förkastat då det säkert ger problem hela tiden. Så varför inte följa strömmen och bygga alt köpa nåt som funkar. Men jag tror på stora valsar.upp till 100 mm i diameter och kanske 250 i längd. Men får då bli ämnesrör om man inte har travers hemma när den ska flyttas.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Det kan ju bli onödigt svårt att ställa ett jämnt nyp med så långa valsar.

En idé är ju annars att ha koniska valsar, så avståndet kan ändras genom att justera längs valsaxeln.

Jo koniska skulle väl kunna bli exakt. Men varför skulle det bli svårt att ställa in? Det kan väl inte vara noga på hundradelen.  Fast nu ska man ju inte krossa hundratals kilo i stöten så där har du rätt i att det är onödigt. Men mellan 150 och 200 vill man nog hamna för att kunna öka kvantieten eventuellt i framtiden. Men valsarna bör nog vara aluminium i vilket fall för viktens skull.
men detta är bara på tankestadium ännu. Maltmagnus får fortsätta som leverantör av krossad malt ett bra tag till

Scary: Ifall det är en pengafråga rekommenderar jag starkt att beställa direkt från http://www.barleycrusher.com/barleycrusher.php totalt med allt knappt 1500SEK komplett kross med allt.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Idag kom min kross från Barley crusher med posten 1500 kr komplett med allt och inklusive tull. Ska testas i helgen
http://www.humle.se/punbb/images/upload/28_kross.jpg

Ja det ser fint ut.
man kan så klart köpa saker. Men det har inte funnits i min värld. Att köpa färdigt. Skulle säkert bli jättenöjd med färdigköpt. Men skulle skämmas som hund resten av livet. Nej det får bli att bygga en. Men flasktappningsmaskinen kommer före.

Fint bibliotek därunder krossen Runo

http://bistron.tumblr.com/

Haha, ja och förhoppningsvis ligger det ett par ölböcker till där när tomten varit på besök.

14 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-12-03 15:45:26)

Googla på "Building a malt mill" så hittas en hel del.

Den här fastnade jag för http://www.heydenrych.info/malt_mill.html

Ett härligt exempel på vad den kreative BryggMcGyvern kan hitta på. Tänk vilken guldgruva skrotcontainern kan vara.

Förstår tanken att bygga själv smile själv har jag modifierat en mangel som blev över och har med det klarat mig undan köp än så länge. Tar dock lite tid att krossa men vat man bara vad man ska brygga för recept innan är det ju inget problem.
daniel

Scary!

Skickar med en bild på en skiss jag gjorde för att tillverka en ställbar "maltvalsare" med så få ingående delar som möjligt.

Som ni ser så är hållarna en detalj. Två valsar, fyra lager och lite bult. Neoprene mellan hållarna för att få lite "fjäder" att justera mellan valarna. Fästhål finns för att låsa i något underlag för stabiliteten...

Lite otydligt kanske men jag skickar den om du kanske kan få nån inspiration till det egna bygget.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/maltvalsCAD.jpg

Ha ha. Det är exakt samma princip som jag tänkt mej. Fast fjäderbrickor i stället för polyuretan. Det är bara drivningen som jag fortfarande grubblar över. Hittar inga kugghjul. Tänkte ha tre valsar för säkerhets skull.

scaryeyes skrev:

Ha ha. Det är exakt samma princip som jag tänkt mej. Fast fjäderbrickor i stället för polyuretan. Det är bara drivningen som jag fortfarande grubblar över. Hittar inga kugghjul. Tänkte ha tre valsar för säkerhets skull.

Ballt!

Jag tror att man bara behöver drivning på en vals. Det tänkte jag mig i min konstruktion i alla fall. Jag tänkte mig ett gängat hål i ena valsen och en gängad axel som skruvas in i valshålet och sen på med motor.

Vore kul att se hur du löser det. Jag har mina planer på is just nu men måste ha en senare.