Saknar gummitopp, förslag på substitut?
Hej!
Har gjort en liten sats på 5 liter, har primärjäst nu i en stor jäshink (30 L) men tänkte nu låta den sekundärjäsa i ett sånt där glaskärl i en träställning, kommer inte på namnet på den men ni vet nog vad jag menar.
Problemet är att jag saknar själva "gummihatten" i toppen där jäsröret ska sitta, så jag har bara en öppning. Är det någon som har något förslag på vad jag kan göra, antingen något som jag kan täppa till med och sätta jäsröret i eller om det fungerar med att fylla det med bomull till sekundärjäsningen? Ska ju inte vara ett så stort utbyte nu, så det kanske fungerar?
Passar även på att fråga en annan sak, nu har den här brygden jäst ut helt på under 2 dygn. Är det normalt?
Termometern ligger ovanpå hinken och den visar lite knappt 20 grader. Men hinken står med en tredjedel av botten ovanför ett element så det kanske är det som är orsaken, men är detta på något sätt dåligt?
Eftersom temperaturen ovanpå hinken visar lite under 20 så borde ju faktiskt temperaturen inne i hinken också vara runt 20 grader.
Tack på förhand!
EDIT: Verkar som det inte alls var färdigjäst, bubblade någon gång i minuten i alla fall. Men när jag kom hem idag så bubblade det mindre, går sådant i perioder? Frågan om detta kvarstår i vilket fall, då det hänt förut att det jäst ut snabbt. Hur lång tid brukar det normalt ta?