valsverk monster mill MM-2
Hoj. Jag köpte nyss ett valsverk monster mill MM-2 och märkte idag att min skruvdragare var för klen. Vag ska man ha för borrmaskin som orkar? Vill inte gärna köpa en som inte klarar av att dra valsverket.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → valsverk monster mill MM-2
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hoj. Jag köpte nyss ett valsverk monster mill MM-2 och märkte idag att min skruvdragare var för klen. Vag ska man ha för borrmaskin som orkar? Vill inte gärna köpa en som inte klarar av att dra valsverket.
Du kan ju alltid skaffa en billig borrmaskin med sladd från typ Harald Nyborg. Typ minst 800W så du inte bränner motorn.
Annars så kan du skaffa en elmotor av något slag istället och köra nedväxlat med kilremsdrift.
Jo jag satt och kollade runt lite i gamla trådar och på elmotorer. Det enda jag vill just nu är att det ska funka relativt snabbt. Det vore bäst med stationär lösning, men jag känner samtidigt att jag skulle få frispel om det krånglar mer med min bryggeriutrusning just nu.
Vart får man tag på en hygglig elmotor och en kilrem?
Jag har samma valsverk och kör med Julas slagborrhammare på 850 w (utan slagfunktionen på då såklart). Det funkar bra. Såg att de säljer en slagborr för 199 av samma märke http://www.jula.se/slagborrmaskin-850-w-000135 som jag skulle köra på om jag var dig (jag kommer själv köpa den då hastigheten är lite för hög på slagborrhammaren).
Tack så mycket. Jag har setat och tittat på just den. Bara den orkar dra, men det borde den tycker jag.
Om du bara startar borrmaskinen/krossen innan du har i malt, då ska det väl inte kräva så hemskt mycket att hålla fart i krossen. Om du matar med malt först och försöker dra igång krossen kräver det nog en ganska så kraftig borrmaskin/motor..
Jo jag ska tänka på det. Drygt att hälla på malt med bara en hand, får väll ta och dela upp det. Men skruvdragarn klarade inte det hur jag än betedde mig.
Kan det vara nått annat som jag inte har tänkt på som ställer till det?

Vad kör du för mellanrum mellan valsarna?
Kör jag med orginal inställningen har min skruvdragare/borrmaskin
Svårt att dra runt. Öppnar jag den lite så fungerar det kanon bra. Dessutom
Blir skalen helare och man får bra flöde i lakningen
jag öppnade en bit. Hade inget bladmått hemma men jag mätte en bricka till cirka 18 och körde på det. Hände inte ett skit. Men jag tror min skruvdragare sjunger på sista versen.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → valsverk monster mill MM-2