3278B belgian lambic blend??

Hejsan

Jag kände mig lite uttråkad här om dagen och fick därför för mig att jag ska sparka igång ett lambikprojekt. Verkar kul och svårt, så varför inte? Jag grävde genast fram lite gammal humle och lade på torkning, bara det gav en uppfriskande anarkistisk känsla!

Efter att ha scoutat lite på nätet så hittar jag lite motstridig infomation om hur man ska handskas med mikroorganismerna. Viss hävdar bestämt att man måste ha de olika kulturerna separat och tillsätt dem vid olika tillfällen i jäsningen. Andra hävdar å sin sida att 3278B belgian lambic blend t.ex. funkar alldeles utmärkt. Självfallet får man mindre kontroll men slutresultatet ska tydligen bli gott.

Någon med erfarenhet som kan ge sin syn på saken?

/olof

Sv: 3278B belgian lambic blend??

Inte erfarenhet. Däremot läser jag just nu Wildbrews: beer beyong the influence of brewer's yeast. Den innehåller rent löjligt mycket information om hur man kan handskas med de olika organismerna för att få rätt smak och också hur de handskas med dem kommersiellt.

Personligen skulle jag köra på Belgian lambic blend och låta den stå i primären på den gamla jästen i något år i alla fall. De klassiska kommersiella lambic bryggerierna har ju blandade stammar då de inte rensar ur faten emellan jäsningar.

Om du har intresse kan jag dock stark rekommendera boken. Väldigt välskriven och fylld av information.

Lund skrev:

Däremot läser jag just nu Wildbrews: beer beyong the influence of brewer's yeast.

Jag är himla sugen på den boken. Är den så pass praktiskt orienterad att man kan omsätta hanteringen av mikrokulturerna i ett hembryggeri, eller fokuserar den på kommersiell hantering?

Think globally. Drink locally.

Den är ganska starkt riktad mot småskalig bryggning. I just handhavandet av mikrooganismerna verkar det inte vara så stor skillnad mellan ett mikrobyggeri och att brygga hemma.

Påfallande mycket fakta dock. Blir lätt lite väl mycket, o andra sidan behöver man inte tillgodogöra sig allt för att brygga en bra lambic. Finns färdiga recept som bara är att följa som täcker en sida kanske. (fermentation 1-3 years in cellar temperature är t.ex allt som sägs om jäsningen specifikt där.).

Då blir det till att införskaffa boken, det låter ju perfekt.

Mina senaste möten med Boon och Cantillon har fått mig att inse hur banalt och trist det är med champagne. Kulturbefriat slisk.

Ska faktikt försöka mig på att göra en rejäl fusk plambic någon dag. Inte ens jäsa med bakterier utan att först låta en del av vörten surna rejält och sedan koka som vanligt och jäsa. Mest för att jag är otålig och om detta kan ge en duglig fusk plambic så tycker jag det är riktigt trevligt.

Ha en duglig öl på en 3 månader istället för 3 år.

Beskriver boken sådana surmäskningar också? Äsch, jag har redan beställt boken, så jag lär ju bli varse.

/Per

Det tror jag inte.

Fanns en tråd om det på Brewboard som jag har sökt efter nu. Deras sökmotor (även hela forumet) är dock lite instabilt. Vet att det står om "sour mash" i någon av mina bryggböcker ang. hur man ska brygga stout i guinniess stil. För en fejklambic låter man helt enkelt en större mängd vört bli ännu surare. Dock så ger det inte samma komplexitet eller torrhet i ölet då den i slutändan bara är jäst med vanlig jäst. För en lättare öl som påminner som körsbärslambic skulle det kunna vara en helt ok teknik.

Fast egentligen vill man ju (jag i alla fall) ha att göra med riktiga fat och så när man brygger lambic. En viss autensitet även om det nu inte påverkar smaken tycker jag förhöjer upplevelsen av både bryggningen av den efterföljande avsmakningen.

Det skulle vara väldigt spännande att höra lite om resultatet när "fusk-lambiken" är färdigbryggd! Jag har haft funderingar på något liknande men inte kommit till skott.

Det som talar för att det blir lambic blend är också priset. Det är en ganska brutal prisskillnad mellan den och att köpa de olika organismerna separat.

Jag har en särskilld förtjusning för kriek, särskillt girardin och boon av de få jag har druckit. Vad jag har läst så använder de bryggerierna ett särskilt belgiskt surkörsbär som bara odlas lokalt. Vad finns det i våra svenska trädgårdar som skulle kunna funka som surrogat?

Den där boken låter mysig, får bli en liten beställning på den...

Nu är det dags för den galna dansken att vakna. Jag har bryggat en öl där jag använde Belgian Lambic Blend + Peddiococcus Cerevisiae eller vad *** den nu heter. Det är inte sista gången jag kommer göra det. Jag gjorde bara en förkultur med Belgian Lambic Blend och när jag ställde ölen att jäsa tillsatta jeg Pediococcus. Resultatet blev rätt bra, men jag tänkar att blanda i flera kultur nästa gång - T.e.x Bruxellensis eller liknande.

Men varför inte själv göra en egen jäststam? Gör en förkultur när det blir vår igen och ställa ut den över natten, ta in den och låta den stå 3-4 dagar - och då får du se......  Läsa tråden om dansk lingonale. Jag fick en jäststam som var hur bra som helst - fruktig, söt appelsin och lite kryddig och endast en mycket lätt syrlighet. En mycket bra jäst till veteöl, sommarales, men även till lite mörkare ölsorter också - Tors påsköl (Kryddat Ale) var mycket bra t.ex. Oavsett vad du bestämmar dig för - lycka till:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Bra idé! Jag kommer pröva lyckan för att se vad jag kan fånga upp i den skånska vårluften...

När du använde lambic blend + pediocoocus blev ölet bra=gott eller bra=likt lambik?

Är det någon som har provat att odla upp kulturer från köpe-lambik? Den borde ju innehålla alla nödvändiga organismer, men saccaromyces cervisiae kanske inte är i så gott skick med tanke på det låga pH-värdet. Saccaromyces stöter man ju i och för sig på titt som tätt, i alla fall vi tråkiga svenskar :-).....men hur är det med de två andra, brettanomyces och pediococcus? Några erfarenheter någon?

Belgian Lambic + Pediococcus blev mycket bra. Det är äkte lambic karaktär man får. Det enda jag sacknade så att säga var den traditionella "svettig hest" vilket är anledningen att jag förutom dessa två vill lägga till Bruxelensis för att det ska bli helt perfekt.

Förresten var det en blåbär lambic jag bryggde fast jag inte använde vete, utan det var bovete + råg (ett litet experiment).

Om du vill fixa en bra jästkultur, om jag ska beskriva hur jag gjorde blir det: Låg PH i din förkultur när du ställar ut den (bakterier gillar inte låg PH så mycket), och syresätta inte förkulturen förän det börjar jäsa på rejält i kulturen. På det sättet får jästen ett stort försprång i förökningen eftersom de flesta bakterier behövar syre för att föröka. När förkultruren är udtjäst, odla då upp kulturen och tillsätta den i ny kultur (för att få ännu mer jäst), odla upp den igen och spara den tills den ska användes.  Jag är inte kemist precis, men det var just de två jag gjorde och jag fick ju en jäststam som var helt underbar. Lycka till:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Det är ju helt obeskrivligt coolt med en egen jäst. Jag skall givetvis göra ett försök framåt vårkanten, även om jag inte är säker på att centrala Göteborg är rätt ställe att jaga jästsvamp.

Ett par tankar, Jan om du har kommentarer är de mycket välkomna:

Även humle skall ju skydda vörten mot ovälkomna besökare. Är det en god idé att ha en välhumlad förkultur, eller motverkar det syftet?

Den vilda jäst man fångar lär väl knappast vara en ren kultur, utan snarare en blandning av en hel del olika små gynnare som råkade ha vägarna förbi ens lilla fångstkruka. De olika stammarna kommer sannolikt ha olika stryktålighet, vilket gör att jäststammen snabbt kommer förändras genom naturligt urval; det tionde ölet kommer smaka annorlunda än det första.  Jan, har du märkt av något sådant?

Där man traditionellt har lyckats fånga vildjäststammar är ju också fruktodlingsområden. Man kanske helt enkelt ska försöka få tag i färsk obesprutad frukt och odla upp den vildjäst som finns på skalet. Precis som vissa hävdar att lambic kulturerna uppstod (att jästen fanns på frukten och därför också i luften).

Då borde man dessutom få en lite större chans att få en bra kultur (tror jag i alla fall).

I fruktvin behöver man inte tillsätta jäst i vad jag har förstått då det jäser bra av sig själv.

Humle skulle ju ha en skyddande effekt, men ändå kan man ju få en infekterat brygd då och då.....tror Fredrik kanske kan svara på just den frågan????

Den andra frågan - ja - jag har märkt att jästen har ändrats. När jag fångade den hade den samma smaksprofil som när jag jäste en brygd med den (fruktig, med antydan av söt apelsin). Men efter jag hade odlat upp den, återaktiverat den, gjorde förkultur till den öl jag faktisk skulle använda den till hade den äkta weissbierkaraktär - banan, vanilj och tydig nejilkor.....bara synd att den skulle ändra sig igen, så jag kunde bevisa mitt påstående. Men sedan har jästen inte ändrats. Tor bryggde ju sin påsköl som förovrigt blev mycket god, men just den stammen, och jag kände igen dets profil lätt. Så det verkar att det var två stammar som var starkare än de andra, men att det slutligen var den som gav en antydan av söt apelsin som vannt.

Kom ihåg: Om allt vildjäst var dårligt, hur skulle ölet ha överlevt 7000 år??? Jag tror man skulle ha skitat i bryggningen från början om allt vildjäst var dårligt, som vissa gärna vill tro:-)

ALBA GU BRATH

Jag fångade min på bakgården om man kan säga så. Det finns knappast någon frukt där....lite enstaka blåbär och krusbär....men annars ingenting......tall finns också, ljung.....och - ja - - ingenting mer.......

ALBA GU BRATH

17 Senast ändrad av Olof (2006-01-21 13:18:13)

Visst blir det någon slags jäsning om man inte tillsätter jästkultur till fruktmust. Jag bryggde en hel del vin förr om åren och jag kan intyga att det bor många roliga organismer på fruktskal. Man skall däremot vara väldigt lyckligt lottad om man lyckas få ett bra fruktvin genom att förlita sig på enbart dessa kusar. Det är en minst sagt vild blandning av organismer som i nio fall av tio ger en dryck som närmast liknar vinäger med en rutten ton. Jag gjorde en del experiment med spontanjäst fruktmust av helt obehandlad frukt från den egna trädgården (mosa, blanda med lite vatten och se vad som händer). För det mesta blev det skit. Därför förordar jag att man använder rejäla förkulturer av renodlad vinjäst vid fruktvinsbryggning.

Jo, jag gjorde också spontanjäst cider (hade jag tänkt mig) i höstas, körde i råsaftscentrifug och sedan på med jäsrör. Det satte igång med en väldig fart direkt. Slutresultatet blev dock vinäger. I och för sig en god vinäger som jag använder mig av i matlagningen nu. Det finns slurry i flaskorna som jag tänkte använda som "mamma" till mer vinäger.