Mäska i björksav?
Som rubriken lyder, någon som provat?
Tappar en hel del från en stor björk här på gården så jag fick lite olika idéer vad man kan göra med den förutom att dricka den naturell. En utav de sakerna var förstås öl.
Bryggartekniskt så är det till 97-98% vatten med en del olika sockerarter (Xylos=björksocker ca 8g/l och övriga sockerarter ca 8g/l) samt andra mineraler, fria aminosyor, fruktsyror mm.
Efter lite efterforskningar så blir vattenprofilen för björksav ungefär så här: (pH har jag mätt upp)
(mg/l)
Ca: 70
Mg: 11
HCO3: 100
pH:5,7
Övriga vattenprofilämnen bara spår av.
Tänkte att detta borde passa att brygga en Björk IPA på med EBC-tal runt 19. Jag får återkomma med hur det går, men som sagt har någon testat detta här förut?
Mest intresserad är jag angående mäskningen, om det kommer fungera som vanligt eller om ämnena i björksaven ger sig på enzymerna i malten eller något annat funky?