Mäska i björksav?

Som rubriken lyder, någon som provat?

Tappar en hel del från en stor björk här på gården så jag fick lite olika idéer vad man kan göra med den förutom att dricka den naturell. En utav de sakerna var förstås öl.

Bryggartekniskt så är det till 97-98% vatten med en del olika sockerarter (Xylos=björksocker ca 8g/l och övriga sockerarter ca 8g/l) samt andra mineraler, fria aminosyor, fruktsyror mm.

Efter lite efterforskningar så blir vattenprofilen för björksav ungefär så här: (pH har jag mätt upp)
(mg/l)
Ca: 70
Mg: 11
HCO3: 100
pH:5,7
Övriga vattenprofilämnen bara spår av.

Tänkte att detta borde passa att brygga en Björk IPA på med EBC-tal runt 19. Jag får återkomma med hur det går, men som sagt har någon testat detta här förut?

Mest intresserad är jag angående mäskningen, om det kommer fungera som vanligt eller om ämnena i björksaven ger sig på enzymerna i malten eller något annat funky?

Sv: Mäska i björksav?

Om jag skulle göra en öl på björkksav skulle jag gå för en mer neutral öl med låg beska och humlearomer. Annars finns det ju en risk att man inte får någon smak alls från björken och då kan man lika bra använda vatten. Eller så kan du mäska i vatten och koka in saven att tillsätta i koket.

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Mäska i björksav?

Jag tror inte att jag får något direkt smakbidrag från björksaven då den är så mild i smaken. Frisk och riktigt god väl kyld.

Malten kommer förmodligen dölja smaken och humlen kanske ännu mer. Poängen med björksaven är att jag får är en helt annan typ av "vatten" mot mitt normala bryggarvatten och det kan vara intressant att se vad det ger för en effekt. Dessutom är det ett experiment för att se hur det påverkar mäskningen och så gör det ju ölen speciell gentemot andra.

Nåväl IPA eller inte, snart blir det björkbärs..

Sv: Mäska i björksav?

Det låter ju som en bra kandidat för mäskvatten, håller med om att du kanske skulle brygga en mer neutral öl (åtminstone första gången) för att inte dränka björksmaken. Kanske en björkweiss? Eller (oooh) en pilsner?

Hur mycket sav får du från din storbjörk? Hur funkar själva avtappningen?

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av Weinkeller (2010-04-21 23:29:29)

Sv: Mäska i björksav?

Tappar just nu ca 0,5-1l i timmen. Borrhålet är ca 5cm djupt med diametern 26mm och sitter en meter upp på en björk med omkretsen 145cm och höjden ca  15m. Tappar på Nordöst sidan som ger lite lägre fart på saven jämfört med söder. Från hålet går en plastslang ner i en 25l dunk. När man tappat klart sätter man i en träbit/kork/lera elller liknande så att den slipper stå och blöda i onödan. Tror man på det så botar björksaven det mesta. Har man möjlighet att prova det så gör det, faktiskt riktigt fräscht och gott.

Tja, en björkweiss kanske skulle vara något. Vet inte om jag har råvaror hemma bara..

Uppdaterat:
BjörkWeiss it is !
50/50 pilsner/vetemalt
pearlehumle till 14-15IBU
WB-06 jäst vid ca 18grader
OG runt 1,050 och FG runt 1,012
Mycket kolsyra
Och så förstås björksaven.
Gör en batch på 11,5l

Har sett en del som slänger i vetemjöl, ger det en bättre öl?

6 Senast ändrad av jrm (2010-04-22 07:40:21)

Sv: Mäska i björksav?

Weinkeller skrev:

Har sett en del som slänger i vetemjöl, ger det en bättre öl?

Jag har läst om vissa som har vetemjöl i koken för att säkerställa den klassiska grumligheten i wit eller weissbiers. Särskilt om ölet ska tappas på fat.

Sv: Mäska i björksav?

Weinkeller skrev:

Har sett en del som slänger i vetemjöl, ger det en bättre öl?

Tror det är mest kosmetiskt, har inte provat själv.

Think globally. Drink locally.

Sv: Mäska i björksav?

Mäskningen gick bra även om jag fick 5% lägre utbyte än vanligt, det kanske inte beror på björksaven men ändå. Vörten står och kokar in Pearlehumlen nu. Skippar vetemjölet, ska flaskjäsa och dricka ölen ung så då kan det nog kvitta.

Sv: Mäska i björksav?

Spännande! Rapportera gärna vidare hur den beter sig, hur jästen klarar sig utan de övriga vattenjonerna. Och hur det smakar förstås!

Think globally. Drink locally.

Sv: Mäska i björksav?

Kollade ölen nu, den jäser som den ska. Kokade bort en liter för mycket under koket så jag fick späda med en liter vatten. Så det är bara en 91,3% Björksavs Weiss nu. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på att den blir god också. Får väl bli ett björkvin imorgon också, har inga lediga jäsrör bara..

Sv: Mäska i björksav?

FG hamnade tillslut på 1,009 men även OG var lägre än beräknat 1,048 så det verkar ha jäst ut som det ska. Drycken är nu primad och tappad på flaskor. Tyckte ölen verkade smaka helt normalt veteölsaktigt, återkommer med en uppdatering om ca två-tre veckor då den kan avnjutas med kolsyra.

Sv: Mäska i björksav?

Hur gick det? Har du smakat på en flaska än?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Mäska i björksav?

Fortfarande kolsyrejäsning, ska öppna en till helgen efter något dygn i källaren. Ska bli spännande. Innan kolsyrejäsningen smakade den dock som en typisk Weissbier.

Sv: Mäska i björksav?

Min BjörkWeiss är provsmakad och blev riktigt lyckad. WB-06 ger helt klart veteölsmak.

Ölen känns något syrligare än de flesta av mina öl och det hade jag även misstänkt att den skulle göra det pga att mitt normala vatten har mycket hög alkalinitet. Förnimmer ingen tydlige smak från björksaven och beskan är kanske lite i högsta laget för stilen. Ölen är fortfarande lite ung så betyget blir nog snäppet högre om den för ligga till sig två veckor i källaren. Betyg 7/10.

Så en liten bild, tyvärr har jag inget veteölsglas sad
http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00548s.JPG

Sv: Mäska i björksav?

Fan ser riktigt smaskig ut!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Mäska i björksav?

Drack ytterligare en igår kväll. Beskan har gift sig bättre och kan inte annat än höja betyget till 8/10. Något syrligare än de flesta öl jag bryggt men ack så god. Man tar gärna en till på direkten.

Sv: Mäska i björksav?

Fan va lycklig man kanner sig nar det dar suget efter ytterligare en likadan innfinner sig direkt. Da har man gjort ett bra jobb!


Det dar med vetemjol.... Jag har last att man kan ha lite vetemjol (typ 50g-10 liters batch) i masken for att forbattra skummet. Vet inte om det stammer, och jag glommer nastan alltid att slanga i det.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mäska i björksav?

Lite vetemjöl kan nog förbättra skummet, men om man har större mängder är det bättre att använda vetekross eller vetemalt då man kan få problem med lakning. Men 50 g/10l borde inte vara något problem. Däremot tror jag inte att så lite vetemjöl kommer ha någon större effekt på skummet. Proteinerna i vetemjöl är rätt stora, och behöver brytas ner något för att påverka skummet på bra sätt. Då skulle man behöva en proteinrast och riskerar man att bryta ner proteinerna för mycket. Jag får dock tillägga att effekten av vete på skum är ofta debatterad, och inte ens proffsen vet riktigt hur det funkar än. Bär det gäller grumlighet så har vete störst effekt rund 20-25%. Det är åter igen proteinerna som står för grumligheten. Har man däremot kring 50% vete så blir ölen igen klarare. Det på grund av att det då finns så mkt proteiner att de klumpar ihop och faller ur suspensionen.

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Mäska i björksav?

Är det någon som vet hur hög förjäsbarheten är på björksav med vanlig öljäst?

Micke Granath

Sv: Mäska i björksav?

björksaften innehåller iaf xylitol som tydligen är direkt skadligt för jästsvamparna,  tänkte om man kunde använda det till att söta stout el likn?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Mäska i björksav?

1,5% eller något åt det hållet är sockerarter och jag har för mig att den största delen av dessa sockerarter är Xylos som inte är jäsbart. Räknar man högt så kanske runt 5g/l går att jäsa vilket ger ungefär 0,3% alkohol.

Sv: Mäska i björksav?

Hej

Är det någon som testat att tillsätta björksaven i sekundären för att söta ölet något?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Mäska i björksav?

Nu var ju din sav väldigt tunn verkar det som, men jag har smakat Björkhyttans björkvin och jag kände ingen björksmak där heller, mer som ett torrt friskt vitt vin så jag tycker det är modigt att blanda ihop det med öl, men något öl med inslag av vinmust finns väl inte eller?

http://bistron.tumblr.com/