jästank med kylning?

Nån som har en bra ide om hur man skulle bygga en jäs/lagringstank med inbyggd kylare? Funderade lite på nån sorts fat i plast, men kom på att dom kåller inte så bra för tryck kanske. Men om man bygger in kyla så det kan hålla från 10 grader vid jäsning och ner till 0 vid lagring, så kan man hålla viss löst koldioxid i fatet.
Vips-så kan man öka storleken på batcherna! smile

Så.... Hur bygger man kylaggregatet? Har funderat lite kring DrKarmas mäskkärl. Fast då bättre med cylinderkoniskta kärl så det blir riktigt.
Detta är då inget som kommer att hända det närmsta året, men när en bra lokal hittas blir detta intressant.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: jästank med kylning?

Mjölktank?

Hur ser dom ut? Måste kolla upp detta. Raasken hade väl ett förslag på sådan för ettt tag sen?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Om man håller sig till vanliga hembryggarvolymer så läste jag ett tips i amerikanska hembryggarförenings tidskrift Zymurgy. En kille visade där ett typiskt BryggMcGyver-exempel.

Han kallade den Ghetto-Chill 5000. Han använde sig av en flyttkartong, frigolitskivor, två peltierelement på 36 W? (lite oklart) som inhandlades på ebay. De var försedda med fläktar och kylflänsar på värmesidan, en extra fläkt , ett nätaggregat och ett termostat. Fläktarna var av typen datorfläkt.

Flyttkartongen kläddes med frigolit på insidan och elementen och nätaggregatet sattes ovanpå. Den extra fläkten sattes inuti för att cirkulera luften förbi kylsidan på peltierelementen. Jäskärlet sattes i lådan och där kunde temperaturen enligt ett test hållas jämt vid 16 grader. Han höll nu på med en ny - GhettoChill 9000 - med större effekt på elementen.

Hans granne hade en förebild med större effekt som kunde bottenfrysa en vattenfylld 5-gallons damejeanne.

Kjell & Co har peltierelement på  204-227W beroende på använd spänning - 12- 16,2V (de var lite svåra att hitta i katalogen - s.179 - eftersom de inte fanns i innehållsförteckningen).

Det är samma teknik som används i 12v-kylboxarna som ex. finns på Biltema.

Jag hade tidigare 4 begagnade vätskekylare från fräsmaskiner stående. Grym effekt. Tyvärr gjorde jag mig av med dessa. Jag har kikat på kylare för akvarier. Vad som behövs är en rostfri tank, ett böjt rör, en bufferttank, en termostat och kylaren.

I denna länk finns en bild på en jästank med en likande kylare undertill:

http://cgi.ebay.co.uk/microbrewery-brew … 33679a60f1

Lösningen är ju inte helt gratis, men det går kanske att hitta delar och spinna vidare på idén.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Här finns ett gäng kylare enligt metoden ovan:

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40 … r+aquarium

På flaska:

Intressant med peltier. Men hur många peltier element skulle man behöva för att hålla tex 20 eller 40 liter svalt? Vilken kapacitet har ett sånt? Exempelvis i en ölkyl med 2 cornelusfat.

8 Senast ändrad av MaltMårten (2011-05-11 14:24:37)

Jag måste bara inflika att peltierelement är väldigt ineffektiva på att kyla om man jämför med ett kylskåp, mycket energi går till spillo. Sedan är det viktigt att ha tillräckligt bra kylning (fläkt och kylfläns) på den varma sidan av peltierelementet, startar du ett peltierelement utan kylfläns och fläkt kommer det att bränna sönder i princip direkt. Temperaturskillnaden mellan den varma och den kalla sidan får aldrig överstiga 70C (för de flesta tillverkare).

Om man vill nörda ner sig finns det en hel del litteratur på nätet: Thermoelectric Handbook

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Lite stor kanske men,..

http://www.blocket.se/alvsborg/Mjolktan … 17&w=3

På flaska:

ballista skrev:

Lite stor kanske men,..

Den mjölktank jag såg på blocket (länken funkade inte för mig) var på 200 liter - det är nog den minsta modellen som finns - ovanlig såvitt jag vet. Den här verkade dock lite dyr.

Men är det kylslinga i såna och nån kmpressor? Eller hur funkar det tro?

Kanske inte stor för att vara mjölktank, men kanske lite stor för merparten av hembryggarna. Och priset,.. japp, i dyraste laget.

Jag har faktiskt ingen aning om hur kylningen fungerar. Jag reagerade bara på att den var isolerad.

Martin

På flaska:

scaryeyes skrev:

Men är det kylslinga i såna och nån kmpressor? Eller hur funkar det tro?

En slinga för kylningen brukar de ha men om det brukar finnas ett kylaggregat i själva tanken är oklart. De som jag sett och som "har tagits ur drift" har inte haft något kylaggregat. Det gäller de modeller med ett lock uppåt. En hel del små bryggerier har börjat med såna här tankar som både jäs-, mäsk-  och kokkärl, ofta utan att använda sig av eventuell kylmöjlighet.