Proteinrast, Försockringsrast och utmäskning

Hej!

Håller på att forskar lite till min första helmaltsöl som ska bli en stout. Är ganska insatt i mäskningen och lakningen nu men när jag sökte lite recept som kan passa malt och humlesorterna jag har hemma så finner jag lite saker som jag inte har någon aning om vad det är.

Mäskningen har jag förstått, att man ska mäska in och sen låta det vila i en viss temperatur. Men vad är Proteinrast, försockringsrast och utmäskning för något? Detta nämns i vissa tider och i vissa temperaturer.

Sv: Proteinrast, Försockringsrast och utmäskning

Malt innehåller ett antal olika enzymer som jobbar olika bra vid olika temperaturer, och genom att successivt ta mäskningen genom ett antal temperatursteg kan man styra hur slutresultatet kommer bli, inom vissa ramar.

Det här är ett stort ämne, och det går inte att svara på det i ett kort (eller långt) foruminlägg. På nätet finns How to brew av John Palmer (http://www.howtobrew.com), som i kapitel 3 beskriver mäskningsprocessen ganska bra. På biblioteket kan du låna Ölbryggning av Ekelin & Lundgren, som är minst lika bra, dessutom på svenska.

Think globally. Drink locally.

Okej, men utan att fördjupa mig i det innan jag gör första brygden, så kan man kanske sammanfatta det med att jag efter inmäskningen använder mig av de här tiderna och temperaturerna.

Alltså exempelvid, inäskning 65-70 grader 90 minuter
försockringsrast 50 grader 40 minuter

osv

och så kör jag på så, tills det är dags att laka ur? Kan man säga lite kort så om hur jag går tillväga? Ska även fördjupa mig i litteraturen, men vill bara se till att sätta igång. Det spritter i fingrarna på mig som du säkert förstår wink

Nej nej nej! Stopp!

Jag förstår att det kliar i fingrarna, men ta det lugnt och ta och läs det där kapitlet i How to brew; det tar bara några minuter.

Inmäskningen gör du så att du hettar upp lagom mängd vatten till en lämplig temperatur så att du när du blandar den med din (kalla) malt i ditt (kalla) mäskkärl uppnår rätt temperatur. Om du skall köra en enkel infusionsmäskning så siktar du på att hamna på 65-68 grader direkt vid inmäskningen, sedan väntar du (försockrar) i 90 minuter, höjer temperaturen (ny infusion med kokande vatten, en dekoktion eller genom att ställa mäskkitteln på spisen) till 75 grader (utmäskning). Du sänker aldrig temperaturen under mäskningen, du höjer.

Ja förlåt, nu tänkte jag högt. Jag menade bara att jag kan alltså följa det som står på receptet utan att för tillfället fördjupa mig i litteraturen. (kommer antagligen hinna med det ändå, för det dröjer lite innan jag tillverkat min laksil)

Tog bara någon temperatur ur luften, jag menade mest att jag alltså kan följa det som står. Är införstodd med inmäskningen och så. Men sen kan jag alltså göra det som står, då ex. försockring och proteinrast och låta mäsken stå i kärlet i dessa temperaturer dessa angivna tider?

Ah, ok. Visst, mäskning handlar om temperaturer och tider, så följ ditt mäskningsschema så blir det bra. Men ta dig för all del tid och åtminstone ögna igenom någon av böckerna som finns om ölbryggning för nybörjare, det kommer bespara dig massor av tid och tandagnisslan.

Självklart så ska jag fördjupa mig i litteraturen. Har försökt få tag på den där Svenska boken som är slut överallt, kommer inte ihåg vad den heter nu.

Men jag ska läsa, sanna mina ord smile