Evolutionen av ett recept
Ok - det här är egentligen ännu en annan "min nästa bryggning"-tråd, förlåt rubriken ![]()
Jag har bryggt öl 3 ggr hittills - först "nånting" baserat på 100% rökmaltsextrakt, sedan en APA och nu senast en amerikansk veteöl (amber dessutom). Inför nästa bryggning så kommer jag på mig själv att sitta och titta på öltypsdefinitioner istället för att bara känna efter vad jag eg. själv vill ha för öl (var inne på en Biere de Garde eftersom det lät coolt).
Så nu släpper jag alla sådana tankar och fokuserar på att få till en god öl, godare än min bästa hittills (APAn) som jag faktiskt var väldigt nöjd med.
Så, vad vill jag ha?
- En ganska fyllig öl med tydlig maltsmak samt lite karamell men inte speciellt söt (halvtorr?). Ganska mycket humle men inte speciellt bitter, typ en APA med fokusering på smak och arom. Jag gillar amerikansk humle men skulle vilja ha den lite mer fler-dimensionell. Kanske amerikansk humle på aromen men något annat (blommigt, kryddigt) på smaken? Gärna förslag på vad som går bra ihop med någon amerikansk humle-sort. Den lilla bitterhumle som behövs kör jag nog Perle som jag redan har hemma. Även förlag på jäst är välkommen.
Har inte knåpat ihop något riktigt recept än men går i dessa tankar:
- Pale- och Munichmalt som bas
- Någon sorts karamellmalt
- Lite rostade havregryn
- EBC runt 25
- IBU runt 30
- Mestadels senhumlad, kanske även lite torrhumling
- En distinkt humlesort på smak resp. arom
- Ingen aning än så länge vad gäller jäst.
Det som fick på in på det här spåret var att jag drack Västerås Hantverksbryggeriets "Bödeln" på fat på Bishops Arms. Nu ska ju det vara en IPA vilket måste ha inneburit att den jag drack inte var särskilt färsk, för den var inte så många IBU i den. Men god var den. Jag skrev och frågade om dom kunde avslöja något om receptet men det har varit tyst därifrån hittills.
Tacksam för alla förslag och tips!