Hur många punkter jäser ölen ned vid primning i flaska?

Jag tycker flera av mina öl blivit starkare än vad jag förväntat mig. Är de så mycket att man behöver ta hänsyn till det?

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-25 22:42:55)

Sv: Hur många punkter jäser ölen ned vid primning i flaska?

Du får hälla upp en flaska i mätglaset och stoppa i hydrometern. kanske en mätning när primingen är iblandad också.

Hur mycket det ger vet jag inte, men en del ger det. Läste bla. i
Om hur ett av de tyska bryggerierna bumpar upp sin hefe till nästa "skatteklass" (festbier) med hjälp av priming/spiese (stavning?).
Då var det förståss en tysk hefe där man siktar på väldigt hög co2 vol ( runt 3,5 vol mot "normala" 2,0 - 2,7 vol)
Eftersom jag är värdelös på siffror så gissar jag att det rörde sig om ca 0,4% i det fallet.

Men någon med boken nära till hands eller med bättre sifferminne kan säkert bekräfta eller korra den siffran.

Hur upplever du ölet då du tycker det verkar "starkare"?
Kan det vara så att det är  pga. hög jästemp eller pitch som upplevs "eldiga" i ölet?

Som sagt testa gärna att mäta ölet efter flaskning, se till att få ut kolsyran ur ölet innan mätning då denna annars kan påverkar hydrometern.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag räknar med ca +0.35% högre alkoholhalt pga primningssockret.

4 Senast ändrad av Runo (2011-04-26 10:20:31)

Thomas Fransson skrev:

Hur upplever du ölet då du tycker det verkar "starkare"?
Kan det vara så att det är  pga. hög jästemp eller pitch som upplevs "eldiga" i ölet?

Jag tycker helt enkelt yrschlan per flaska blir högre än den borde bli om man kollar på vilken alkoholhalt ölen bör vara när man mätt OG och FG och jämför med en köpeölsflaska med samma alkoholhalt. jästempen är nog inte för hög jäser ale i ett rum som håller ca 18 grader

binx skrev:

Jag räknar med ca +0.35% högre alkoholhalt pga primningssockret.

Det beror ju helt på hur mycket man primar med. En veteöl och mild ger lite olika resultat. Ett enkelt överslag man kan räkna på är att dividera sin primningsmängd per liter med 17 för att få det ungefärliga påslaget i alkoholprocent. 6g/17 ger alltså ungefär +0,35% wink