Utjäsningsproblem
Hej!
Jag vet att den här frågan dyker upp titt som tätt; vad gör jag när det inte jäser ut helt?
Jag och min tjej bryggde för ca en vecka sen något som skulle likna en wit. Jag använde s-33, torrjäst. Jag tvekade fram och tillbaka om huruvida jag skulle göra en förkultur eller inte - jag brukar oftast inte göra det - och av ren lathet så struntade jag i det. Ölet hamnade ju på 1046 så jag tyckte inte det var nödvändigt. Tji fick jag. Det jäste utav bara helvete i typ 2 dagar och sen tog det tvärstopp. Jag mätte och fick värdet 1019, vilket känns på tok för högt. Jag menar folköl i all ära, men en för söt wit 3,5:a kanske inte är det man längtar efter var dag.
I förrgår gjorde jag en förkultur på us-05 som jag odlade upp ur en relativt färsk flaska. Den tog sig bra och igår pitchade jag i den i de 20 literna i hopp om att det skulle ta fart. Idag: ingenting. Whats the deal???
Kan det ha att göra med att jag inte förklistrade de omältade grejerna tillräckligt eller vad? Eller kanske att vetemalten var gammal, för den var ca 9 månader gammal och jag tog en chansning.
Här kommer receptet i alla fall.
20 liter OG 1046
jäst s-33
2 kg pilsnermalt
1,8 kg vetemalt
0,5 kg krossat vete
0,4 kg vetemjöl
0,2 kg havregryn
En sak som ska tilläggas är att jag gjorde ett misstag i mäskningen.
Jag började mäska malten utan att hällt i vete-havregröten och fick därför förlänga mäsktiden med ca 40 min.
Jag började dock med en proteinrast på ca 55 c i 20 min, sen upp till 65-66 och då kom jag på att jag så klart skulle ha i den förklistrade gröten.
Några tips?