Utjäsningsproblem

Hej!
Jag vet att den här frågan dyker upp titt som tätt; vad gör jag när det inte jäser ut helt?
Jag och min tjej bryggde för ca en vecka sen något som skulle likna en wit. Jag använde s-33, torrjäst. Jag tvekade fram och tillbaka om huruvida jag skulle göra en förkultur eller inte - jag brukar oftast inte göra det - och av ren lathet så struntade jag i det. Ölet hamnade ju på 1046 så jag tyckte inte det var nödvändigt. Tji fick jag. Det jäste utav bara helvete i typ 2 dagar och sen tog det tvärstopp. Jag mätte och fick värdet 1019, vilket känns på tok för högt. Jag menar folköl i all ära, men en för söt wit 3,5:a kanske inte är det man längtar efter var dag.
I förrgår gjorde jag en förkultur på us-05 som jag odlade upp ur en relativt färsk flaska. Den tog sig bra och igår pitchade jag i den i de 20 literna i hopp om att det skulle ta fart. Idag: ingenting. Whats the deal???
Kan det ha att göra med att jag inte förklistrade de omältade grejerna tillräckligt eller vad? Eller kanske att vetemalten var gammal, för den var ca 9 månader gammal och jag tog en chansning.

Här kommer receptet i alla fall.

20 liter OG 1046
jäst s-33

2 kg pilsnermalt
1,8 kg vetemalt
0,5 kg krossat vete
0,4 kg vetemjöl
0,2 kg havregryn

En sak som ska tilläggas är att jag gjorde ett misstag i mäskningen.
Jag började mäska malten utan att hällt i vete-havregröten och fick därför förlänga mäsktiden med ca 40 min.
Jag började dock med en proteinrast på ca 55 c i 20 min, sen upp till 65-66 och då kom jag på att jag så klart skulle ha i den förklistrade gröten.

Några tips?

Sv: Utjäsningsproblem

0,4 kg vetemjöl <-- Nu har jag aldrig gjort en wit eller använt vetemjöl vid en bryggning men 10% vetemjöl känns spontant som väldigt mycket?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Eller ja 8% om man ska räkna lite noggrannare

Kan tyckas, men jag utgick från ett sm-vinnarrecept som jag moddade lite. Det innehöll 7,8% vetemjöl.

Okej jag tänkte att det lät mycket och att det kanske kunde ha varit boven i dramat.

Är du säker på temperaturen? Hur har du mätt tempen i mäsken? Rört runt mäsken ordentligt? Prova att mät temp med flera termometrar, för om du haft för hög temp i hela/delar av mäsken, så kanske du har mycket ojäsbara/ svårjästa sockerarter i vörten? Bara en tanke

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det skulle i så fall vara om termometern ballat ur helt för jag är alltid noga med att röra om och mäta på olika ställen.

8 Senast ändrad av megen (2011-02-23 21:49:24)

Du ska ju aldrig göra en förkultur på torrjäst

Citerar Belgaren från en anan tråd:

belgaren skrev:

Torrjäst har mycket jäst som är laddad med reserver.  Gör man förkultur så räcker i regel inte näringen till, viöket gör att jästen svälter. Den är med andra ord i sämre skick än innan. Rehydratera (svälla i vatten) är dock en bra idé.

Bättre att använda flera pkt torrjäst ist. Syftet med torrjäst är att det skall vara snabbt, enkelt och spontant.

Jasså, tack för den! Jag är rätt ny på torrjäst, men upptäckt att det funkar jävligt bra. Utom i detta fall då. smile
Kan meddela att den ena börjat sakta men säkert jäsa igen. Den andra står dock still. Ja, just det. Jag delade upp batchen i 2 delar och tillsatte ingefära i den ena. Ingefärsexperimentet har alltså kommit igång igen.

En fulvariant med torrjäst är att ta två paket och dumpa direkt i jäskaret. Jag har uppriktigt sagt inte sett någon som helst skillnad mellan det och att rehydratera torrjästen som t.ex. Palmer föreslår. Men å andra sidan har det inte blivit sämre av det heller.

leinad skrev:

En fulvariant med torrjäst är att ta två paket och dumpa direkt i jäskaret. Jag har uppriktigt sagt inte sett någon som helst skillnad mellan det och att rehydratera torrjästen som t.ex. Palmer föreslår. Men å andra sidan har det inte blivit sämre av det heller.

Inte jag heller. men man ska väl dela upp en bryggning i två Jäskärl. rehydratera ena och dumpa direkt i den andra för att syna metoden fullt ut.

12 Senast ändrad av Nanobryggaren (2011-05-12 13:10:55)

Det beror med största sannolikhet på valet av jäst. Jag har själv liknande erfarenhet av just S-33 och jag har här på forumet läst om andra som haft problem med utjäsning med den jästen. Den verkar jäsa på i turbofart i början för att sedan lägga av halvvägs. Dessutom tyckte jag att jag fick estriga bismaker i min stout. Något som jag kan tänka mig bero på värmeutvecklingen som följer av S-33:s turbojäsning.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.