Crankandstein (förmodligen en dum fråga)

Ok, jag erkänner att jag är en teknisk idiot när det kommer till verktyg och maskiner; jag får rysningar bara jag går nära ett Clas Ohlson eller Biltema.

Jag har precis investerat i en Crankandstein maltkross, och min mycket enkla fråga är: hur kopplar jag ihop den med borrmaskinen? Min första tanke var att montera en lagom stor insex-bit i maskinen, putta in den i hålet i drivaxeln och sedan köra. Problemet var att en sådan insex-bit inte står att finna (4,5 glappar och 5 får inte plats). Så jag hittade en torx-bit benämnd T-30 som verkade perfekt. Problemet är att den gärna slirar, har efter en kort stunds körande redan börjat göra åverkan invändigt på själva drivaxeln.

Jag har ingen lust att förstöra min nya fina kvarn, och att ersätta en förstörd drivaxel blir antagligen dyrt, om det ens går att göra. Dokumentationen beskriver inte alls vad man skall använda för att koppla ihop grejorna; de kanske förutsätter att man har koll på sådant här.

Så, jag vänder mig till er, kära bryggarkollegor. Hur gör ni?

/Per

Think globally. Drink locally.

2 Senast ändrad av urgusinka (2006-01-03 10:44:23)

Sv: Crankandstein (förmodligen en dum fråga)

hej

jag har också en crankkvarn. försökte till en början driva den med borrmaskin, men det är ett dåligt sätt. därför köpte jag handveven. det ger bättre känsla. dessutom kan man krossa väldigt långsamt, vilket är trevlligt när maltmjöl är riktigt äckligt att ha i luften. har svårt förstå varför man skulle vilja ha kvarnen maskindriven, egentligen. vem krossar säckvis med malt? jag har krossat upp till 7 kg på en gång och fick en-två svettpärlor i pannan.

dock ska du vara beredd på att korta ner en av skruvarna som fäster veven mot axeln. de är nämligen för lång och tar i skivan. det är dock enkelt gjort med bågfil. kom ihåg att olja upp axeln innan du trycker på vevhandtaget. jag höll nästan inte få av den, så hårt sög den fast mot axeln!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

3

Hej,
håller helt med föregående talare, varför borrmaskin? Veven är välgjord, ger motion och hackar inte som en borrmaskin.
Hls
/Jürgen

Tack för svaren, jag beställer omedelbart en vev. Det var i och för sig en rätt schysst känsla när perfekt krossad malt fullständigt sprutade ned i mäskkärlet (för all del i ett moln av läbbigt maltdamm). Å andra sidan har jag allt annat än bråttom när jag brygger, så veven kommer passa mig perfekt.

Think globally. Drink locally.

5

peps skrev:

(för all del i ett moln av läbbigt maltdamm).

Hej igen,
blir det damm, har du nog fel inställning, tror jag. Kornen skall helst krossas inte malas.
Ha det!
/Jürgen

Peps,

Crankandstein är från USA, va? Kan det vara tum-gänga på din insex? Testa 3/16" (= c:a 4.7 mm d.v.s mittimellan 4.5 och 5)