Första och andra bryggingen
Hej alla,
Marcus Gustafsson från Linköping här. Jag och några kompisar bryggde öl för första och andra gången i helgen.
Här är hur det gick till.
Först ut var en APA (Sizzy Squaw) med enbart Saazhumle. Mäskade (BIAB) i 90min istf planerade 60 för att få upp SG som inte alls stämde, vi hamnade på 1,037-1,039 enligt hydrometern, refraktometern visade 1,035. Brewsmith ville ha 1,047 eller 1,044, lite oklart så här i efterhand. Men en halvtimme senare var vi uppe i 1,040 (r) och 1,043 (h).
Lärdomar mäskning:
Rör om ordentligt när plattan är på.
Varmt om fingrarna att klämma ur påsen men det gav också nån liter extra.
Koket hade också en del missöden. Körde också 90min mot planerade 60 min.
Lärdommar kok:
Spisen stänger automatiskt av sig efter en stund.
Kylaren bör värmas innan den doppas i koket.
Resultat: 20,3l i jäshinken mot planerade 21,6l. OG: 1,052 (h), 1,050 (r) vilket stämmer bra mot planerade 1,052.
Slutsatser:
Har för klen spis.
Refraktometern bör nog kalibreras upp ett par snäpp.
Vört är inte speciellt gott.
Det här var kul, vi gör om det imorgon igen.
Bryggning 2, nu med 2 bryggare istf 4.
Recept: Late Night Breakfast Stout, en havrestout Chinook (bitter) och Goldings (arom). 90 min mäskning och 60min kok var tanken.
Mycket bättre temperaturkontroll på mäskningen, nästa gång blir det säkert ännu enklare.
Mätte SG efter 80min, 1,046 mot planerade 1,053. Mäskade 20min till och glömde mäta SG. Fick ur hela 3l ur påsen.
Lärdom: Lös vattensalterna i eget kokande vatten eller blanda ut dem i malten.
Koket på 26,8l fick inte bra fart förrän en hinna lagt sig som ett lock i en del av grytan. Fram med miniräknaren och google. Jepp, spisen orkar inte koka bort så mycket som krävs. Beslutade att koka 90min.
Förvärmde kylaren den här gången och koket kom igång fortare (7min). Hursomhelst kylaren är bra på det den ska göra, fick ner tempen till 30 grader på 10min. Efter en kvart var den 20 grader.
Resultat: 21,7l i hinken med OG 1,052. Plan: 17,3l OG: 1,065.
Slutsatser:
Nåt är fel i vattenberäkningarna.
Gör mindre satser (eller räkna rätt på vattnet) alternativt koka vatten vid sidan av och späd på slutet.
Det gick mycket fortare andra gången: 6 timmar mot 7 timmar första gången inklusive rengöring för och efter.
Grytan ska isoleras med ytterligare ett liggunderlag.
När man får BeerSmith och BIABinfos The Calculator att stämma överens på ett ungefär behöver det ändå inte bli så i praktiken.
Drygt 4l extra öl dock 5% ABV istf 6% ABV kan vi stå ut bara det blir drickbart. Vörten var rejält bitter.
Nu ser vi fram emot flasktappning om ca 2 veckor och då blir det nog en ny bryggning eller två igen.